Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

Prośba o schemat elektryczny zestawu Diavia do Citroena Xantii 1.8 16V

11 Odpowiedzi, 16302 Wyświetleń

znaj

  2009-05-25, 19:57:23
Nowy użytkownik
#1
Witam,
Jestem tu nowy i mam konkretne pytanie podane w tytule postu.
Mam w/w samochód i jest tak nagrzebane w elektryce, że bez schematu ani rusz.
Klima działa, ale są problemy na wolnych obrotach (brak podbicia), co skutkuje częstym falowaniem obrotów, zwłaszcza, gdy puszczę gaz akurat w momencie, gdy załączy się sprężarka.
Stąd potrzebny mi schemat elektryczny - chcę ustalić czy ten brak współpracy z ECU wynika z powodu jakiegoś przerwanego obwodu elektrycznego, czy po prostu Diavia jest tak siermiężna, że opiera się tylko na brutalnej sile silnika pracującego na biegu jałowym.
  • Odpowiedz

j_a_c

  2009-05-25, 20:39:23
Użytkownik
#2
jeśli ilość gazu jest za mała lub nie właściwa ,albo jest wilgoć to możne tak hamować ,
j_a_c WROCŁAW
  • Odpowiedz

radekklimat

  2009-05-27, 20:50:06
Moderator
#3
diavia to dokładka a nie fabryczny montaz wiec ECU silnika jej nie widzi i schemat ci nie pomoze(www.petemar.pl tam montuja diavie)
  • Odpowiedz

RobertS

  2009-05-29, 17:16:37
Użytkownik
#4
radekklimat napisał(a):diavia to dokładka a nie fabryczny montaz wiec ECU silnika jej nie widzi i schemat ci nie pomoze(www.petemar.pl tam montuja diavie)
podłączenie diavii w taki sposób by ECU włączał sprężarkę nie jest z reguły żadną filozofią. Wg mnie takie podłączenie jest o wiele lepsze.
  • Odpowiedz

znaj

  2009-05-29, 22:48:38
Nowy użytkownik
#5
RobertS napisał(a):podłączenie diavii w taki sposób by ECU włączał sprężarkę nie jest z reguły żadną filozofią. Wg mnie takie podłączenie jest o wiele lepsze.
Twój post rozbudził u mnie nadzieję, że rozwiążę jakoś ten problem.
Możesz napisać nieco więcej o tym sposobie podłączenia sprężarki?

Tak przy okazji napiszę co nieco jak to jest u mnie rozwiązane. Otóż klima została dorzucona do egzemplarza fabrycznie jej nieposiadającego. Aby włączyć klimę, muszę najpierw wdusić przycisk ze śnieżynką, a następnie uruchomić nawiew. Dopiero wtedy można usłyszeć kliknięcie sprzęgła elektromagnetycznego w sprężarce. Instalacja Diavii w kabinie to w zasadzie wspomniany włącznik i czujnik temperatury wetknięty między żeberka parownika (możliwe, że jest jeszcze czujnik temperatury powietrza w kabinie, ale nie widziałem go na oczy). Przy czujniku parownika znajduje się przekaźnik załączający kompresor (jego cykanie jest równoznaczne z zał. i wył. sprężarki).
Do komory silnika z kabiny wchodzą trzy żyły, z czego jedna "ginie" w pęku kabli idących do ECU. Właśnie ta żyła budzi moje zainteresowanie - do czego służy?
Potem kable idą do czujnika ciśnienia zlokalizowanego między osuszaczem a parownikiem (czujnik łączy się z czterema żyłami). Dalej wiązka idzie do centralki klimy składającej się z przekaźnika i pięciu bezpieczników. Podejrzewam, że dalej wiązka idzie do dwóch wiatraków na chłodnicy (niestety nie widać dokładnie, musiałbym zwalić cały grill). Dodam jeszcze, że fabrycznie mój samochód miał tylko jeden wentylator na chłodnicy
To tyle, ile zdołałem ustalić.
Jak ktoś ma jakikolwiek schemat elektryczny Diavii czy innej firmy to prosiłbym o podesłanie.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2009-05-29, 22:50:24 przez znaj.)
  • Odpowiedz

RobertS

  2009-06-01, 09:00:20
Użytkownik
#6
spotkałem się z kilkoma rodzajami sterowania klimą przez ecu:
1. z włącznika klimy przez czujniki lp i hp sygnał idzie do ecu. Ecu natomiast uruchomi klimę gdy nie będzie przeciwwskazań
2. sygnał z włącznika idzie przez czujniki ciśnienia i przez przekaźnik tzw. WOT do sprężarki. ECU gdy uzna to za potrzebne steruje przekjaźnikiem WOT rozłączając sprężarkę
3. Czujniki ciśnienia i włącznik podłączone do ecu lub sterownika klimatronika, a ten steruje elektronicznie wydatkiem sprężarki
4. sprężarka napędzana elektrycznym silnikiem, uruchamiana sterownikiem klimy

Jak widać, sterowanie klimą przez ecu nie powinno być większą filozofią (pominąwszy zaawansowane technicznie systemy w luksusowych autach)
Najlepiej zapytaj o schematy na forum citroena xantii
  • Odpowiedz

radekklimat

  2009-06-01, 20:19:13
Moderator
#7
http://www.resmoto.com/a_download/schematy.php
tu masz schematy do xantii moze ci sie przydadza
  • Odpowiedz

znaj

  2009-06-02, 18:23:01
Nowy użytkownik
#8
radekklimat napisał(a):http://www.resmoto.com/a_download/schematy.php
tu masz schematy do xantii moze ci sie przydadza
Serdeczne dzięki za linka, ściągnąłem, wnikliwie przejrzałem i niestety wśród tych schematów nie znalazłem niczego o ECU ani o instalacji elektrycznej klimy. A same schematy pochodzą z angielskiego wydania Haynes Service and Repair Manual, które posiadam. Jednak dziękuję za pomoc. Gdybym nie miał tej książki, byłoby to bardzo cenne źródło informacji.

radekklimat napisał(a):spotkałem się z kilkoma rodzajami sterowania klimą przez ecu:
1. z włącznika klimy przez czujniki lp i hp sygnał idzie do ecu. Ecu natomiast uruchomi klimę gdy nie będzie przeciwwskazań
2. sygnał z włącznika idzie przez czujniki ciśnienia i przez przekaźnik tzw. WOT do sprężarki. ECU gdy uzna to za potrzebne steruje przekjaźnikiem WOT rozłączając sprężarkę
3. Czujniki ciśnienia i włącznik podłączone do ecu lub sterownika klimatronika, a ten steruje elektronicznie wydatkiem sprężarki
4. sprężarka napędzana elektrycznym silnikiem, uruchamiana sterownikiem klimy

Jak widać, sterowanie klimą przez ecu nie powinno być większą filozofią (pominąwszy zaawansowane technicznie systemy w luksusowych autach)
Najlepiej zapytaj o schematy na forum citroena xantii
Dzięki za rozpisanie. Przypadki 1, 2 i 3 wskazują, że każdy ECU niezależnie od tego czy zostaje zamontowany w aucie fabrycznie wyposażonym w klimę czy też nie, ma funkcję sterowania klimatyzacją. W egzemplarzach fabrycznie bez klimy nie ma wiązki od klimy, która by informowała ECU o obecności instalacji klimatyzacji, co skutkuje pracę ecu w trybie bez podbijania cykli silniczka krokowego i modyfikacji mapy wtrysku w czasie pracy kompresora.
Innymi słowy, gdy podłączę moją dokładaną klimę identycznie jak by była podłączona oryginalna - manualna, wówczas ECU "wykryje", że ma na pokładzie klimę i przełączy się w tryb, w którym uwzględnia obciążenie z tytułu pracującego kompresora. Będzie to skutkowało w przypadku załączonego kompresora zwiększeniem dawki wtryskiwanego paliwa - czyli to, o co mi chodzi.
Dodam jeszcze, że byłem na badaniu komputerowym w salonie Citroena. Podczas badania interfejs pokazał prawidłowe odczyty wszystkich modułów elektronicznych (ABS, airbagi) a w przypadku klimy wyświetlił: brak, pomimo tej jednej żyły znikającej w ECU, o której pisałem w poprzednim poście.
Mam jeszcze pytanie, jak działa zawór rozprężny? Czy działa w cyklu on/off, czy z płynną regulacją?
I jeszcze jedno pytanie: czy sprężarka załącza się w momencie, gdy ciśnienie w obiegu (czujniku) niskiego ciśnienia spadnie poniżej wartości progowej, a wyłącza się w momencie przekroczenia wartości progowej przez czujnik wysokiego ciśnienia? Wciąż jest aktualna prośba o schemat jakiejś instalacji elektrycznej, najlepiej od Diavii, ale każdy się przyda.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2011-02-16, 23:40:03 przez znaj.)
  • Odpowiedz

radekklimat

  2009-06-02, 20:10:18
Moderator
#9
podaj rok produkcji tej cytryny to ci wysle schemat klimy natomiast klima oryginalna ma swoj sterownik ktory podłaczony jest do ECU i nie jestem pewien czy diavie da sie tak podłaczyc chyba ze przez przekaznik
  • Odpowiedz

znaj

  2009-06-02, 20:32:16
Nowy użytkownik
#10
radekklimat napisał(a):podaj rok produkcji tej cytryny to ci wysle schemat klimy natomiast klima oryginalna ma swoj sterownik ktory podłaczony jest do ECU i nie jestem pewien czy diavie da sie tak podłaczyc chyba ze przez przekaznik
Xantia mk1 1996.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2009-07-24, 15:49:53 przez znaj.)
  • Odpowiedz

znaj

  2011-02-17, 00:48:38
Nowy użytkownik
#11
Trochę to trwało, ale w końcu odpowiedziałem sobie na wszystkie pytania, zaś sama cytryna doczekała się generalnego remontu klimatyzacji.
Ponieważ nikt nie odpowiedział na moje pytania z postu #8, sam na nie odpowiem dla potomności.
1. Odnośnie ECU: Każdy ECU jest gotowy (elektrycznie) do pracy z klimatyzacją pod warunkiem, że samochód do którego został przeznaczony był produkowany z opcjonalną klimatyzacją. Innymi słowy, moja Xantia pomimo tego, że zjechała z taśmy jako egzemplarz bez klimy jest przystosowana do podłączenia klimatyzacji. Po prawidłowym podłączeniu układu elektrycznego klimatyzacji do ECU (Sagem SL96) zacznie on (ECU) pracować w takim trybie, jakby fabrycznie miał założoną klimę. Dokładając klimę nie trzeba zmieniać ECU ani nawet wgrywać innego firmware-u.
2. Odnośnie badania komputerowego, które nie wykryło modułu klimatyzacji: Skanowanie interfejsem diagnostycznym powoduje wyszukanie wszystkich komputerów obecnych na pokładzie samochodu. Moja instalacja elektryczna klimatyzacji nie ma żadnego sterownika elektronicznego i nie została wykryta. Jakbym dołożył sobie używany komputer klimatyzacji dedykowany Xantii i jedną specjalną żyłę z niego doprowadził do złącza diagnostycznego OBD, to wówczas badanie komputerowe wykryje ten komputer.
3. Zawór rozprężny działa w trybie płynnej regulacji wpuszczając tyle płynnego R134a do parownika ile potrzeba, tak aby był on zawsze odpowiednio zimny. Gdy potrzebny jest umiarkowany chłód, zawór otwiera się tylko troszkę, zaś gdy potrzeba bardzo dużo zimnego powietrza w rozgrzanej na słońcu kabinie zawór otwiera się szerzej tak, aby więcej R134a mogło się w tym samym czasie zagotować w parowniku i wyssać ciepło z powietrza. Zawór reguluje się sam w pełni automatycznie w oparciu o temperaturę i ciśnienie gazu opuszczającego parownik.
4. Sprężarka załączy się dopiero wtedy, gdy cały zapas płynnego R134a zgromadzony po stronie HP podczas poprzedniego cyklu jej pracy zostanie przepuszczony przez zawór rozprężny. Wówczas parownik zacznie się nagrzewać i tym samym przestanie chłodzić powietrze tłoczone do kabiny. Wykrywa to czujnik wciśnięty między żeberka parownika i załącza kompresor rozpoczynając kolejny cykl. Zanim temperatura parownika spadnie do temperatury, przy której czujnik odłączy sprężarkę, zdąży ona natłoczyć już kolejny zapas skroplonego R134a i cały proces się powtarza.
5. Czujnik wysokiego ciśnienia - presostat nie pełni żadnej funkcji podczas normalnej pracy klimatyzacji. Jest jedynie bezpiecznikiem. Po pierwsze gdy jest za mało czynnika R134a uniemożliwia włączenie Klimy (poniżej 2 bar). Gdy po stronie HP jest nieco za duże ciśnienie (ok. 17 bar), załącza wentylatory na skraplaczu (chłodnicy klimy) na II bieg, aby przyśpieszyć oddawanie ciepła i tym samym obniżyć ciśnienie. Zaś gdy ciśnienie po stronie HP jest zdecydowanie zbyt wysokie (powyżej 26 bar) ma uniemożliwić załączenie się sprężarki do czasu, aż nie opadnie ono do wartości bezpiecznej.
6. No i najważniejsze, jakiś czas temu zdobyłem poszukiwany schemat elektryczny mojej instalacji klimatyzacji czyli zestawu Diavii do Xantii 1.8 16V. Szkoda że na forum nikt go nie posiadał. Zamieszczam go zatem poniżej. Przy okazji informacja, że przeznaczony jest on do silnika 1.8 16V (XU7JP4), ale z ECU Bosch MP5.1. Ja posiadam ten silnik, ale w wersji z ECU Sagem SL96. Genialni Włosi tego nie przewidzieli. Zatem należy się podpiąć do innego pinu i to tylko jedną żyłą), a nie dwiema jak u Bosch-a. U mnie klima działała źle, bo żyła ta została podłączona do niewłaściwego pinu na ECU. Ta żyła powinna być podłączona do pinu 50, a nie 26.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2011-02-17, 00:59:19 przez znaj.)
  • Odpowiedz

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa