Forum Klimatyzacja
brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - Wersja do druku

+- Forum Klimatyzacja (https://forum.klimatyzacja.pl)
+-- Dział: Klimatyzacja.pl (https://forum.klimatyzacja.pl/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Dział: Klimatyzacja samochodowa (https://forum.klimatyzacja.pl/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Wątek: brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności (/showthread.php?tid=10323)

Strony: 1 2 3 4


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - ignas - 2017-06-05

Chciałbym się zapytać doświadczonych Kolegów jak to jest możliwe, że serwis samochodowy, który zajmuje się również klimatyzacjami:
1. po podłączeniu do "półautomatu" stwierdza, że w układzie nie ma w ogóle czynnika (rzeczywiście, z nawiewów ani przez chwilę nie leci chłodne powietrze, więc jest to moim zdaniem możliwe) - nie wiem, ile czynnika i oleju faktycznie odebrano, bo maszyna nie drukuje raportów
2. wykonuje test szczelności azotem - podnosi ciśnienie do 15 bar, patrząc na skalę szybko spada - stwierdza, że pewnie doszłoby do 10 bar i by "stanęło"
3. za pomocą azotu wprowadzonego do układu i spraya do wykrywania nieszczelności nie znajduje źródła wycieku.

Auto ma 4 lata, przebieg nieco ponad 25 tys. km, we wrześniu ubiegłego roku było na pierwszym serwisie klimatyzacji (ale nie wiążę tamtej sprawy z obecną awarią).

Wg mnie (kompletnego laika, który zarywa nocki, żeby poczytać w Internecie i czegoś się dowiedzieć) nieszczelność mogłaby powstać w dwóch miejscach: chłodnicy (skraplaczu) klimatyzacji (uszkodzenie mechaniczne - kamień, ew. myjnia samoobsługowa???) lub przewodach elastycznych (awarię klimatyzacji łączę z "wizytą" kuny lub innego gryzonia, który w okresie awarii klimatyzacji zostawił na silniku kawałek chleba, ale nie widać, aby zdążył cokolwiek pogryźć, nawet wygłuszenia maski, które we Fordach zwykle idzie na pierwszy ogień). Parownika bym nie podejrzewał - chyba, że możliwe jest jego uszkodzenie mechaniczne podczas wkładania filtra przeciwpyłkowego Wink

Jak jest możliwe, że klima przestała działać praktycznie z dnia na dzień, uciekł cały czynnik chłodzący (więc nieszczelność powinna być znacząca), a nie można zlokalizować miejsca wycieku?
Zaproponowano mi "nabicie" klimatyzacji oraz dodanie kontrastu (oleju z kontrastem / samego kontrastu - nie wiem), jeżdżenie przez jakiś czas i poszukiwanie nieszczelności lampą UV.

Jutro pojadę do innego warsztatu na sprawdzanie szczelności azotem - co zrobić, jeśli efekt będzie taki sam?
Sprawę komplikuje to, że w piątek wyjeżdżam na wakacje na 3 tyg. i nie wiem, co w tej sytuacji mam zrobić. Czy jeżdżenie z wyłączoną, "pustą" klimatyzacją może uszkodzić sprężarkę lub jakiś inny element?

EDIT:
Przepraszam za zbyt obszerny wpis.

EDIT 2:
Uzupełniając opis: pierwszym objawem awarii było syczenie z okolic parownika, słyszane w kabinie, które (wg tego, co wyczytałem) oznacza niedobór czynnika w układzie. Słychać było również syczenie w komorze silnika, tuż po jego wyłączeniu - zdawało się wydobywać z grubego przewodu elastycznego biegnącego przy dolnej osłonie silnika, równolegle do chłodnicy (skraplacza) klimatyzacji - jeśli będzie taka potrzeba, to mogę wrzucić filmiki z nagranym dźwiękiem.
Od momentu usłyszenia syczenia w kabinie (było to również pierwsze uruchomienie klimatyzacji od czasu "wizyty" zwierzaka) klimatyzacja nie była używana. Była włączona tylko przez ok. 15 min. w czasie dojazdu do serwisu klimatyzacji (mechanik poradził mi, żeby ją włączyć, bo "więcej czynnika się odciągnie").


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - gajdek419 - 2017-06-06

Opis moze i obszerny ale jaki to Ford, jaki silnik?


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - ignas - 2017-06-06

gajdek419 napisał(a):jaki to Ford, jaki silnik?

Focus mk3 1.6 Ti-VCT 125KM kombi z końcówki stycznia 2013, przebieg ok. 25,5 tys. km
Niestety nie wiem, jaki model sprężarki jest w nim zamontowany.


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - essoM - 2017-06-06

To ze nie drukuje raportów nie znaczy ze obslugujacy nie wie ile odzyskał czynnika, trzeba bylo zapytać.
Faktycznie jedz do innego warsztatu jesli w tym nie wiedzieli czy uznac uklad za szczelny czy nie.


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - ignas - 2017-06-06

Dziękuję @essoM za odpowiedź.
Oczywiście mechanik wie, ile czynnika odzyskał (ma przecież wyświetlacz), ale powiedział mi tylko, że układ był pusty. Przed chwilą zadzwoniłem do niego i potwierdził, że maszyna nie ściągnęła nic, zero. Wiem, że brak drukarki nie dyskwalifikuje maszyny, ale jako klient wolę dostać pamiątkę w postaci wydruku.

Zmiana warsztatu - owszem, ale nie znam w okolicy żadnego (nie jestem stąd), więc pozostaje wybór na chybił trafił (opisany warsztat wybrałem na podstawie 100 pozytywnych opinii na popularnym portalu ze "spisem mechaników"). Mogę jeździć do 5 kolejnych i efekt może być taki sam, a już w piątek mam jechać na wakacje - dlatego pytałem, czy mogę jechać z pustym układem, bez włączania klimatyzacji (ew. wcześniej "nabić" klimatyzację i uruchomić na 15 min, żeby przesmarować układ).

Może ktoś poleci serwis w Kaliszu, Ostrowie Wlkp. lub okolicy?


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - essoM - 2017-06-06

Z pustym ukladem mozesz jezdzic bo to sprezarka ze sprzeglem na kole pasowym wiec wirnik stoi i bez czynnika jej nie wlaczysz.
Syczeć to moze rozprezajacy sie czynnik zanim ciecz zamieni sie w gaz ale i z dziury moze syczec.:-)
Z drugiej strony gdyby taka fziura byla ze az ja slychac to jak pod azotem by jej nie zauwazyl spec w warsztacie ?
Jedz do innego z azotem i na spokojnie niech przetestuje szczelnosc, to nie jest robota na 5 min i wymaga odczekania az sie uklad pozadnie napelni potem zamykasz zawory i obserwujesz cisnienie.


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - ignas - 2017-06-06

essoM napisał(a):Z pustym ukladem mozesz jezdzic bo to sprezarka ze sprzeglem na kole pasowym wiec wirnik stoi i bez czynnika jej nie wlaczysz.
Zanim Kolego odpisałeś zadzwoniłem do warsztatu sieci Bosch Service - potwierdzono to, co już wyczytałem wcześniej (sprzęgło "stałe" = zniszczony kompresor przy jeździe bez ciśnienia w układzie, sprzęgło "załączane" - dokładnie tak jak wyżej napisałeś). Rozmówca jedynie nie wiedział, który rodzaj jest w moim aucie. Żeby postawić "kropkę nad i" zrobiłem kilka fotek - wrzucam je z prośbą o potwierdzenie, że na 100% jest na nich "sprzęgło na kole pasowym" Smile

https://zapodaj.net/35fa298eeb1ca.jpg.html
https://zapodaj.net/aa1bb26d6a0d4.jpg.html
https://zapodaj.net/a7d82952bebad.jpg.html
https://zapodaj.net/cfc836bf4639b.jpg.html

essoM napisał(a):Syczeć to moze rozprezajacy sie czynnik zanim ciecz zamieni sie w gaz ale i z dziury moze syczec.:-)
Z drugiej strony gdyby taka fziura byla ze az ja slychac to jak pod azotem by jej nie zauwazyl spec w warsztacie ?
Syczało ewidentnie z okolic parownika ale tylko podczas działania klimy, przy wyłączonym silniku i wprowadzonym azocie nic nie słyszałem.

essoM napisał(a):Jedz do innego z azotem  i na spokojnie niech przetestuje szczelnosc, to nie jest robota na 5 min i wymaga odczekania az sie uklad pozadnie napelni potem zamykasz zawory i obserwujesz cisnienie.
Tak też mam zamiar zrobić. Terminy w warsztatach typu Bosch Service są na za 1,5 tygodnia, więc póki co odwiedzę jeden serwis "oponiarski" i może chociaż uda się ustalić, gdzie jest nieszczelność. Naprawę umówię w firmie w Jelonku pod Poznaniem, mają dobrą renomę.


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - obser - 2017-06-06

Akurat w tamtym tygodniu miałem auto po Bosch Service, poddali się, trzymali cały dzień na azocie, orzekli układ szczelny i napełnili. Po 24 h przestało działać, czynnik wyparował. Po pojechaniu do nich rozłożyli ręce i powiedzieli, że nie mają czasu. Klient mocno potrzebował klimy, bo w piątek wiózł starsze osoby nad morze do Mielna. Próbę azotową mogli robić i tydzień, ale już czasu na sprawdzenie zaworów serwisowych zabrakło, HP aż kipiało bez piany. Dziś Klient dzwonił z podziękowaniami. Smile


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - ignas - 2017-06-06

@obser Ciekawa historia, jutro zasugeruję sprawdzenie zaworów (a może serwisant sam to sprawdzi?). Nie jestem w stanie stwierdzić (niestety nie zwróciłem na to uwagi), czy podczas opisanej w pierwszym poście "walki" sprawdzono zawory, ale myślę, że jednak tak, bo dzień wcześniej podjechałem, żeby się umówić na serwis i mechanik wspominał o konieczności sprawdzenia zaworów. Ale trop zdecydowanie warty sprawdzenia, dzięki!

EDIT:
Czy któryś z Kolegów może napisać, ile czynnika należy wprowadzić do układu klimatyzacji Forda Focusa 1.6 Ti-VTC 125KM z 2013 roku? Rok temu wpompowano 530g, podobne zalecenie znalazłem w jednym z pdf-ów (530g dla wszystkich wersji silnikowych Focusów mk3), ale na fordowskim forum znalazłem info, że powinno być 600g. :mad:


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - awax - 2017-06-06

Może ktoś mi wyjaśni dlaczego ze stałym sprzęgłem nie można jezdzić bez czynnika??
Proszę nie piszcie o braku smarowania.


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - essoM - 2017-06-06

Praktyka pokazuje ze sprezarek ze zmiennym wydatkiem tez tak nie trafia zaraz. Ostatnio naprawilem uklad po dwoch latach jazdy ze sporą dziurą w ukladzie i o dziwo wszystko ruszylo bez problemu.


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - awax - 2017-06-06

essoM napisał(a):Praktyka pokazuje ze sprezarek ze zmiennym wydatkiem tez tak nie trafia zaraz. Ostatnio naprawilem uklad po dwoch latach jazdy ze sporą dziurą w ukladzie i o dziwo wszystko ruszylo bez problemu.
Dokładnie tak.Przecież bez czynnika tłoki praktycznie się nie poruszają.


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - gajdek419 - 2017-06-08

jeżeli tłoki nie poruszałyby się to spręzarka nie miałaby szans wystartować. Tłoki, gdy spręzarki nie jest wysterowana, poruszają sie i skok dochodzi nawet do 3-4mm. Przestrzen pomiędzy tłokami i cylindrem jest smarowana głownie rozpuszczonym olejem w czynniku.


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - Whisky - 2017-06-08

Skoro sprężarka działa i pompuje bo 3-4mm tłoki się poruszają to nie ma obiegu i nie zasysa oleju którego może zabraknąć z jednej strony?


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - essoM - 2017-06-08

Obieg jest .


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - gajdek419 - 2017-06-08

Jest obieg ale nie bedzie skutku chłodniczego


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - awax - 2017-06-08

gajdek419 napisał(a):jeżeli tłoki nie poruszałyby się to spręzarka nie miałaby szans wystartować. Tłoki, gdy spręzarki nie jest wysterowana, poruszają sie i skok dochodzi nawet do 3-4mm. Przestrzen pomiędzy tłokami i cylindrem jest smarowana głownie rozpuszczonym olejem w czynniku.

Owszem,przy wyłaczonej klimatyzacji tak jest,ale w przypadku braku czynnika niekoniecznie.


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - essoM - 2017-06-08

awax napisał(a):Owszem,przy wyłaczonej klimatyzacji tak jest,ale w przypadku braku czynnika niekoniecznie.
Zadna róznica ,zawór sterujacy pozostaje otwarty .


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - gajdek419 - 2017-06-09

awax napisał(a):
gajdek419 napisał(a):jeżeli tłoki nie poruszałyby się to spręzarka nie miałaby szans wystartować. Tłoki, gdy spręzarki nie jest wysterowana, poruszają sie i skok dochodzi nawet do 3-4mm. Przestrzen pomiędzy tłokami i cylindrem jest smarowana głownie rozpuszczonym olejem w czynniku.

Owszem,przy wyłaczonej klimatyzacji tak jest,ale w przypadku braku czynnika niekoniecznie.
I dlatego spręzarka bez czynnika ulega zatarciu - brak smarowania


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - maryo - 2017-06-19

Mam podobny problem w Toyocie Yaris 1.3 benzyna 2005 rok, mianowicie klima została nabita, odgrzybiona i działa dosłownie 3 dni, wróciłem do serwisu aby sprawdzić i okazało się, że nie ma czynnika czyli jest nieszczelność. Przeglądnięto całą instalację w komorze silnika w celu znalezienia nieszczelności. Okazało się że instalacja jest szczelna więc gdzie może być wyciek? Bardzo proszę o pomoc bo ręce opadają a w samochodzie w sezonie bardzo gorąco i to nie tylko z powodu braku klimy. Dziękuję.


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - essoM - 2017-06-19

W nocy przyszedł zły czarownik i zjadł freony..... Big Grin
Chyba sam rozumiesz ze czas zmienic serwis na inny bo nieszczelnosc jest tylko sie im nie udalo jej znaleźć.


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - obser - 2017-06-19

3 dniowa nieszczelność,to już niezła dziurka. Z drugiej strony, przy obecnych autach trzeba troszkę pracy,zdjęcie zderzalka, atrapy,jakiś filtrów itp. A jak będzie parownik? Napełniacze wymiękają, a mechanicy nieraz mogą się sporo narobić,gdy na wierzchu mamy 10% instalacji.


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - Whisky - 2017-06-19

Ja mam jedną zasadę. Gdy sprawdzam szczelność i przez porty nic nie ucieka to bez wahania ściągam zderzak. Oczywiście jeśli klient przyjechał z pustą klimą. W twoim przypadku celowałbym w skraplacz.


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - ignas - 2017-06-19

Przepraszam, że nie opisałem dalszej historii mojego auta, ale jestem na wakacjach i staram się "odłączyć" od komputera.

Kolego @maryo, w pierwszej kolejności zmień warsztat!!! U mnie pierwszy szukał nieszczelności przez ok 40 min i nic nie znalazł. Pojechałem do innego, malutkiego, "jednoosobowego" wulkanizatora z serwisem klimatyzacji (kiedyś zmieniałem tam opony i serwisant sprawiał bardzo dobre "wrażenie").
Znalezienie nieszczelności zajęło dosłownie kilka minut, w tym czasie było napełnienie układu azotem do 10,4 bar, przygotowanie mieszanki z "bąblami" i opryskanie skraplacza od frontu. Po chwili wskazał mi miejsce, w którym "pieniło się", po kolejnej chwili dołączyły dwa mniejsze źródła "bąbli". Diagnoza: chłodnica do wymiany.
Co ciekawe w czasie niecałych 10 minut ciśnienie zeszło z 10,4 na 10,3 bar, więc nie wiem, jak w poprzednim warsztacie w mgnieniu oka spadło z 15 do 10 bar (ja rozumiem, że z wyższego poziomu, ale...). Albo "fachoFcy" albo chińska maszyna wariowała (drugi warsztat pracował na ECK 2900 saniflux).

Więcej napiszę dziś wieczorem.


EDIT:
gajdek419 napisał(a):I dlatego spręzarka bez czynnika ulega zatarciu - brak smarowania

Rozumiem, że to dotyczy tylko sprężarek ze stałym sprzęgłem? Bo mi ciarki po plecach przeszły...


brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności - maryo - 2017-06-19

Dziękuję za informacje spróbujemy w innym warsztacie, zderzak był zdjęty do poszukiwań nieszczelności i spryskana preparatem tzw. bąblotwórczym, niestety nic nie wykazało. Padł podejrzenie o elementy klimy znajdujące się po stronie kokpitu. Konkluzja demontaż deski rozdzielczej samochodu i tam poszukiwanie problemu. Pytanie tylko czy taka usterka jest prawdopodobna, czy ktoś się spotkał z taka sytuacją?