Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

Dziwne odgłosy ze sprężarki (niby stukot/strzelanie) ZEXEL DCW17D

10 Odpowiedzi, 13728 Wyświetleń

sosiek

  2011-05-26, 08:30:22
Nowy użytkownik
#1
Mam problem z klimatyzacją w audi A4 1.9 TDI (AFN). Oto cała historia:

Miałem małą kolizję tym autem, w wyniku czego musiałem wymienić skraplacz. Kupiłem skraplacz Nissens i założyłem go do auta. Ponieważ była to zima postanowiłem poczekać z napełnieniem układu czynnikiem i przy okazji wymienić łożysko koła pasowego kompresora Zexel DCW17D. Po ściągnięciu sprzęgła okazało się, że uszczelniacz czołowy ma drobny wyciek. Postanowiłem go również wymienić. Idąc za ciosem rozebrałem cały kompresor i sprawdziłem stan łożysk. Wszystko wyglądało, że jest ok. Poskładałem kompresor do kupy, posiłkując się zdjęciami, które porobiłem w trakcie demontażu. W końcu zrobiło się ciepło i postanowiłem uwieńczyć dzieło wymieniając osuszacz i montując kompresor (po wcześniejszym zalaniu go olejem PAG46 ? 236ml) w aucie. Pojechałem od razu do zakładu w którym napełniłem układ. Najpierw została zrobiona próżnia 30min, układ nie wykazał strat. Następnie układ został napełniony odpowiednią ilością czynnika 700g oraz oleju. Odpaliłem auto, klima hulała aż miło. Odjechałem zadowolony do domu. I tu po drodze niespodzianka! Coś zaczęło stukać (jakby strzelanie w gaźnik połączone z metalicznym stukotem) aż ludzie się na chodniku oglądali. Przejechałem jeszcze kawałek i stwierdziłem, że wracam do zakładu opróżnić układ. Kiedy powiedziałem o tym stukaniu mechanikowi, bezradnie rozłożył ręce i powiedział, że pewnie sprężarka walnięta. Co dziwne przy odessaniu czynnika wyciągnęło go tylko 585g. Czyżby jakiś wyciek? Sprawdzałem później wszystkie połączenia i nic nie widać.

Po przyjeździe do domu rozebrałem kompresor i niby wszystko w porządku. Niby bo zauważyłem jakby powierzchnia górna tłoczków lekko się zarysowała od współpracy z tą blaszką w kształcie gwiazdy co jest umiejscowiona nad tłokami.
Poskładałem kompresor do kupy i znowu pojechałem na napełnianie. Już po drodze, przy o dziwo pustym układzie znowu podobny hałas z kompresora! Czyli nici z napełniania układu. Dalsze testy robione były na pustym układzie. Z tego co zauważyłem to:
Pojawia się po przekroczeniu ok. 50 km/h, nie zależy od obrotów silnika bo na postoju kręcę silink powyżej 3000 i nic nie hałasuje.

Postanowiłem powoli eliminować przyczyny tego stanu i tak:
1)Odpięta wtyczka od kompresora. Ściągnięte sprzęgło Klimy, napęd tylko na ?wolne koło? kompresora (myślałem że to coś w układzie napinacz- koło) w takim przypadku wałek kompresora nie powinien się obracać. I co - ?stukanie? pojawia się po przekroczeniu 50 km/h
2)Odpięta wtyczka od kompresora. Ściągnięty pasek klimatyzacji! Sprężarka tylko sobie "wisi" na aucie przykręcona do układu, niby nic nie powinno w niej pracować. I tu moje największe zaskoczenie ? ?stukot? po przekroczeniu 50 km/h !!!

Teraz pytanie do tych co się znają na temacie ? co jest grane!? Czy sprężarka może samoczynnie pracować, pomimo braku napędu? Czy w układzie może wytwarzać się jakieś ciśnienie i w końcu skąd to cholerne stukanie/strzelanie? Czy może ma to coś wspólnego z tym zaworem co jest w kompresorze?

Mechanicznie wszystko wydaje się być ok. Wałek jest zblokowany z obu końców na łożyskach oporowych, jedyne co tam może się przemieszczać to ten talerz wychylny połączony z tłoczkami.

POMOCY!!!
  • Odpowiedz

cleanpark

  2011-05-26, 09:04:26
Użytkownik
#2
wyciągnij sprężarkę z auta i jedz na test bez niej....
  • Odpowiedz

sosiek

  2011-05-26, 11:52:38
Nowy użytkownik
#3
Oczywiście, że to zrobiłem. Bez sprężarki jest wszystko w porządku. Jakby nie było, przyczyny tego hałasu szukałbym gdzie indziej. A to mi wskazuje ewidentnie na układ klimatyzacji a konkretnie sprężarkę.
  • Odpowiedz

gajdek419

  2011-05-26, 12:34:35
Zaawansowany użytkownik
#4
Objawy wskazują na wybity przegub wałka w spręzarce. Typowa usterka powstała wskutek zużycia się tych częśći
  • Odpowiedz

sosiek

  2011-05-26, 19:17:28
Nowy użytkownik
#5
Ten wybity przegub za bardzo mnie nie przekonuje. Wydaje mi się, że takie uszkodzenie powstawałoby stopniowo. Zaczęło by się od jakiegoś cichego pukania a później z przytupem.
W moim przypadku ten głośny hałas pojawił się niewiadomo skąd. Przed rozebraniem sprężarki wszystko było ok. Może chodziła troszkę głośniej bo łożysko koła pasowego było zużyte ale stukania nie słyszałem.
Jak ewentualnie można sprawdzić ten przegub. Domyślam się, że to jest ten, który łączy dolną (obrotową) część wychylnego talerza z wałem. Czyli element wymuszający wyhył. Jest jakiś sposób diagnozy? Czy jeżeli ten luz nie jest wyczuwalny namaclanie można uznać, że jest ok?
  • Odpowiedz

sosiek

  2011-05-27, 19:24:28
Nowy użytkownik
#6
Chciałbym dodatkowo zapytać, czy kolejność w jakiej zakładane są podkładki sprężynujące i ich przekładki na wałku (te które przytrzymuje seger) ma jakieś znaczenie? Robierałem to żeby sprawdzić w jakim stanie jest łożysko dokręcone nakrętką łożyskową i teraz zastanawiam się czy to dobrze poskładałem.
  • Odpowiedz

Shitashii

  2011-05-29, 01:13:52
Moderator
#7
A co wozisz w bagażniku? .............. Big Grin
Cool
Kiedy wszystko inne zawiedzie - przeczytaj instrukcję.
  • Odpowiedz

sosiek

  2011-05-29, 08:16:29
Nowy użytkownik
#8
Sąsiada w czarnym foliowym worku Tongue

Szukam porady na tym forum, ponieważ musiałem zakasać rękawy i sam wgryźć się w temat. Po rozmowach z pseudospecjalistami, z zakładów zajmujących się klimatyzacją w Rzeszowie, oferującymi mi "nową" sprężarkę za ~1400zł albo wymianę łożyska na kole pasowym (co dla niektórych jest złotym środkiem na wszystkie bolączki kompresora), wymiękłem.

Jeżeli komuś nasunie się jakiś wniosek po przeczytaniu posta (nawet taki z bagażnikiem Wink ) proszę o wskazówki.

Jeszcze się nie poddałem... w tym tygodniu znowu rozdzieram sprężarkę i będę węszył dalej.
  • Odpowiedz

Shitashii

  2011-05-29, 22:34:04
Moderator
#9
No bo jak sprężarka jest odłączona, to co może stukać? - graty w bagażniku Tongue
A może sprężarka jest źle przymocowana?? Albo sprawdź czy wentylatory jak ruszają, to nie stukają o coś!
Kiedy wszystko inne zawiedzie - przeczytaj instrukcję.
  • Odpowiedz

sosiek

  2011-05-30, 18:35:15
Nowy użytkownik
#10
Sprężarka przymocowana była solidnie 4rema śrubami. Jak już pisałem, jak ją sciągam hałas ustępuje.

Być może ten przegub to jest dobry trop. Sprawdzałem go dzisiaj i ma lekki luz.
Załączam zdjęcia nr 1 to jest widok na mój przgub niby wygląda ok ale po "przebadaniu" mogę powiedzieć, że ma luz.
Zdjęcie nr 2 to sprężarka, którą niedawno ojczulek wyciągnął ze swojej A6 - ZEXEL DCW 17B. "Prawie" taka sama. Jak widać wałek wyrobił sobię w przegubie niezły otwór, chyba ciasno mu było Tongue
Co dziwne to moja stuka i to jak a ta zużyta tylko chrobotała, po wszechobecnym szarym nalocie wniskuje że coś jeszcze się w niej zacierało.

Ja chciałbym swoją jakoś naprawić, gdyż po otwarciu była w środku czyściutka... tylko cholernie stuka!!!

Aha jeszcze jedno zdjęcie nr 3 pokazujące dziwne ślady współrpacy??? Jest to wybranie w które chowają się prawie wszystkie podkładki sprężynujące. To z mojego kompresora, jedyna wskazówka jaką udało mi się odnaleźć.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2011-05-30, 18:37:31 przez sosiek.)
  • Odpowiedz

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa