Forum Klimatyzacja
Chłodnie prowiantowe na statkach - Wersja do druku

+- Forum Klimatyzacja (https://forum.klimatyzacja.pl)
+-- Dział: Klimatyzacja.pl (https://forum.klimatyzacja.pl/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Dział: Chłodnictwo (https://forum.klimatyzacja.pl/forumdisplay.php?fid=12)
+--- Wątek: Chłodnie prowiantowe na statkach (/showthread.php?tid=6814)



Chłodnie prowiantowe na statkach - majcher - 2013-02-17

Witam Wszystkich,
Posiadam pewien problem, a mianowicie pisząc prace dyplomową na tematTonguerojekt wstępny modułowego urządzenia chłodniczego komór prowiantu, przy sporządzeniu bilansu zaczynają się schody. Bilans sporządzany jest na podstawie założeń ( nieograniczony rejon pływania, temperatury w komorach, itp) Jedyne co jest udokumentowane to wymiary komór na określonym statku. W skład bilansu wchodzi składowa określająca zyski ciepła od pracujących wentylatorów. I tu jest problem, jak można określić moc wentylatorów jeśli nie są dobrane chłodnice powietrza??. Czy tą moc sie jakoś zakłada??
Byłbym bardzo wdzięczny za pomoc.
Pozdrawiam


Chłodnie prowiantowe na statkach - klimatolog - 2013-02-17

silniki chłodnic dobierasz według wielkości chłodni a co za tym idzie wielkości chłodnicy.Silniki wentylatora skraplacza dobierasz do warunków afrykańskich z regulacją temperatury skraplania jeśli kapitan statku dostanie kurs na tereny arktyczne.Wtedy wentylatory raczej się w skraplaczach nie załączą się.


Chłodnie prowiantowe na statkach - majcher - 2013-02-17

No tak na podstawie wielkości chłodni. A są jakieś znormalizowane wskaźniki?? Znaczy sie dla jakiej powierzchni komory,bądź kubatur zakłada sie mniej więcej moc wentylatorów.


Chłodnie prowiantowe na statkach - barbie - 2013-02-17

Alfa i omega --do chłodzenia na statkach jest woda zburtowa .


Chłodnie prowiantowe na statkach - majcher - 2013-02-17

Wodą morską chłodzisz centralny system chłodzenia wodą słodką na statku . Instalacja wody zaburtowej jest instalacją pośrednią. Ale nie o to pytam


Chłodnie prowiantowe na statkach - klimatolog - 2013-02-17

Barbie do skraplana czynnika służą pompy obiegowe czerpiące zyski ciepła.Projektaci dążą do tego aby czerpać zyski z powietrza.Takie pompy wymieniające ciepło są awaryjne i nie odporne na sól.I koligują z prędkocią jednostki pływającej


Chłodnie prowiantowe na statkach - bolt - 2013-02-18

Może trochę nie na temat...

Cyt. ?Silniki wentylatora skraplacza dobierasz do warunków afrykańskich z regulacją temperatury skraplania jeśli kapitan statku dostanie kurs na tereny arktyczne?.
Być może jakaś kolega spotkała się na statkach z chłodnicami powietrza do prowiantówki bo ja raczej nie. Jedynymi chłodnicami jakie były to komercyjne klimy zamontowane na mostku bo staremu d... się spociła. Powszechnie stosowanym skraplaczem jest wymiennik płaszczowo-rurowy chłodzony wodą morską ( często odczep z głównej magistrali po chłodnej stronie od chłodzenia sinika gł.). Wymiennik P/R jest stosowany z powodu trwałości i łatwości czyszczenia z różnych takich rybek itp. Wymiennik płytowy skraplacza raczej odpada ze względu na zanieczyszczenia ( ale może gdzieś ktoś widział takie rozwiązanie) Pośredni system wody słodkiej też odpada ( jak weźmiesz z chłodzenia silnika gł. i agregatów to masz tam ok. 75oC trochę dużo) Budowanie systemu dla potrzeb klimy i prowiantówki jest ekonomicznie nieuzasadnione i też masz wymiennik pośredni do czyszczenia z rybek (ale może gdzieś tam stosują takie rozwiązanie). Temp. skraplania możesz regulować zaworem AVTB Danfosa lub podobnym. Nie zapomnij że w systemach statkowych stosujemy systemy zdublowane czyli układ w postaci 2-ch. kompletnych zestawów skraplających do jednego obiegu chłodniczego (spr. skr.automatyka) ? taka rezerwa na wypadek awarii sprężarki ( prowiantówka ważny element związany z przeżyciem załogi, chodzi o długie przeloty).
Temperatura wody zaburtowej w Afryce nie jest taka najgorsza ( może Morze Czerwone), najwyższe wskaźniki jakie spotkałem to były na Zatoce Perskiej i Indonezja ale od tego są zestawienia i tabele. Przejrzyj skrypty z Akademii Morskiej są gotowe opracowania dotyczące tematu bo na forum w tym temacie ludzie trochę się zagubili.




Najbardziej zabawna odpowiedź ? cyt. "Barbie do skraplana czynnika służą pompy obiegowe czerpiące zyski ciepła.Projektaci dążą do tego aby czerpać zyski z powietrza.Takie pompy wymieniające ciepło są awaryjne i nie odporne na sól.I koligują z prędkocią jednostki pływającej".
Może to trafi na stronę Full Ahead do działu dowcipów.

Pozdrawiam.


Chłodnie prowiantowe na statkach - klimatolog - 2013-02-18

Kolego bolt dlaczego zaczęto używać do ogrzewania statków zyski ciepła?Rozmawiamy o nowoczesnych jednostkach.Po co oddawać ciepło do wody skoro można to ciepło wykorzystać?Istnieją systemy hybrydowe na statkach.Może do działu dowcipów trafi Twoja wypowiedż nad Bałtycznego wędkarza. nie przekraczającego 12 mil morskich?


Chłodnie prowiantowe na statkach - bolt - 2013-02-18

Co ty chcesz z tym ciepłem robić. Może podgrzejesz zbiorniki paliwowe.. Jesteś zabawny.


Chłodnie prowiantowe na statkach - frost-ch - 2013-02-18

Chyba już wiem dlaczego w Polsce poupadały stocznie Sad


Chłodnie prowiantowe na statkach - klimatolog - 2013-02-18

Moim zdaniem ktoś takich przybrzeżnych Marynarzy powinien karać za to że nie potrafią korzystać z ciepła?Z ciepła które im się podaje na tacy?


Chłodnie prowiantowe na statkach - klimatolog - 2013-02-18

Możemy disle takie podgrzać?


Chłodnie prowiantowe na statkach - bolt - 2013-02-18

Panowie jeśli chcecie utylizować ciepło na statku to macie szerokie pole do popisu.
Co tam prowiantówka i te parę kW ciepła.
Proponuję zacząć od utylizacji ciepła w dużej maszynowni ok 50oC.(taka hala fabryczna) mechanicy się tam pocą jak im zorganizujecie klimę będą zachwyceni i zyskacie parę MW ciepła które i tak wywalicie za burtę chyba że schowacie sobie to ciepło do kieszeni. Ciekawe który z inwestorów zgodzi się na takie rozwiązania.
Czasami liczy się prostota konstrukcji i tania budowa.