Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

Reanimacja układu klimy BMW 735i E32. Proszę o porady. R12->R409a ?

17 Odpowiedzi, 19784 Wyświetleń

banol

  2008-06-03, 08:41:54
Nowy użytkownik
#1
Witam wszystkich użytkowników. Zgodnie z tematem, przymierzam się do usprawnienia klimy w moim samochodzie. Jest to układ przeznaczony dla gazu r12, pojemność 1925 g. Klimatyzacja aktualnie nie chłodzi, kompresor jeszcze się włącza. W związku z dość dużą nieszczelnością układu (czynnik uzupełniany w lipcu ubiegłego roku - w marcu br. klima już nie chłodziła) postanowiłem wymienić chłodnicę, osuszacz, wszystkie oringi. Z tego, co wyczytałem między innymi na tym forum, układ należy napełnić czynnikiem r409a. Pytanie jest następujące: czy przy zastosowaniu tego czynnika, powinienem obawiać się jakichś przykrości związanych np z uszkodzeniem elementów gumowych układu? (jeden z 'fachowców' straszył takimi konsekwencjami) Druga sprawa, to koszty przedsięwzięcia. W opcji, która opisałem powyżej, jakby nie liczyć, muszę wydać około 1000 zł. Dla porównania, operacja przezbrojenia na r134a to koszt około 1500 zł (podany przez zakład w Krakowie, bez wymiany sprężarki, tylko z jej oraz układu płukaniem, wymiana węży) Czy Waszym zdaniem taki 'połowiczny' retrofit ma sens? Czy tylko wypłukana sprężarka wytrzyma r134a? Nie ukrywam, że nie dysponuję wielkimi kwotami pieniędzy, zatem zależy mi na właściwym przeprowadzeniu całej operacji, bez przykrych niespodzianek za np. dwa miesiące (wszelkie gwarancje udzielany przez zakłady to sprawa dość ulotna - bez urazy, rzecz jasna) Dlatego poradźci proszę, jaki wariant najlepiej wybrać... Jeśli ktoś chciałby podjąć się tej operacji, proszę o info. Mieszkam w Krakowie.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2008-06-03, 08:43:42 przez banol.)
  • Odpowiedz

dv24v

  2008-06-03, 18:32:34
Użytkownik
#2
kolego jak dobrze poszukasz to jeszcze znajdziesz kogos kto ci r12 nabije ... szukaj po tych co robia lodowki agregaty chlodnie itp. Smile a jak nie odnajdziesz takiego kontaktu to polecam ci metode (drop-in) operacja polegająca na wymianie w działających już urządzeniach tylko ziębnika, bez jakichkolwiek modyfikacji instalacji a czynniki ktore sie do tego nadaja to : r406a, r409a, r413a ...
  • Odpowiedz

radekklimat

  2008-06-03, 18:34:54
Moderator
#3
napełnienie r 401a nie niesie zadnych konsekwencji w działaniu twojej klimy
ktos ci bzdur naopowiadał
koszt napełnienia r409a to 200 zł jezeli układ jest szczelny i nie trzeba wymieniac zadnych podzespołow

500 236 866
  • Odpowiedz

banol

  2008-06-05, 09:21:07
Nowy użytkownik
#4
Dziękuję za info Panowie. Większość rzeczy przy samochodzie robię sam (mam dużo znajomych mechaników w różnych dziedzinach motoryzacyjnych, co nauczyło mnie, że braku zaufania do mechanika) w związku z powyższym, kusi mnie wymiana oringów we własnym zakresie. Najpierw jednak, musiałbym zlecić opróżnienie układu, w którym coś jeszcze krąży (tak wnioskuję po włączającym się kompresorze) Przede wszystkim, czy uważacie, że osoba z przeciętnymi zdolnościami manualnymi (nie tuman mechaniczny) i umiejętnością obchodzenia się z narzędziami, może brać się za wymianę uszczelnień przy pustym układzie? Jeśli tak, to na co zwrócić uwagę przy tej robocie? (czytałem o smarowniu uszczelek smarami używanymi w chłodnictwie, o unikaniu różnic temperatur przy otwartym układzie aby go nie zawilgocić) Czy płukać czymś przewody? Czy po ewentualnym złożeniu wszystkiego, trzeba uzupełniać ilość oleju w układzie? (chcę wymienić chłodnicę i osuszacz, poza tym czy przy odciąganiu reszty czynnika zostanie odciągnięty olej?) Ostatnia kwestia, to próba szczelności... Która najlepsza? Jeśli te informacje stanowią Waszą tajemnicę zawodową, trudno, ale jeśli jtoś może cos podszepnąć, tu lub na priv, będę zobowiązany. Tak już mam, że lodówki i kuchenki gazowej nie chciałoby mi się rozgrzebywać, ale przy samochodzie lubię dłubać, więc cieszy mnie jak zrobię coś sam...
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2008-06-05, 10:31:39 przez banol.)
  • Odpowiedz

dv24v

  2008-06-05, 15:54:52
Użytkownik
#5
mysle ze jak jestes na tyle zdolny jak piszesz to dasz sobie rade bez problemu... co do oringow to mozesz je nasmarowac na pewno nie za szkodzi jesli rozszczelnisz uklad to staraj sie szybko go uszczenielnic i pilnuj aby do przewodow klimy nic nie wpadlo... nie wiem za bardzo jaki czynnik chcesz zastosowac ja bym ci zalecal r12 no ale jak sie uparles to nalezy przeplukac uklad a wiadomo ze wtedy go przedmuchac azotem nastepnie dodac wlasciwy olej i jego ilosc a co do szczelnosci to polecam barwnik jest on najdokladniejszy ...
  • Odpowiedz

radekklimat

  2008-06-05, 19:17:57
Moderator
#6
wszystko dobrze tylko po co to robic, najlepiej to napełnij czynnikiem jak jest klima szczelna i koniec i wtedy unikniesz pisania na forum _panowie pomózcie bo cos sie popsuło-
  • Odpowiedz

dv24v

  2008-06-05, 19:44:38
Użytkownik
#7
tez tak mysle sam bym pojechal do takiego kogos kto ma r12 i dlugo nie trzeba szukac aby sie dostac do takiej osoby calkiem dobrze prosperuja Smile uszczelnic wszystkie przecieki i bedzie spokoj na dwa lata Wink
  • Odpowiedz

banol

  2008-06-06, 07:33:42
Nowy użytkownik
#8
Panowie, wymienić skraplacz i uszczelnić niestety muszę. Wspomniałem wcześniej, że po nabiciu klimy w lipcu zeszłego roku, w marcu br nie było już śladu po chłodzeniu zatem jest nieszczelna i to solidnie. Skraplacz i osuszacz wyglądają na fabryczne (rok prod 1991) a jeśli nie są fabryczne, to ktoś je chyba wyłowił z rzeki... Chętnie zatem bym tylko nabił, ale taka robota nie ma sensu, bo w przyszłym roku będzie to samo... Co do płukania przewodów, to wcale nie mam ochoty tego robić jeśli nie trzeba (pocieszyliście mnieSmile Chciałbym poprostu wymienić uszczelnić, zapomnieć. Circa ile oleju powinienem dodać po wymianie skraplacza i osuszacza, nie płucząc nic? Pojemność układu to 1925g. Sprężarka SeikoSeiki (jeśli te informacje mogłyby w czymś pomóc)

I jeszcze jedno, oczywiście nie liczę na diagnozę przez telefon, ale po rzeczonym uzupełnieniu czynnika w ubiegłym sezonie, klima była dość wydajna, jednak przez około 30 min od pierwszego startu, chłodziła (czyt. załączała się sprężarka) potem nie proszona przez nikogo przestawała chłodzić (kompresor się wyłączał) Trzeba było odczekać około 10 - 15 min aby dała się ponownie uruchomić. Po restarcie, okres działania był krótszy, jakieś 15 min, potem cała procedura od nowa... Co może powodować wyłączenie sprężarki? Ktoś sugerował zbyt wysokie ciśnienie w układzie, ale chyba nie potrzebowałoby aż 30 min (przy pierwszym rozruchu) aby urosnąć do granicy bezpieczeństwa... Zamarzający parownik? Ale czy wtedy nadmuch będzie normalny? Czujnik ciśnienia?

->dv24v Nie mogę cholera nikogo trafić w Krakowie z r12, próbowałem już lodówkarza, pytam po znajomych, nikt nikogo nie zna niestety... Wszyscy przepisowo. Najprawdopdobniej zastosuję r409a. Pisałeś jeszcze o r406a i r413a, czy któryś z nich jest lepszy pod jakimś względem?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2008-06-06, 08:11:19 przez banol.)
  • Odpowiedz

radekklimat

  2008-06-06, 18:01:05
Moderator
#9
300 gram w caly uklad na skraplacz odejmij 30 i osuszacz 20
  • Odpowiedz

Pinczer

  2008-06-06, 23:01:51
Nowy użytkownik
#10
Możesz rozszerzyć swoją wypowiedz ?? 300g jak wchodzi 1925? 300g czego R12 czy R409a jak nie wiadomo co nabił chłop od klimatyzacji.
  • Odpowiedz

banol

  2008-06-07, 10:58:42
Nowy użytkownik
#11
->Pinczer. Chodzi o olej sąsiad. 300g oleju.Wcześniej pytałem ile dodać oliwy po wymianie skraplacza i osuszacza.
  • Odpowiedz

banol

  2008-06-09, 11:31:48
Nowy użytkownik
#12
Jeszcze jedno laickie pytanie... Czy odsysając resztki gazu krążące w układzie, gość będzie w stanie powiedzieć mi ile oleju z gazem zeszło? Ile liczycie za taką operację?
  • Odpowiedz

radekklimat

  2008-06-09, 18:14:19
Moderator
#13
duzo nie wyssie ale mozna dodac 100 profilaktycznie bo była nieszczelna
  • Odpowiedz

skylark

  2008-06-11, 12:15:43
Użytkownik
#14
Chciałbym niektórym Panom Fachowcom przypomnieć, że już od kilku lat stosowanie R12 jest w Europie zakazane. Rady typu "poszukaj gostka z R12" na tym forum nie powinny mieć miejsca, tym bardziej, że "fachowcy" powinni wiedzieć dlaczego. Jeśli nie, to polecam film na Canal + "Niewygodna Prawda"....
Specjalista klimatyzacji samochodowych i ogrzewań postojowych typu Webasto
  • Odpowiedz

dv24v

  2008-06-12, 16:09:52
Użytkownik
#15
Chyba za duzo ogladasz tv ...
  • Odpowiedz

banol

  2008-06-17, 13:50:39
Nowy użytkownik
#16
Panowie, proszę o ustosunkowanie się do cytatu, który wklejam poniżej. Nie bardzo rozumiem fragment, który oddzieliłem. Nie jestem pewien, czy potencjalny ładowacz mojego układu będzie kumał o co chodzi... Czy ta procedura jest typowa?


'Zamiana R12 na R409A polega na wymianie czynnika i filtra ale bez wymiany
oleju.
Oba chodza na tym samym oleju mineralnym. Regulacja polega na
odpowiednim przegrzaniu par. Przy niewielkich ubytkach uzupelniamy
ciecza-ze wzgledu ze R409A jest mieszanina azeotropowa(niejednorodna).
Wieksze ubytki niestety trzeba rozladowac i uzupelnic cala dawka.
R409A laduje sie do 80% wagi R12 i tylko ciecza co wyklucza ladowanie
na pracujacym urzadzeniu, zgina plyty zaworowe.

Po uruchomieniu klimy
uzupelnia sie czynnik do parametrow pracy takich jakie byly na R12 i
wyregulowuje sie przegrzew


Zmienna temperatura parowania R409A jest skutkiem tego ze rozne
frakcje paruja przy roznym cisnieniu jednak jest to zjawisko na tyle
marginalne ze sie je pomija
Jest to metoda najtansza i powszechnie stosowana. '

Tu link do postu z całym tekstem:
http://www.w114-115.org.pl/forum/viewtop...&highlight=
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2008-06-17, 13:53:25 przez banol.)
  • Odpowiedz

banol

  2008-06-23, 10:34:21
Nowy użytkownik
#17
Panowie, na jakim oleju chodzi ten układ? Chodzi mi o symbol itp.
  • Odpowiedz

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa