Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

sprężarka hermetyczna -wyrwawana rurka wewnątrz ??

67 Odpowiedzi, 72508 Wyświetleń
Wątek zamknięty 
1 2 3 Dalej

wit

  2010-04-09, 09:49:01
Top użytkownik
#1
Witam.
sprężarka LUNITE TAG P4568Z -dość młoda -3 lata pracy-objawy brak tłoczenia i dziwny odgłos pracy -jakiś taki świst -jęk -jakby się zacierała...

wymieniłem.

a tą rozciąłem celem "sekcji zwłok" żeby zobaczyć czy jakieś opiłki nie przedostały się do instalacji...

i zaskok -sprężarka wygląda idealnie...
tylko STALOWA rurka tłoczna normalnie osadzona w ŻELIWNEJ głowicy sprężarki wyszła ze swojego gniazda.
wygląda, że osadzona była tylko na wcisk -chyba wprasowana i się wybiła...

rurka i otwór mają średnicę 16mm i rurka wchodzi na 30mm głęboko -tyle, że wchodzi luźno... luz rzędu 0,1mm -

zastanawiam się jak to osadzić... szkoda złomować sprężarkę w ogólnie dobrym stanie...
myślę nad wklejeniem tej rurki na loctite 638 -może wiecie jak reaguje klej aneorobowy na r404 i na olej estrowy? klej nie będzie się rozpuszczał ?
i w drugą stronę... czy klej wewnątrz sprężarki nie będzie powodował rozkładu oleju?

barbie

  2010-04-09, 17:02:58
Top użytkownik
#2
klej jest nieodporny na drgania-odradzam .

R-40

  2010-04-09, 17:28:39
Zaawansowany użytkownik
#3
Niema skutku bez przyczyny.Zanim zdecydujesz się na jakiś krok,to włącz tego LUNITA bez zamontowanej rurki i sprawdż czy nieposzła płyta zaworowa.Przyczyną takich uszkodzeń zazwyczaj bywa nagłezassanie ciekłego czynnika z powodu np. otwarcia na maks elementu dławiącego czynnik.Domowym sposobem tego nieosadzisz.Ale resztę możesz pozostawić na wymiankę.50 procent to wina instalacji.2 gie 50 to błąd producenta.Intuicja mi podpowiada to pierwsze.

mg

  2010-04-09, 18:27:04
Top użytkownik
#4
Żeliwo trudno się lutuje dodatkowo istnieje możliwość pęknięcia podczas nierównomiernego i gwałtownego rozgrzewania ale tylko tą metodą możesz to trwale połączyć.

wit

  2010-04-09, 19:03:29
Top użytkownik
#5
instalacja chodzi ok. sprężarka chodzi też ok.
przeciąłem podobną tylko mniejszą i starszą... uszkodzoną -tylko celem porównania...
wygląda, ze rurka jest osadzona na wcisk -plus chyba klej... jakieś porowate szkliwo wystaje -ale raczej nie topnik
- inne połączenia te utowane -wewnątrz złoma widać ślady korozyjne... i widać srebro.

a na złącze tej konkretnej rurki ani śladu lutowania nie widać... ani na starym złomie ani na tej co to tylko rurka wylazła...

ta rurka była osadzona
albo na wcisk pod prasą -albo klej był fabrycznie...
a w mojej uszkodzonej tak jakby tego kleju nie było...

co do kleju -wytrzyma na pewno... taki rozmiar połączenia to...
15 ton wytrzymałości. boję się tylko o chemiczną odporność kleju na czynnik i oleju chłodniczego na klej.

ciągle pozostaje pytanie -jak się mają kleje anaerobowe do oleju i czynnika chłodniczego???
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2010-04-09, 19:15:39 przez wit.)

wit

  2010-04-09, 19:10:45
Top użytkownik
#6
mg napisał(a):Żeliwo trudno się lutuje dodatkowo istnieje możliwość pęknięcia podczas nierównomiernego i gwałtownego rozgrzewania ale tylko tą metodą możesz to trwale połączyć.
właśnie boję się pękania -a i trudno będzie to dalej rozkręcić -a blisko są elementy wrażliwe na ciepło... nie wyobrażam sobie grzania kawała żeliwa grubego na kilka centymetrów celem lutowania... chyba, że miejscowo tig -iem przy dużym prądzie... palnik tlenowy przegrzeje cały element zanim zacznie się lutować... i żeliwo po prostu musi pękać.

wit

  2010-04-09, 19:12:53
Top użytkownik
#7
barbie napisał(a):klej jest nieodporny na drgania-odradzam .
ten klej to tzw klin lub wielowypust w płynie... służy do osadzania kół zębatych na wale. a tryby to raczej pracują z potężnymi drganiami...

ważna jest tylko kwestia odporności chemicznej.

mg

  2010-04-09, 19:30:29
Top użytkownik
#8
Nie doczytałem, ta rurka wchodzi 30mm a nie 3mm Smile.To zmienia postać rzeczy.
Ja bym zaryzykował, na pewno ten klej się nie rozpuści, testowałem 480 i naprawdę BETON! Smile

wit

  2010-04-09, 19:40:36
Top użytkownik
#9
nie wiem czy się wyświetli... -ale podaję link do zdjęcia tej wyrwanej rurki... pokazuję ołówkiem miejsce problemu.

[Obrazek: 76d00d00d4a3fb06m.jpg]

R-40

  2010-04-09, 19:51:40
Zaawansowany użytkownik
#10
wit napisał(a):nie wiem czy się wyświetli... -ale podaję link do zdjęcia tej wyrwanej rurki... pokazuję ołówkiem miejsce problemu.

http://images46.fotosik.pl/281/76d00d00d4a3fb06m.jpg
To białe z prawej nazywa się fachowo tłumik ssania.

mg

  2010-04-09, 19:52:12
Top użytkownik
#11
Wprasowana na ciasno, dobrze by było zrobić na rurce podobne zarysowania jak wewnątrz tego połączenia (lub bardziej nieregularne). Ja bym zaryzykował obsadzenie na dobrze dobranym kleju.

wit

  2010-04-09, 19:57:22
Top użytkownik
#12
R-40 napisał(a):To białe z prawej nazywa się fachowo tłumik ssania.
zgadza się... od zawsze... był to tłumik szmerów ssania.
ale... nie o to było pytanie... choć podpowiedź skądinąd odkrywcza... Wink
choć rzeczony tłumik nie ma absolutnie nic do awarii sprężarki ani do rozważań tego wątku.

pozdrawiam.

R-40

  2010-04-09, 19:58:52
Zaawansowany użytkownik
#13
mg napisał(a):Wprasowana na ciasno, dobrze by było zrobić na rurce podobne zarysowania jak wewnątrz tego połączenia (lub bardziej nieregularne). Ja bym zaryzykował obsadzenie na dobrze dobranym kleju.
Te zarysowania nazywamy wieloklinem.Gdyby klej był skuteczny to stosował by go producent zamiast skomplikowanych i drogich obrabiarek.

wit

  2010-04-09, 20:01:49
Top użytkownik
#14
mg napisał(a):Wprasowana na ciasno, dobrze by było zrobić na rurce podobne zarysowania jak wewnątrz tego połączenia (lub bardziej nieregularne). Ja bym zaryzykował obsadzenie na dobrze dobranym kleju.
z tym wprasowaniem na ciasno coś jest nie tak... coś mało ciasno... szacuję na luz rzędu 5 setek do 1 dziesiątki.
daje się zarówno wcisnąć jak i wyciągnąć gołą ręką... i nawet leciutko się kiwa...

za to w tej drugiej starej sprężarce ze złomu... analogiczna rurka siedzi na amen... i tak jakby była czymś potraktowana -gniazdo w żeliwnym korpusie jest sfazowane... w tym wgłębieniu -widać jakąś porowatą szklistą masę...

mg

  2010-04-09, 20:02:59
Top użytkownik
#15
Tak, to jest wieloklin poprzeczny. Smile

mg

  2010-04-09, 20:11:24
Top użytkownik
#16
Loctite ma w ofercie kleje do połączeń współosiowych, na pewno fabrycznie też
coś takiego zastosowali. Dla pewności

wit

  2010-04-09, 20:13:46
Top użytkownik
#17
R-40 napisał(a):Te zarysowania nazywamy wieloklinem.Gdyby klej był skuteczny to stosował by go producent zamiast skomplikowanych i drogich obrabiarek.
dzięki za oświecenie w nazewnictwie... ale... to nic nie wnosi w kwestii naprawy.

a producenci z prostej przyczyny nie mogą stosować kleju...

wbrew pozorom obrabiarki są tańsze... zaciśnięcie połączenia to tania -prosta i szybka operacja... a do klejenia trzeba powierzchnie oczyścić i ponadto klej dość długo wiąże... oczekiwanie i przerwy technologiczne to dość drogie operacje...

choć w wielu przypadkach jednak stosuje się i kleje...

a pytanie jest ciągle głownie o odporność chemiczną...
i o sposób naprawy a nie o nazewnictwo...

jak na razie najwięcej pomógł Kolega mg. dziękuję... i liczę na dalsze rozważania.

najlepiej w temacie naprawy a nie nazewnictwa.

R-40

  2010-04-09, 20:16:20
Zaawansowany użytkownik
#18
mg napisał(a):Loctite ma w ofercie kleje do połączeń współosiowych, na pewno fabrycznie też
coś takiego zastosowali. Dla pewności
loctita stosowałem 15 lat temu do wypierdzielonych gniazg Lożyskowych.Skutek.Pomogło na tkzw.pięć minut

wit

  2010-04-09, 20:26:18
Top użytkownik
#19
R-40 napisał(a):loctita stosowałem 15 lat temu do wypierdzielonych gniazg Lożyskowych.Skutek.Pomogło na tkzw.pięć minut
loctitem -kleiłem wirniki silników elektrycznych na wał. wał 3mm średnicy długość złącza 2mm . bezproblemowo przenosiło 200W mocy.

podobnie -w szlifierce kątowej 1000W po wyrwaniu klina wkleiłem zębatkę na wał silnika.

po jakimś czasie pościnało i wyrwało zęby ze stalowych kół. połączenie klejone wytrzymało.

loctite wymaga ścisłego stosowania zasad technologi... odtłuszczenia, przygotowania powierzchni -oraz dokładnego dobrania szczeliny pomiędzy otworem i wałkiem... lub dobrania odpowiedniego numeru kleju do istniejącej szczeliny.

mechanicznie złącze klejone w tej sprężarce będzie mogło przenieść znacznie większe obciążenie niż sama wklejana rurka -wytrzymałość połączenia w tym rozmiarze to kilkanaście ton. na gorąco - troszkę mniej... może tylko... kilka ton.

boję się o chemiczne rozpuszczanie się kleju w r404 lub degradacji oleju.

R-40

  2010-04-09, 20:43:44
Zaawansowany użytkownik
#20
Odpowiednie oczysczenie szczególnie z tłustego.Zyczę powodzenia szczególnie w oleju syntetycznym i porowatości tego odlewu w LUNICIE.

wit

  2010-04-09, 21:15:07
Top użytkownik
#21
R-40 napisał(a):Odpowiednie oczysczenie szczególnie z tłustego.Zyczę powodzenia szczególnie w oleju syntetycznym i porowatości tego odlewu w LUNICIE.
odtłuszczenie to prosta sprawa. podobnie jak wytrawienie powierzchni klejonych.
niezależnie czy zapaprane smalcem, czy olejem mineralnym czy syntetycznym.

aceton radzi sobie z olejem. stężona zasada z każdym tłuszczem i prawie każdym węglowodorem. z olejami też.
a kwaśne węglany w wodnych roztworach radzą sobie z pozostałością zasady. zwykły stężony spirytus zmywa resztki roztworów wodnych i nawet resztki oleju.
jeśli jest dobry dostęp -i da się przecierać różnymi roztworami - to da się wyczyścić na lustro.

a porowatość materiału tylko znacząco zwiększa wytrzymałość złącza klejonego.

jedyną niewiadomą jest czy potem już utwardzony klej nie będzie się rozpuszczał w czynniku -i czy olej nie będzie kwaśniał.

i chyba wymyśliłem...
chyba zrobię złącze testowe... spasuję dwie stalowe rurki -jedną zaspawam a w druga wlutuję schrederka... potem rurki skleję ze sobą poczekam aż klej złapie -i przez szreder wleję oleju oraz ciekłego czynnika...

mg

  2010-04-09, 21:35:10
Top użytkownik
#22
Czy ta rurka (z tłumikiem pulsacji, chyba tak to się nazywa Smile ) jest jakoś zamocowana do ustroju sprężarki?, jeśli nie to może dałoby się jakoś ją zamocować a klej potraktować tylko jako uszczelnienie.

wit

  2010-04-09, 22:30:58
Top użytkownik
#23
mg napisał(a):Czy ta rurka (z tłumikiem pulsacji, chyba tak to się nazywa Smile ) jest jakoś zamocowana do ustroju sprężarki?, jeśli nie to może dałoby się jakoś ją zamocować a klej potraktować tylko jako uszczelnienie.
rurka z tłumikiem szmerów tłoczenia jest tylko luźno włożona w otwór korpusu sprężarki. nic jej nie mocuje. i raczej nie ma jak zamocować... chyba, żeby z boku nawiercić i nagwintować korpus , oraz dać śrubę przez żeliwną głowicę i tą rurkę...

rurka z tłumikiem albo fabrycznie miała się trzymać poprzez ciasne wciśniecie wtłoczenie -co wydaje się mało prawdopodobne -bo luz jest na tyle duży, ze raczej się tak nie wyślizgało...

albo była też wklejona -jednak śladów kleju w tej wyrwanej brak... zarówno powierzchnia rurki jak i jej gniazda są czyste.

na drugiej sprężarce lunite gdzie rurka siedzi na amen -jest coś co wygląda na klej tak jakby nadmiar kleju wyciekł z połączenia i wypełnił zagłębienie wokół rurki.

może przyczyna awarii jest to, że w tym egzemplarzu ktoś zapomniał dać kleju...
chociaż... przez 3 lata sprężarka chodziła OK.

szk6

  2010-04-09, 22:49:56
Użytkownik
#24
MOŻE UŻYJ KLEJU DO POŁĄCZEŃ KILICHOWYCH ON NA PEWNO JEST ODPORNY NA OLEJE I CZYNNIKI CHŁODNICZE

szk6

  2010-04-09, 22:53:50
Użytkownik
#25
LUB JESZCZE LEPIEJ WŁUŻ KAWAŁEK RURKI MIEDZIANEJ URZYJ EKSPANDERA DO ZACIŚNIĘCIA I W NIĄ WLUTUJ RESZTĘ RURKI
1 2 3 Dalej

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa