Forum Klimatyzacja
Dziwny kolor oleju ? - Wersja do druku

+- Forum Klimatyzacja (https://forum.klimatyzacja.pl)
+-- Dział: Klimatyzacja.pl (https://forum.klimatyzacja.pl/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Dział: Chłodnictwo (https://forum.klimatyzacja.pl/forumdisplay.php?fid=12)
+--- Wątek: Dziwny kolor oleju ? (/showthread.php?tid=5252)



Dziwny kolor oleju ? - p.obelix - 2011-06-27

Dostałem zlecenie na wymianę oleju w instalacjach chłodniczych w pewnym markecie. Instalacja plusowa 4 spr. na ramie instalacja minusowa 2 spr na ramie. Co mnie zadziwiło do bardzo dziwny kolor oleju, ni to żółty ni to zielony bardzo jaskrawy mocno świecący. Czy ktoś wie co jest przyczyną takiego efektu.


Dziwny kolor oleju ? - Shitashii - 2011-06-27

Gdybyś robił klimatyzację samochodową, to byś wiedział. To najprawdopodobniej barwnik (tzw. kontrast) do wykrywania nieszczelności w świetle UV. Podejrzewam, że tak do końca to tego nie wypłuczesz.


Dziwny kolor oleju ? - wit - 2011-06-27

może być gorzej... kiedyś widziałem tak zakwaszony olej... samoistnie -wskutek rozpuszczonej miedzi zmienił kolor na podobny... o stan sprężarek lepiej wtedy nie pytać...


Dziwny kolor oleju ? - p.obelix - 2011-06-27

Dodam jeszcze że cała instalacja został pospawana lutem z wysoką ilością srebra chyba 30%.


Dziwny kolor oleju ? - llort - 2011-06-27

wit napisał(a):może być gorzej... kiedyś widziałem tak zakwaszony olej... samoistnie -wskutek rozpuszczonej miedzi zmienił kolor na podobny... o stan sprężarek lepiej wtedy nie pytać...
Wit możesz rozwinąć bo przynajmniej ja uczę się całe życie.A co do foto wziernika to wielka desperacja poszukiwaczy.


Dziwny kolor oleju ? - wit - 2011-06-27

widziałem przeciętą sprężarkę hermetyczna -dużą i drogą która padła... po bardzo krótkiej pracy.

olej miał podobny kolor. praktycznie kwas -uzwojenia zeżarte a rozpuszczona miedź -jakiś jej związek nadała zieloniutki kolor olejowi.
prawdopodobnie sprężarka źle fabrycznie zamknięta -łapała powietrze.
stała w magazynie - i to w miejscowości nadmorskiej -wiec pewnie i sól swoje zrobiła... olej się zakwasił.
zeżarło uzwojenia.
zamontowana.... i zaraz padła.

silnie -wręcz bardzo silnie zakwaszony, zawilgocony olej -miedź reaguje -powstająca sól miedzi się rozpuszcza w oleju bądź w zawartej w nim wilgoci -i barwi olej na zielonkawy kolor.


Dziwny kolor oleju ? - llort - 2011-06-27

Do sedna sprawy. Co rozpuszcza CU.


Dziwny kolor oleju ? - wit - 2011-06-27

kwas.
kwas powstały z rozpadu oleju estrowego.

lub w przypadku który widziałem najprawdopodobniej sól morska zawarta w powietrzu dostającym się do agregatu przez nieszczelne korki.


(kwas powstający np pod wpływem wilgoci, powietrza i wysokiej temperatury -przegrzewania się agregatu -typowe np. przy częstym "serwisowaniu" z zaniedbaniem porządnego próżniowania -gdy zamiast próżni przedmuchuje się układ czynnikiem. niektórzy tak robią. za każdym razem do układu dostaje się trochę powietrza. po kilku serwisach to już nie jest trochę. wyższe skraplanie zapowietrzonego układu, wyższa temp tłoczenia, powietrze i tlen reagujący z olejem, wilgoć. powstaje kwas.... który powoduje dalsze powstawanie kwasu.... mechanizm samonapędzający się.
podobnie - tlenki miedzi po lutowaniu bez osłony azotu -także w pewnych warunkach powodują zakwaszanie oleju. i z czasem reakcja się nasila.


Dziwny kolor oleju ? - llort - 2011-07-02

Moim zdaniem żadne te reakcje nie rozpuszczają CU po za bujną wyobrażnią.


Dziwny kolor oleju ? - elektromechanik - 2011-07-02

wit napisał(a):kwas powstały z rozpadu oleju estrowego.

Kol. wit.

Rozumiem że olej mógł się zakwasić ale od czego? Rolleyes

Nie sądzę aby tyle razy i na tak długo był otwierany układ aby załapać tyle > słonej wilgoci <. ( jak piszesz ).
Ile powietrza musiałoby się tam dostać?
Przy tak dużej ilości powietrza sprężarka dawno by już siadła ze względu na ciśnienie skraplania jeśli by w ogóle pracowała ze względu na zamarzającą wilgoć w zaworze rozprężnym.

A tak na marginesie proste sprawdzenie. Poluzuj minimalnie jakieś złącze na ułamek sekundy a następnie oświetl to miejsce lampą UV i sprawa jasna.


Dziwny kolor oleju ? - mg - 2011-07-02

elektromechanik napisał(a):
wit napisał(a):kwas powstały z rozpadu oleju estrowego.

Kol. wit.

Rozumiem że olej mógł się zakwasić ale od czego? Rolleyes

Nie sądzę aby tyle razy i na tak długo był otwierany układ aby załapać tyle > słonej wilgoci <. ( jak piszesz ).
Ile powietrza musiałoby się tam dostać?
Przy tak dużej ilości powietrza sprężarka dawno by już siadła ze względu na ciśnienie skraplania jeśli by w ogóle pracowała ze względu na zamarzającą wilgoć w zaworze rozprężnym.

A tak na marginesie proste sprawdzenie. Poluzuj minimalnie jakieś złącze na ułamek sekundy a następnie oświetl to miejsce lampą UV i sprawa jasna.

Prosty test z lampą UV i okularami rozwieje dylematy


Dziwny kolor oleju ? - wit - 2011-07-02

elektromechanik napisał(a):
wit napisał(a):kwas powstały z rozpadu oleju estrowego.

Kol. wit.

Rozumiem że olej mógł się zakwasić ale od czego? Rolleyes

Nie sądzę aby tyle razy i na tak długo był otwierany układ aby załapać tyle > słonej wilgoci <. ( jak piszesz ).
Ile powietrza musiałoby się tam dostać?
Przy tak dużej ilości powietrza sprężarka dawno by już siadła ze względu na ciśnienie skraplania jeśli by w ogóle pracowała ze względu na zamarzającą wilgoć w zaworze rozprężnym.
.

to dodam troszkę info o opisywanym przypadku -"przy okazji" -byłem poproszony o obejrzenie sprężarki i niezależna opinię -ekspertyzę robiło poważne laboratorium.
NOWE sprężarki hermetyczne tłokowe (duże i raczej drogie) -chodziło o bodajże 2 szt zakupione jednocześnie. jedna w ogóle nie ruszyła po zamontowaniu do układu -druga ruszyła prawidłowo - i spaliła się po niecałej godzinie pracy -ściślej po kilkunastu minutach.

producent i sprzedawca odmówili gwarancji -wiec sprężarki poszły do ekspertyzy... po przecięciu i demontażu -okazało się, ze olej ma taki zielony kolor jak tutaj na zdjęciach i jest bardzo silnie zakwaszony. wyraźna korozja wnętrza sprężarek, zwłaszcza listków zaworowych, panewek. ta co ruszyła i pracowała kilkanaście minut -wyraźne ślady zatarcia. W obu na uzwojeniach widoczne mikroskopijne jakby wżery i solne wykwity. Sprężarki były fabrycznie nowe i nigdy nieużywane -przestały jedynie w hiszpańskim magazynie w nadmorskiej miejscowości około 2 lata od daty produkcji. z fabrycznymi korkami na przyłączach. bezpośrednią przyczyną zniszczenia były zakwaszony olej oraz uszkodzenia korozyjne -zwłaszcza uzwojeń , panewek i zaworów.
Przyczyna zakwaszenia oleju w nowych magazynowych urządzeniach -nieustalona -tylko spekulacje -właśnie jako nieszczelne zamknięcie króćców i wnikanie nadmorskiego powietrza przez okres przechowywania...

tyle wiem. z tym przypadkiem spotkałem się "przy okazji" załatwiania innych spraw w firmie współpracującej z moim poprzednim pracodawcą... wiem tyle co mi powiedziano i co widziałem. a wnętrze sprężarki wyglądało "ciekawie" -nigdy dotąd czegoś podobnego nie widziałem.


Dziwny kolor oleju ? - mg - 2011-07-02

Patyna?


Dziwny kolor oleju ? - llort - 2011-07-02

Bujna wyobrażnia nie zna granic Smile


Dziwny kolor oleju ? - wit - 2011-07-02

llort napisał(a):Bujna wyobrażnia nie zna granic Smile
ignorancja i brak wyobraźni tez granic nie zna...


Dziwny kolor oleju ? - elektromechanik - 2011-07-02

wit napisał(a):Sprężarki były fabrycznie nowe i nigdy nieużywane -przestały jedynie w hiszpańskim magazynie w nadmorskiej miejscowości około 2 lata od daty produkcji. z fabrycznymi korkami na przyłączach.


Gdyby tak było to ewidentna wina producenta.

A tak na marginesie. Uzwojenia sprężarek są robione z drutu w emalii do pracy w środowiskach >agresywnych chemicznie < i niema mowy aby jakaś wilgoć nawet osolona porobiła wżery na izolacji.

Dość często naprawiam chłodnie do mleka u rolników przywiezione z zachodu.


Zdarzało mi się rozcinać sprężarki pracujące po 20parę lat lub więcej i tam dopiero zdarzało się błoto.

Nie spotkałem aby całość była w takim stanie jak opisujesz.


Dziwny kolor oleju ? - wit - 2011-07-02

wina ewidentna bądź pośrednika handlowego bądź producenta. nie wiem jak to się skończyło -ale sprzedawca usiłował wykręcać się z gwarancji i dlatego sprężarki trafiły do ekspertyzy -i dlatego też poproszono kolegę i mnie żebyśmy obejrzeli sprężarkę która wróciła z ekspertyzy wyrazili swoje opnie -i sporządzili stosowna notatkę...

co do starych chłodni do mleka.... zauważ, że prawdopodobnie były na r22 i z olejem mineralnym który się nie zakwasza.
a błoto -jest mniej niebezpieczne dla uzwojeń niż zakwaszony olej. wielokrotnie widziałem jak po wymianie spalonych sprężarek -nowe paliły się po pół roku wskutek pozostawienia zakwaszonego oleju...

wilgoć raczej bezpośrednio nie zaszkodziła uzwojeniom. ale mogła spowodować rozpad oleju. a powstające zakwaszenie -łącznie z solami już pomału izolacje gryzły... ale to tylko hipoteza.


Dziwny kolor oleju ? - wit - 2011-07-02

jakieś zdjęcie znalazłem...


Dziwny kolor oleju ? - wit - 2011-07-02

i sama sprężarka wyciągnięta z wnętrza tego gara...


Dziwny kolor oleju ? - elektromechanik - 2011-07-03

wit napisał(a):co do starych chłodni do mleka.... zauważ, że prawdopodobnie były na r22 i z olejem mineralnym który się nie zakwasza.

Naprawdę cenię Twoją wiedzę ale tym razem >pojechałeś < równo.

Akurat mineralny się zakwasza bez porównanie z syntetykiem. Syntetyki za to bardziej lubią > pić wodę <.

Co do starych chłodni do mleka to w większości chodziły na R12 i trochę na R 22.
Co do > błota < to jak myślisz z czego się bierze????????????


Dziwny kolor oleju ? - wit - 2011-07-03

mineralny głównie tworzy nagar.
zakwaszanie DOBREGO mineralnego praktycznie nieprawdopodobne.

to olej POE -związek chemiczny estrowy jest związkiem typu kwas -alkochol -i pod wpływem np. wilgoci -tlenu i wysokiej temperatury rozpada się uwalniając z cząsteczki kwasu i alkohol . alkohol niestety nie spożywczy... tylko wielowęglowy.
kwas niestety uszkadzający izolację uzwojeń.

i niestety powstający kwas -powoduje dalsze zakwaszanie -reakcja chemiczna samonapędzająca.

stary mineralny olej tracił właściwości smarne, zmieniał się na nagar sadzę brud błoto -zapychał układy -ale nie żarł chemicznie uzwojeń.

a błoto bierze się chętnie właśnie ze starego mineralnego oleju. a jeszcze chętniej z niestarannej instalacji i spawania-lutowania bez osłony azotu.


elektromechanik -lepiej napisz co myślisz o kolorze oleju z mojego zdjęcia.
-to nowa sprężarka która nigdy nie pracowała. prosto z magazynu zamontowana i nie ruszyła -w wyniku korozji zablokowane panewki i tłoki.
sprężarka z fabrycznie zalanym olejem -na100% bez żadnych barwników -zarówno według dokumentacji -jak i z analizy chemicznej -w tym zielonym oleju nie było barwnika..