Forum Klimatyzacja
Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - Wersja do druku

+- Forum Klimatyzacja (https://forum.klimatyzacja.pl)
+-- Dział: Klimatyzacja.pl (https://forum.klimatyzacja.pl/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Dział: Klimatyzacja samochodowa (https://forum.klimatyzacja.pl/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Wątek: Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło (/showthread.php?tid=11444)



Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - GrzegorzPL - 2019-06-21

Witajcie Smile

Mam problem z Fordem Galaxy 2.3 146KM LPG STAG 4, auto z grudnia 2001, automat. Klima podobno działała do 2017r. Przetarł się wężyk, który dałem do zakucia nowego, sprężarka była nieszczelna na głównym uszczelniaczu czołowym.

Kupiłem nową sprężarkę NRF 32110. Po sprawdzeniu przez serwis azotem układ okazał się szczelny, został nabity zgodnie z naklejką 700g czynnika (nie mam z tyłu klimy) serwis zostawił auto z odpalonym silniikem na ozonowanie nie zauważając, że kompresor przestał pracować. Po odbiorze auta śmierdziało jak z okładzin klocków czy sprzęgła, ale uruchomiłem klimę i chodziła niecałe 30sek po czym smród okładzin, a tarcza sprzęgła mocno tarła iskrząc obracała się co 1/4 obrotu z dużym oporem. Z nawiewu ciepłe powietrze

Po rozebraniu okazało się, że tarcza i koło pasowe są przypalone, cewka stopiona z jednej strony i osłona kulek w łożysku koła pasowego stopiona. Założyłem koło pasowe z łożyskiem, cewką i tarczą sprzęgła ze starego kompresora (po oczyszczeniu ze rdzy) i wszystko było dobrze 20min po czym znów smród koło pasowe, sprzęgło gorące i dym. Polałem letnią wodą by wychłodzić

Rezystancje stara i nowa cewka mają ok 4,5 Ohm
Na wtyczce do kompresora mam 13,5 V podczas pracy silnika
Przerwa na sprzęgle 0,45mm zero odgłosów na wyłącznej klimie
Po montażu kompresora jak i po nabiciu klimy ręcznie obrócony kompresor 15 razy

Na starym sprzęgle i cewce cały czas kompresor pracuje, powietrze leci zimne, ale bardzo grzeje się sprzęgło

Stare sprzęgło z kołem pasowym i cewką są kilka milimetrów większe niż w nowym kompresorze

Zastanawiam się czy w układzie nie jest zbyt dużo oleju, bo w kompresorze nalane miało być tyle ile kompresor wymaga, ale pewnie w układzie zostało dużo starego oleju, bo podobno stacja klimy wysysa tylko 10% oleju i 100% gazu. Może sprężarka ma za duży opór bo olej trudniej sprężyć niż gaz i sprzęgło się slizga rozgrzewajac wszystko? Po takim rozgrzaniu się sprzęgła można kręcić nim ręką więc może nie ma oporu?

Dałbym auto do specjalisty, ale wszedzie terminy 3tyg. Może jest coś jeszcze co mogę sprawdzić sam?

Stary kompresor to 96NW-19D629-AB


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - Whisky - 2019-06-22

Jakie ciśnienie HP gdy nie chce się kręcić i jaka szczelinę ustawiliscie? Wentylator klimy działa?


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - GrzegorzPL - 2019-06-22

Wentylator działa, jeden i drugi bieg. Szczelinę w końcu zostawiłem 0,45mm tyle miał nowy kompresor. Próbowałem na 0,2mm i 0,7mm i to samo

Niestety nie mam możliwości sprawdzenia ciśnienia, a mechanik który mi nabijał ma czas za 3tyg

Kompresor nie chciał się kręcić na nowym mniejszym sprzęgle, które piszczało już po 30sek od uruchomienia. Na starym większym z większą cewką cały czas się kręci jakby normalnie, mocno chłodzi, wszystko ok tylko że dymi się i śmierdzi ze sprzęgła to chyba jednak się trochę slizga? Dźwięków nie wydaje, na oko kręci się ze stałą prędkością

Po wyłączeniu silnika gdy pojawił się smród sprzęgła od razu ruszyłem ręką kompresorem (w rękawiczkach, bo gorące) i lekko się obraca

Dodam, że osuszacz nie był wymieniany, klima była nieszczelna przez 2 lata

Po odpaleniu auta po chwili włącza się kompresor wtedy słychać jedno jakby zgrzytnięcie na sprzęgle. Podczas jazdy słychać chyba co kilka minut też taki pojedynczy zgrzyt i czuć, że kompresor obciążył silnik


Czy mechanik, który nabijał nie powinien sprawdzić tego w ramach gwarancji? Po nabiciu na pracującym silniku chyba sprawdza się jakie jest ciśnienie po stronie niskiego i wysokiego ciśnienia? Płaciłem 450zł (100zł nabicie z ozonem+200zł czynnik + 3x50zł test szczelności azotem)


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - Whisky - 2019-06-22

Musisz poznać ciśnienie HP bo może jest tak wysokie że sprężarka nie daje rady. Skraplacz potrafisz dotknąć gdy sprężarka dymi? Wentylatory się kręcą gdy klima działa? Sprawdź jeszcze jaki prąd idzie do cewki.


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - GrzegorzPL - 2019-06-22

Do cewki idzie prąd po włączeniu klimy 1,1A i rośnie dość szybko do 3,2A (pół minuty) po czym spada i utrzymuje się na poziomie 3A. Cewka ma 4,3Ohma, napięcie 13,6V


Oba wentylatory załączają się równo z cewką kompresora i pracują cały czas. Po odpaleniu auta klima włącza się po kilku sekundach

Rurka od kompresora do skraplacza jest bardzo gorąca, parzy, dolna od skraplacza jest letnia może 40-50°C i przy wejściu do zaworu rozprężnego tak samo. Powrotna gruba rurka z parownika jest lodowata. Od włączenia klimy od razu są takie temperatury i po 5min pracy nadal tak samo. Skraplacz jest u góry mocno ciepły na oko 70°C, a na dole podobnie jak temperatura ciała. Po tych 5min sprzęgło zaczęło się znów zacinać. Nie slizga się tylko chwyta na 1/4 obrotu i jakby obskakuje, tak jakby kompresor miał duży opór


Wyczytałem, że w sprężarce pozostaje tylko 30-50% oleju czyli po montażu nowej powinienem odessać 50-70% oleju, a zgodnie z zaleceniem mechanika od klimy zostawiłem fabryczne 170ml oleju. Może jest go za dużo?

U ojca w aucie sprawdziłem i rurki zachowują się tak samo tzn. ich temperatura

Po wyłączeniu silnika w kompresorze słyszę syczenie, ale w środku, a do tego jakby coś kapało w okolicy skraplacza/osuszacza w środku (mam wbudowany w skraplacz)


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - Whisky - 2019-06-22

Widać że czytam po piwie... Sprężarka miała 170ml... OK! Na pierwszej lepszej stronie znalazłem że twoja fura powinna mieć 200ml oleju w układzie a przyjmuje się że w sprężarce powinno być 50% oleju czyli na moje oko masz w układzie jakieś 270ml oleju o ile jeszcze automat przy napełnianiu czynnika nie dodał jakieś 10ml automatycznie. Przed opróżnieniem czynnika odpal samochód by czynnik się ładnie wymieszał z olejem. Serwisuj klimę tak byś odzyskał te minimum 100ml oleju.


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - GrzegorzPL - 2019-06-23

Ok, a czy jest możliwość odessania 100ml oleju bez rozbierania np. poprzez próżnię? Czy muszę jechać na odessanie gazu, odkręcić przewody od sprężarki i kręcić ręcznie sprzęgłem by sprężarka wypluła olej? Nie mam korka wlewu/spustu na sprężarce. Następnie jechać na nabicie klimy


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - obser - 2019-06-23

Jest możliwość odseesania czynnika z olejem, jego dseparowania i w zależności od maszyny nie dodawania, lub w automacie przewać proces na próżni zacząć od nowa, to nie naleje automatycznie odseparowanego oleju. Czynność można powtórzyć kilka razy. Raz z Mercedesa wyciągłem na 3 razy prawie 270g oleju.


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - radekklimat - 2019-06-23

Przy wymianie kompresora plucze sie uklad caly a potem sie leje tyle oleju ile przewiduje producent, nalezy pamietac jeszcze, ze z nowego kompresora wylewamy olej montazowy


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - Whisky - 2019-06-23

Uruchamiasz klimatyzacji i czekasz 5minut tak by się nic nie spaliło no i gasisz. Podłącz maszynę i ustaw odzysk, po tym zabiegu zostanie odzyskany czynnik z olejem. Jeśli odzyskasz mniej niż 100ml to musisz napełnić układ czynnikiem i znów 5minut mieć klimatyzację włączoną. Znowu odzysk czynnika i w nim jest olej. Do układu musisz dać odpowiednią ilość czynnika z -100ml oleju no i bardzo ważne jest aby przy ostatnim napełnianiu była zrobiona dobra próżnia czyli jakieś 30minut. Jeszcze dla pewności możesz zapytać serwisanta czy w gorące dni używa pasa grzewczego na butli czy napełnia sobie butle powietrzem bo może być że masz w układzie powietrze i dlatego wysokie ciśnienie ale fakt nie wiemy ile masz więc to tak po drodze opowiadam. Mi kiedyś taki jeden serwisant gwarancyjny z Magneti doradził bym tak w upalne dni robił dlatego o to pytam

P.s pozdrawiam Pana serwisanta Big Grin

radekklimat napisał(a):z nowego kompresora wylewamy olej montazowy

Dlaczego w nowym kompresorze nie ma tej informacji? Jeszcze nigdy nie widziałem takiej a kupowałem nowe z wysokiej półki i wysyłałem do regeneracji pod Łódź i też takiej nie było


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - radekklimat - 2019-06-24

Nie wiem gdzie kupowales ale te z intercarsu maja taka info, poza tym skąd wiesz ile producent dal oleju na montaz


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - maciek444 - 2019-06-24

Wg mnie zawsze należy sprawdzić. Nie robię tego jedynie w kompresorach Nowych DENSO, zazwyczaj są napełniane odpowiednią ilością


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - hrabiap - 2019-06-24

Ok wylewamy... Jak jest korek to splynie prawie wszystko.. Jak nie ma korka... To nic siłami grawitacji nie wypłynie..


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - radekklimat - 2019-06-25

Wypłynie przez przylacza a Denso nie napelnia kompresorow olejem bo.producenci aut maja rozne dawki oleju, tylko kompresory do stacjonarnych ukladow chlodniczych napelnione sa olejem


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - hrabiap - 2019-06-25

No... Praktyka mówi inaczej. Nie dalej jak 3 dni wstecz miałem w rękach nowe denso napelnione olejem... Z którego nic nie chciało wypłynąć przez przyłącza. A olej był w środku. Mając taka wiedzę o której Ty mówisz... Przystąpiłem do napełniania 170cc oleju. Wlewalem olej czysty bez UV po dolaniu 100cc sprężarka była pełna. Kręcąc za koło z wysokiego ciśnienia zaczął się wydobywać żółty olej. Czarymary. I o dziwo wpłynęło mi okolo 100cc spowrotem.. Potem już tak łatwo nie było. Po wyjęciu sprężarki z pudełka kręcenie kołem nie dalawlo żadnego efektu. Olej w żaden sposób nie chciał wypłynąć z urządzenia. Ot taka zabawa


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - radekklimat - 2019-06-25

W audi mam denso su, jest korek do spustu oleju


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - maciek444 - 2019-06-25

Denso napełnia olejem, nie raz zlewalem z nich odpowiednią ilość taka jak producent podaje i wylewałem to samo. Oczywiście zdrza się w danym modelu inna ilość oleju ale to wtedy też pomiar i wlewamy odpowiednią ilość.


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - GrzegorzPL - 2019-06-27

Bardzo dziękuję za pomoc Smile

Przy odsysaniu czynnika maszyna mechanika odciągnęła aż 100ml oleju, ja odkręciłem przewody od kompresora i kręcąc sprzęgłem za każdym razem kompresor wypluwał sporo oleju, zlałem 40ml

Nowy i stary kompresor to model FS10 bez korka wlewu/spustu oleju. Po montażu nowego gdy odkręciłem plastikową zatyczkę pod przewody to wylało się trochę oleju, a po demontażu starego kręciłem sprzęgłem i nic nie wyleciało nawet gdy porty trzymałem u dołu by zleciało grawitacyjnie, ale może przez czołowy uszczelniacz uciekło, bo był nieszczelny

Wymieniłem osuszacz, stary chyba był od nowości, bo nie mogłem ruszyć korka, a po wyjęciu połowa było to utlenione aluminium biały proszek, uszczelki fioletowe od razu się rozpadły podczas wyjmowania na wiele malutkich części, osuszacz u dołu był bardzo spuchnięty, granulki rozszerzyły plastikowy koszyk. Na szczęście nowy osuszacz ma nowy korek z uszczelkami

Klima została nabita ponownie czynnikiem +20ml oleju i jak na razie wszystko jest prawidłowo, a już pracowała kilka godzin. Mam nadzieję i myślę, że jest wszystko w porządku. Sprzęgło się nie ślizga, ma temperaturę taką jak pozostałe koła pasowe


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - GrzegorzPL - 2019-06-27

Bardzo dziękuję za pomoc Smile

Przy odsysaniu czynnika maszyna mechanika odciągnęła aż 100ml oleju, ja odkręciłem przewody od kompresora i kręcąc sprzęgłem za każdym razem kompresor wypluwał sporo oleju, zlałem 40ml

Nowy i stary kompresor to model FS10 bez korka wlewu/spustu oleju. Po montażu nowego gdy odkręciłem plastikową zatyczkę pod przewody to wylało się trochę oleju, a po demontażu starego kręciłem sprzęgłem i nic nie wyleciało nawet gdy porty trzymałem u dołu by zleciało grawitacyjnie, ale może przez czołowy uszczelniacz uciekło, bo był nieszczelny

Wymieniłem osuszacz, stary chyba był od nowości, bo nie mogłem ruszyć korka, a po wyjęciu połowa było to utlenione aluminium biały proszek, uszczelki fioletowe od razu się rozpadły podczas wyjmowania na wiele malutkich części, osuszacz u dołu był bardzo spuchnięty, granulki rozszerzyły plastikowy koszyk. Na szczęście nowy osuszacz ma nowy korek z uszczelkami

Klima została nabita ponownie czynnikiem +20ml oleju i jak na razie wszystko jest prawidłowo, a już pracowała kilka godzin. Mam nadzieję i myślę, że jest wszystko w porządku. Sprzęgło się nie ślizga, ma temperaturę taką jak pozostałe koła pasowe


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - Whisky - 2019-06-27

Czyli dupa a nie serwis klimy Wink Powodzenia


Ford Galaxy 2001r Topi cewkę i sprzęgło - Whisky - 2019-07-03

radekklimat napisał(a):Nie wiem gdzie kupowales ale te z intercarsu maja taka info, poza tym skąd wiesz ile producent dal oleju na montaz

Zobacz w intercarsie : VAL813265 uzupełnienie: z oelejem kompresorowym PAG
infolinia twierdzi że jest olej zalany 120ml PAG 46
nalepka na sprężarce 120cm3

[Obrazek: 845520148935905]

Edit: pod wieczór dostałem telefon że "to co jest wewnątrz wylać i zalać PAG46... człowiek już sam nie wie bo pisze tak a mówią inaczej.