Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

jak wymontowac zawieszenie z hermetyka Maneurop NTZ 048

14 Odpowiedzi, 14948 Wyświetleń

wit

  2009-12-24, 19:38:05
Top użytkownik
#1
Witam.
Chciałem ewentualnie zregenerować to jajo... a na pewno sprawdzić co padło... prawdopodobnie płytka zaworowa ssawna...
właściciel zgasił na kilka dni mroźnię -bo niepotrzebna była i żeby prądu nie zużywała.... i odpalił bez wygrzewania oleju... sprężarka zamontowana pod wiatą minus piętnaście miała a w komorze powyżej zera... efekt -sprężarka pracuje ślicznie -odgłos pracy w porządku -prąd pracy mały... -tylko wcale nie dmucha...
Właśnie mam przed sobą rozciętą sprężarkę... rozkręciłem dwa zawieszenia -ale nakrętka lub zatrzask trzeciego niewidoczna
-Jak to rozpiąć i wyjąć sprężarkę z garnka obudowy ?(oczywiście bez pomocy narzędzi tnących typu szlifierka kątowa) ???
chcę się dobrać do głowicy i płytek zaworowych... w miarę możliwości rozłożyć w sposób "odwracalny" tzn. bez młota...

I przy okazji -czym mogą być fabrycznie lutowane rurki tłoczne wewnątrz małych maneuropów ? próbowałem to wyspawać... po nagrzaniu robi się "zimny ogień"
wkurzyłem się i po prostu przeciąłem rurkę -spoinę wytnę zarobię kielich i zlutuję na jakieś normalne sreberko...
oczywiście o ile będzie co spawać -jeśli dojdę do ładu z walniętymi zaworami.

temat traktuję rozrywkowo wspomnieniowo -wspominam czasy gdy regenerowało się sprężarki hermetyczne... kilkanaście lat się w to nie bawiłem... ale ten egzemplarz ma ledwie kilka miesięcy biegu a ja mam troszkę czasu na warsztacie... mogę się pobawić.
  • Odpowiedz

wit

  2009-12-24, 20:28:36
Top użytkownik
#2
raczej prędzej by blokowało zawór rozprężny... a wilgoci nie powinno mieć - sprężarka nowa montowana w lecie -pusta instalacja dłuuugo próżniowana (próżnia dwukrotnie łamana azotem) ... wymieniony przewymiarowany filtr i napełniona świeżym czynnikiem... tam po prostu musiało być sucho.
zresztą sprężarka odstała kilkanaście godzin w cieple na stole warsztatowym więc jeśli lód na zaworach to powinien odpuścić.

A dowiedziałem się jeszcze jednej "ciekawostki" spory skraplacz dwuwentalatorowy -oba wentylatory startujące razem ze sprężarką -właściciel miał na zimę przed mrozami odłączać bezpiecznikiem jeden wiatrak.... był nadgorliwy i odłączył oba wiatraki -może presosatat zamarzł i wywaliło ciśnienie -ale zawór upustowy bezpieczeństwa wewnątrz sprężarki trzyma (odpaliłem maszynę z przeciętą obudową).

nadal nie wiem jak odpiąć tą trzecią sprężynę zawieszenia...
małych xk nie miałem przyjemności rozcinać.
rozmontowywałem jakieś większe xk -ale z tego co pamiętam tam nakrętki na wszystkich sprężynach były dostępne.

tu w maneurop mam brzydkie wrażenie, że fabrycznie wszystko było najpierw poskręcane a dopiero później zawiesia zgrzane z garnkiem obudowy... i że zrobił się węzeł gordyjski.
  • Odpowiedz

łysy45

  2009-12-24, 21:30:37
Użytkownik
#3
jeżeli dobrze pmiętam musisz odkręcic stojan i tam powinno byc mocowanie amortyzatora pozdr.
  • Odpowiedz

wit

  2009-12-24, 21:39:52
Top użytkownik
#4
stojan już odkręciłem -i właśnie niestety nie ma widocznego mocowania...

wygląda, że ewentualne mocowanie jest pod elementem podpierającym stojan i jednocześnie mieszczącym łożysko -panewkę wału. a ten element jest przykręcony śrubami od spodu... aby jego odkręcić to już trzeba mieć wyjętą z obudowy sprężarkę. a żeby wyjąć sprężarkę trzeba odkręcić śrubę zasłoniętą tym elementem... Sad -i kółko się zamyka...

ponadto ten element jest blokowany przez wirnik silnika wciśnięty na wał...
  • Odpowiedz

wit

  2009-12-24, 22:23:50
Top użytkownik
#5
ściągnąłem tłumik ssania -głowicę i dobrałem się do zaworów...
bez wykręcania trzeciego mocowania i wyjmowania sprężarki z garnka -po prostu nieco na siłę odgiąłem -przechyliłem całą sprężarkę na sprężynie... zyskując dostęp do śrub głowicy.

tak jak myślałem pęknięta -a praktycznie zmielona przez tłok płytka ssawna.

a jakby ktoś wiedział jak odpiąć tą sprężynę -to nadal by się przydało...
pozdrawiam.
  • Odpowiedz

mister

  2009-12-26, 20:49:39
Zaawansowany użytkownik
#6
jak czymś podwarzysz to ci ta sprezyna zlezie bez odkrecania -przynajmniej w mt 40 tak zrobilem ostatnio
  • Odpowiedz

wit

  2009-12-29, 19:20:40
Top użytkownik
#7
mister napisał(a):jak czymś podwarzysz ...
jak -w którą stronę podważać ? próbowałem podważać -i w NTZ 048 nie chce się wypiąć.

czy sprężyna zleźć ma z mocowania w garnku czy z mocowania do sprężarki? po prostu ciągnąć siłowo wzdłuż sprężyny -czy w którąś stronę żeby jakiś zatrzask wypiął ?
  • Odpowiedz

mister

  2009-12-29, 20:48:38
Zaawansowany użytkownik
#8
sciagnac siłowo wzdłuż sprężyny . u mnie wylazła sprężyna z obudowy (zatrzasku nie ma ,wciśnieta jest na trzpień)
  • Odpowiedz

wit

  2009-12-29, 20:54:05
Top użytkownik
#9
mister -dzięki -popróbuję... mam dwie takie sprężarki... jedna zatarta ... i przegrzany (ale jeszcze sprawny) silnik -jako dawca części -zaworów.
i druga -gdzie pękła płytka zaworowa.

jak w jednej zniszczę zawieszenie to szczegół -potraktuje bardziej siłowo.... albo zlezie albo pęknie. Mam nadzieje, że zlezie i że da się potem wcisnąć na miejsce...
  • Odpowiedz

wit

  2010-01-06, 09:48:07
Top użytkownik
#10
sprężarka rozmontowana -przy "łagodnej persfazji" podparciu dwoma dużymi kluczami oczkowymi jako dźwignią sprężyna wyskoczyła...

-i już złożona z dwóch jedna -zawory wymienione Wink
-teraz tylko z powrotem wcisnąć tą sprężynę -
wcisnąć zawieszenie -ciekawe czy wystarczy młotkiem przez drewienko walnąć i wskoczy -czy trzeba jakąś dźwignie dorabiać -jakiś podgięty śrubokręt -żeby zwój po zwoju wciskać...
  • Odpowiedz

mg

  2010-01-06, 12:52:44
Top użytkownik
#11
Była sprężyna czy spirala?.
  • Odpowiedz

wit

  2010-01-06, 16:24:22
Top użytkownik
#12
mg napisał(a):Była sprężyna czy spirala?.
chodzi o zawieszenie ? czy o zawory ?

zawór -płytka ssąca nie ma w ogóle sprężyny -porusza się z mikroskopijnym luzem jedynie pod wpływem ciśnienia.

płytka tłoczna ma sprężynę płaska wykonaną w formie małego pierścienia. cały element zaworów jest praktycznie nierozbieralny -obydwa gniazda oraz zawór tłoczny stanowią jeden zespół zmontowany poprzez zakucie sworznia. można zdjąć tylko sama płytkę ssawną -i blaszkę ją ustalającą -oraz aluminiową uszczelkę uszczelniająca cały zespół zaworowy.
przy uszkodzeniu płytki tłocznej trzeba cały zespół wymienić.
przy ssawnej da się samą płytkę.


Zawieszenie sprężarki wewnątrz garnka - trzypunktowe -w każdym punkcie podwójne sprężyny śrubowe jedna wewnątrz drugiej. wewnętrzne sprężyny z jednej strony są wciśnięte na takie sworznie wystające z dna garnka obudowy -sworznie mają rowek żeby sprężyny mocniej siedziały. drogi koniec mocowany jest do tulejki przykręcanej do korpusu sprężarki na śrubę.
dwie z tych śrub są dostępne -trzecia nie -i trzeba siłowo wyrywać sprężynę ze sworznia obudowy.

zewnętrzne sprężyny śrubowe -mocowane są jedynie do samej sprężarki do tego kubeczka współśrodkowo z wewnętrznymi. -a do garnka obudowy nie -i stanowią tylko dodatkowy zderzak -jeśli przy wstrząsie -sprężarka opada w dół to sprężyny zewnętrzne oprą się o dno i dadzą dodatkową sztywność -są rodzajem zderzaka.
  • Odpowiedz

mg

  2010-01-06, 16:42:59
Top użytkownik
#13
Chodziło mi o sprężyny. Mam kilka rozpołowionych sprężarek hermetycznych na koncie, nie lubie tego. Jak sobie pomyśle o tym szlifowaniu brrr. Smile.
Mam maneuropa MT 80 do celów dydaktycznych, otworze go i zorbie zdjęcia może się przydadzą.

Ty wit nie musisz robić zdjęć, dzięki Twoim opisom wszystko można sobie wyobrazić. Smile
Pozdrawiam
  • Odpowiedz

wit

  2010-01-06, 17:07:01
Top użytkownik
#14
mg napisał(a):Ty wit nie musisz robić zdjęć, dzięki Twoim opisom wszystko można sobie wyobrazić. Smile
bawiłem się kiedyś w pisanie do gazety... popełniłem kilka artykułów... więc mam wprawę Wink
  • Odpowiedz

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa