Forum Klimatyzacja
Laguna II i koniec pomysłów.. - Wersja do druku

+- Forum Klimatyzacja (https://forum.klimatyzacja.pl)
+-- Dział: Klimatyzacja.pl (https://forum.klimatyzacja.pl/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Dział: Klimatyzacja samochodowa (https://forum.klimatyzacja.pl/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Wątek: Laguna II i koniec pomysłów.. (/showthread.php?tid=2404)

Strony: 1 2


Laguna II i koniec pomysłów.. - wojnow - 2009-05-15

Witam,
Na początek - samochód to Laguna II '03 1.8 16v - klimatronik
problemem jest wyjąca sprężarka klimatyzacji. Wycie pojawia się od ok 2-3 tys obr a po wyłączeniu klimy oczywiście znika. W zeszłym roku nie poradziłem sobie z tym problemem, to może teraz mi się uda.
Co było zrobione:
1. wymieniona chłodnica po puszczała
2. wymienione przewody bo puszczały :-)
3. wymieniona sprężarka - w ciągu 2 miesięcy zeszłego roku warsztat wymieniał ją na nowe/regenerowane 9 razy, za każdym razem ZARAZ po włożeniu wyła :-)
4. oczywiście przy każdej wymianie - osuszacz i zaworek rozpr.
Dodam że warsztat ma bardzo dobrą opinię ale chłopaki się poddały.

a dzisiaj właśnie odebrałem auto od elektronika, który wybitnie stwierdził że elektronika sterująca jest ok tylko ciśnienie w układzie jest za wysokie... (mam wspawany dodatkowy zaworek na tłocznej, zaraz za sprężarką, i mam tam 30bar)

Pyt: na co stawiacie? parownik? co jeszcze?

pzdr
Wojtek.


Laguna II i koniec pomysłów.. - elektromechanik - 2009-05-15

Jeśli poszczególne podzespoły są dobrane prawidłowo ( np. za duża sprężarka lub za mały skraplacz ) to może być:
1 za dużo gazu
2 gaz o wyższym ciśnieniu ( R 22 , R 404 itp. )
3 za duży ( lub źle wyregulowany zawór rozprężny ).
Nic więcej nie przychodzi mi do głowy.

Parownik raczej niema nic z tym wspólnego.


Laguna II i koniec pomysłów.. - awax - 2009-05-15

Podaj jeszcze ciśnienie ssania i jak pracuje wentylator skraplacza.Zrób też próbę czy tak się dzieje również przy zimnym silniku?


Laguna II i koniec pomysłów.. - mt - 2009-05-15

A kto płacił za te wszystkie wymiany???
Jakie ciśnienia na wyłączonym układzie?


Laguna II i koniec pomysłów.. - tom17 - 2009-05-15

co wyło w sprężarce? sprzęgło, łożysko, podzespoły wewnątrz? jeżeli rzeczywiście miałeś 30 bar to jest możliwość że tarcza sprzęgła się ślizgała


Laguna II i koniec pomysłów.. - awax - 2009-05-15

Przy 30 barach to wył czynnik w skraplaczu prawdopodobnie jak rój os.
Zastanówmy się skąd to ciśnienie?widzę dwie możliwości:
-brak chłodzenia skraplacza
-parownik otrzymuje zbyt dużo ciepła,np. jednocześnie powietrze jest ogrzewane w nagrzewnicy

Oczywiście przyjmując,że serwis ma jak pisze wojnow "dobrą renomę" wykluczam nieprawidłowy czynnik,niedostateczne odpowietrzenie układu,czy też zbyt dużą ilość czynnika.


Laguna II i koniec pomysłów.. - radekklimat - 2009-05-16

a czy to napewno sprezarka bo piszesz ze wymieniali na nowa a nowka nie powinna wyc
moze jak załaczasz klime to obciazenie powoduje wycie pompy wody albo łozysk alternatora
te 30 bar jest niemozliwe bo powinien rozłaczyc pres od wysokiego chyba ze jest uszkodzony lub zapchany skraplacz albo powietrze(azot) w układzie


Laguna II i koniec pomysłów.. - wojnow - 2009-05-16

Dzieki za podpowiedzi ale..
1. Wyje na 100% sprężarka, roli napinacza paska wymieniłem a alternator był dokładnie sprawdzony :-)
2. Wentylator na chłodnicy działa prawidłowo na obu biegach
3. ciśnienie na niskim: ok 2-4bar, na wysokim na wolnych obotach 14-16bar, powyżej 3tys obr ok 30 bar
4. ciśnienie na wyłączonym układzie chyba 4 bar
5. temperatura podawana przez komputer na parowniku po paru minutach pracy -6 do -9 stopni, czyli zamarza i wtedy klima się odłącza...

tak jak pisałem, te 30 bar jest zaraz za sprężarką, czujnik jest po drugiej stronie chłodnicy (z jednej wchodzi czynnik po przeciwnej jest czujnik) i co ciekawe podaje na kompa max 20 bar. Czujnik był sprawdzony i na wszelki wypadek zmieniony - nic się nie zmieniło. Ponoć może być taka różnica ze względu na chłodzenie czynnika w skraplaczu...

ps: płaciłem tylko za jedną sprężarkę i kila osuszaczy ale to mało pocieszające.

dla rozrywki mogę wam powiedzieć że auto jest już słynne w całej okolicy do tego stopnia że jak jadę do warsztatu gdzie nigdy nie byłem to pan po usłyszeniu że chodzi o wycie z klimy mówi że zna ten temat i się nie podejmuje - czyli TEGO PANA NIE OBSŁUGUJEMY :-)

Może polecicie jakiś warsztacik w trójmieście?


Laguna II i koniec pomysłów.. - tom17 - 2009-05-16

co ze skraplaczem? może jest słabej jakości i nie jest w stanie oddać ciepła?


Laguna II i koniec pomysłów.. - RobertS - 2009-05-16

a co to znaczy wspawany zaworek na HP? Kto go wspawał i dlaczego? Może zaspawał światło rurki?


Laguna II i koniec pomysłów.. - awax - 2009-05-16

to co opisujesz jest niespójne,ciśnienia i temperatury przy R134A się nie zgadzają.
Zapraszam do Szczecinka to blisko 200 km ale bez "dotknięcia"tematu to wróżenie z fusów.
pozdrawiam


Laguna II i koniec pomysłów.. - wojnow - 2009-05-17

Zaworek wspawali w warsztacie i zrobili to raczej ok - jest na zgrubieniu gdzie na pewno nie wpływa na przepływ.
Skrplacz jest chyba nissens'a więc raczej ok.
mg_1: piszesz ze uszkodzenie koła wygląda tak samo... czyli wyje tylko i wyłącznie po włączeniu klimy?


Laguna II i koniec pomysłów.. - bodzio - 2009-05-17

Panowie a w tej lagunie jest sprężarka o zmiennej wydajności czy stałej?
Bo jak stałej to może presostat nie utrzymuje ssania na odpowiednim poziomie.
Te temperatury ujemne na parowniku dają do myślenia bo jeśli chłodzenie skraplacza było by słabe parownik by nie zamarzł.


Laguna II i koniec pomysłów.. - elektromechanik - 2009-05-17

Po takich wymianach nie powinno być problemu. Chyba że jest coś spaprane ( może na złączu ) na odcinku pompa-skraplacz. Skoro ( jeśli dobrze zrozumiałem ) ciśnienie na pompie 30barów a na skraplaczu max. ( jak pisze autor ) 20barów.
Moim zdaniem tutaj szukałbym przyczyny.

Ciśnienie skraplania w prawidłowo działającym urządzeniu jest równe ciśnieniu w całym układzie po stronie tłocznej. Dodatkowo o takim problemie mogą świadczyć skoki ciśnienia parowania >2-4bary.( jak pisze autor).


Laguna II i koniec pomysłów.. - awax - 2009-05-17

Koledzy,sądzę,ze to wszystko to zgadywanie.
Nie ma możliwości aby na skraplaczu był 10 barowy spadek ciśnienia,sądzę że któryś odczyt jest nieprawidłowy.Wyjątkowym zbiegiem okoliczności byłaby również awaria presostatu wysokiego ,który dopuściłby do takiego ciśnienia.
Myślę,że taki przypadek trzeba jedynie diagnozować bezpośrednio.
Podtrzymuję,że uważam iż przyczyny należy szukać w zbyt dużym obciążeniu cieplnym parownika.


Laguna II i koniec pomysłów.. - wojnow - 2009-05-17

Spężarka jest zmiennej wydajności.
A co mam rozumieć przez "nadmierne obciążenie cieplne parownika"? Czyli nie oddaje tyle zimna co powinien?
I jeszcze jedno - wie ktoś ile może kosztować wymiana parownika na nowy? (ostatni nie ruszany element w tym układzie)


Laguna II i koniec pomysłów.. - bodzio - 2009-05-17

Wymiana parownika nic nie pomoże.
Zobacz czy z rana na zimnym silniku ciśnienie na HP też tak rośnie?


Laguna II i koniec pomysłów.. - elektromechanik - 2009-05-17

wojnow napisał(a):Spężarka jest zmiennej wydajności.
A co mam rozumieć przez "nadmierne obciążenie cieplne parownika"? Czyli nie oddaje tyle zimna co powinien?
I jeszcze jedno - wie ktoś ile może kosztować wymiana parownika na nowy? (ostatni nie ruszany element w tym układzie)
Jeżeli nie cieknie to poco wymieniać jeśli byłby zabrudzony czy niedrożny to nie byłoby takiej wydajności że skraplacz nie może sobie z tym poradzić.

Nadmierne obciążenie parownika to znaczy że musi odbierać dużo ciepła.
Np. czy przypadkiem jednocześnie nie pracuje klima i nie grzeje nagrzewnica?>

Awax ma rację że to właśnie może być przyczyną takiego stanu.<

Odłącz kabel zasilający sprzęgło sprężarki, włącz klimę i nawiew i sprawdź jakie leci powietrze z kratek.

Jeszce jedno pytanie . Chłodnica klimy jest przed chłodnicą wody czy za ( tzn. od strony silnika ).


Laguna II i koniec pomysłów.. - tom17 - 2009-05-17

elektromechanik napisał(a):Jeszce jedno pytanie . Chłodnica klimy jest przed chłodnicą wody czy za ( tzn. od strony silnika ).
już kiedyś był taki przypadek na forum że warsztat zamontował skraplacz za chłodnicą Smile


Laguna II i koniec pomysłów.. - awax - 2009-05-18

wojnow napisał(a):Spężarka jest zmiennej wydajności.
A co mam rozumieć przez "nadmierne obciążenie cieplne parownika"? Czyli nie oddaje tyle zimna co powinien?
I jeszcze jedno - wie ktoś ile może kosztować wymiana parownika na nowy? (ostatni nie ruszany element w tym układzie)
"nadmierne obciążenie cieplne" to może być np. jednoczesne ogrzewanie i chłodzenie.Po prostu nie jest odłączana nagrzewnica i na parownik idzie gorące powietrze co podnosi ciśnienie parowania ,a co za tym idzie skraplania również.


Laguna II i koniec pomysłów.. - elektromechanik - 2009-05-18

tom17 napisał(a):
elektromechanik napisał(a):Jeszce jedno pytanie . Chłodnica klimy jest przed chłodnicą wody czy za ( tzn. od strony silnika ).
już kiedyś był taki przypadek na forum że warsztat zamontował skraplacz za chłodnicą Smile
Sam widziałem kilka lat temu u gościa który kupił bodajże jakąś starą hondę i przyjechał z pytaniem dlaczego słabo mu chłodzi.

A całkiem niedawno byłem z kolegą na szrocie. Szukał czegoś do Lanosa i w jednym >złomie też< chłodnica klimy była zamontowana za wodną.


Laguna II i koniec pomysłów.. - wojnow - 2009-05-18

U mnie skraplacz jest na pewno przed chłodnicą - sprawdziłem, natomiast sprawdziłem też jedną z Waszych sugestii i wygląda na to że na zimnym silniku nie wyje. Potwierdzę to jeszcze bo może było ogólnie za zimno (ranek )na zewnątrz i nie pracowała na pełnej mocy.


Laguna II i koniec pomysłów.. - radekklimat - 2009-05-18

do awax
nie ma takiej opcji z tym obciazeniem termicznym, bo w kazdym aucie najpierw w obudowie nagrzewnicy jest wentylator-parownik-nagrzewnica wiec mozna jednoczesnie chłodzic i grzac poprostu powietrze bedzie nieco chlodniejsze i napewno osuszone
co do pomiarow cisnienia na HP to takie samo powinno byc na wyjsciu ze sprezarki jak i za skraplaczem


Laguna II i koniec pomysłów.. - elektromechanik - 2009-05-18

radekklimat napisał(a):do awax
nie ma takiej opcji z tym obciazeniem termicznym, bo w kazdym aucie najpierw w obudowie nagrzewnicy jest wentylator-parownik-nagrzewnica wiec mozna jednoczesnie chłodzic i grzac poprostu powietrze bedzie nieco chlodniejsze i napewno osuszone
co do pomiarow cisnienia na HP to takie samo powinno byc na wyjsciu ze sprezarki jak i za skraplaczem
O ile zgadzam się całkowicie ( wcześniej tez o tym pisałem ) że ciśnienia powinny być jednakowe na całej stronie wysokiego ciśnienia to co do obciążenia nie do końca. A to z tej przyczyny że z jakiegoś powodu ( awaria sterowania nap. klap nagrzewnicy lub zaworu jeśli jest regulacja zaworem ) nagrzewnica działa na max a wentylator nadmuchuje to gorące powietrze na parownik to mamy akurat sytuację o której pisał [awax].


Laguna II i koniec pomysłów.. - RobertS - 2009-05-18

wydajność tej sprężarki jest chyba regulowana elektronicznie? Może tu trzeba szukać przyczyny