Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

Klima wypycha czynnik przez zaworek nadmiarowy

20 Odpowiedzi, 25574 Wyświetleń

hellfire

  2010-07-23, 21:46:13
Nowy użytkownik
#1
Witam

W mojej Vectrze C, silnik Z32SE występuje taki problem z klimatyzacją, że przy mocnym przyspieszaniu samochodem ucieka czynnik przez zawór upustowy przy sprężarce.
Jest tam taki zaworek, prawdopodobnie mający chronić układ przed zbyt dużym ciśnieniem.

Nie jest to problem ani za dużej ilości czynnika, ani za dużej ilości oleju.

Układ dziś sprawdziłem - zarówno trzyma próżnię jak i nadciśnienie 17 bar.
Po napełnieniu układu czynnikiem nic nie ucieka, silnik na postoju gazowany do 6000rpm przez dłuższy czas, robione przygazówki i zero wycieku. Klima działa wtedy bez zarzutu.

Ciśnienie po niskiej i wysokiej stronie stabilne, przy gazowaniu trochę podskakuje, ale wszystko w najlepszym porządku.
Więc jak rozumiem stabilne zachowanie przez dłuższy czas (test trwał jakieś 20 minut), pomimo zmieniających się obrotów oznacza że zarówno sprzęgło jak i presostat działają poprawnie.

Natomiast podczas jazdy, przy gwałtownym przyspieszaniu (nie muszą być wcale wysokie obroty, wystarczy po prostu ostrzej przyspieszyć) natychmiast i za każdym razem czynnik bardzo szybko ucieka przez zawór upustowy przy kompresorze (w ciągu sekundy ubywa około 250g) z głośnym sykiem.
Ucieczka jest tak szybka że aż chlapie olejem na kolektor wydechowy.

Jest to powtarzalne i dzieje się za każdym razem - dziś wystąpiło 4 razy podczas różnych eksperymentów.

Podmieniłem presostat na inny ale nic się nie zmieniło.
Sprzęgło klimy działa, tryb eco wyłącza klimatyzację, wentylator działa.
Sam zaworek upustowy jest (chyba?) poza podejrzeniem, bo wtedy kiedy wystąpiło to po raz pierwszy, stary zaworek uległ uszkodzeniu. W ASO został kupiony i wymieniony na nowy. Więc w tej chwili więc założony jest nowy zawór.

Zawór rozprężny raczej dawałby jakieś objawy niezależnie czy samochód przyspiesza czy nie.

Co to może być?

Ciężko się robi eksperymenty, bo każda próba to minimum 250g czynnika (tyle ucieka przy takim jednym syknięciu), który tani nie jest.

Wszystko w miarę możliwości, poruszane, sprawdzone czy nie lata i czy węże się gdzieś nie zgniatają.

Czy jakieś mechaniczne zanieczyszczenie układu mogłoby dać takie efekty (coś się "przewala" i zatyka układ przy przyspieszaniu)? Około 3 miesiące temu wymieniana była w serwisie chłodnica klimatyzacji, układ został więc rozhermetyzowany. Czy takie układy się jakoś czyści lub przepłukuje w takiej sytuacji?

Ewentualnie co tam jeszcze jeszcze może być warte uwagi?
  • Odpowiedz

mg

  2010-07-24, 17:51:49
Top użytkownik
#2
Nie widzę różnicy między gazowaniem na postoju a gwałtownym przyśpieszeniem. Dodatkowo w czasie jazdy występuje czynnik ograniczający wzrost ciśnienia w układzie a mianowicie pęd powietrza który dodatkowo ,,schładza" skraplacz.
Dziwne, bardzo dziwne objawy.
Jest jeszcze jedna sprawa, w tym samochodzie powinien działać system rozłączający sprzęgło sprężarki przy gwałtownym przyśpieszeniu. Może tutaj jest problem.
  • Odpowiedz

Tadeusz4321

  2010-07-24, 19:43:02
Top użytkownik
#3
mg napisał(a):Nie widzę różnicy między gazowaniem na postoju a gwałtownym przyśpieszeniem. Dodatkowo w czasie jazdy występuje czynnik ograniczający wzrost ciśnienia w układzie a mianowicie pęd powietrza który dodatkowo ,,schładza" skraplacz.
Dziwne, bardzo dziwne objawy.
Jest jeszcze jedna sprawa, w tym samochodzie powinien działać system rozłączający sprzęgło sprężarki przy gwałtownym przyśpieszeniu. Może tutaj jest problem.
to nie ma nic do tego.Też mnie to mocno zastanawia
  • Odpowiedz

hellfire

  2010-07-24, 22:54:22
Nowy użytkownik
#4
mg napisał(a):Nie widzę różnicy między gazowaniem na postoju a gwałtownym przyśpieszeniem.

No ja myślę że właśnie w tej różnicy jest rozwiązanie całej zagadki.

Na obecną chwilę widzę dwie różnice między postojem a jazdą.
Pierwsza to pojawienie się przyspieszenia poziomego, które może powodować przemieszczenie się czegoś (tylko czego?) w przewodach powodując ich zatkanie.

Druga różnica to ruchy które wykonuje cały silnik na poduszkach (a wraz z nim sprężarka, ale już nie skraplacz i chłodnica) - podczas przygazówek na postoju ruchu silnika są jednak dużo mniejsze niż jak moment przenoszony jest na koła.

Coś mi się wydaje że bez kolejnych eksperymentów się nie obejdzie.
No bo żadnej więcej magii przecież być nie może.

Objawy wskazują na to że w chwili przyspieszania układ staje się nagle niedrożny. Prawdopodobnie niedrożność występuje między sprężarką, a presostatem.
  • Odpowiedz

Tadeusz4321

  2010-07-25, 16:22:51
Top użytkownik
#5
Ruchy czego przy 18-20 bar w układzie?.Chyba że uważasz że Twoje auto ma przyspieszenie RAKIETOWE.Cuda są na swiecie.Możesz mieć za dużo oleju w układzie lub przytkany skraplacz.Piszesz,ze podczas jednego syknięcia ucieka ci 250 g czynnika.To jak zrobiłeś próbę cztery razy to uciekło ci 1 kg?. Skąd tyle w układzie? Tak jak pisze mg problem moze tkwić w gwałtownym przyspieszaniu i w tym momencie winna się wyłączyć sprężarka.
  • Odpowiedz

mt

  2010-07-25, 18:17:04
Użytkownik
#6
Ja bym się doszukiwał zanieczyszczenia(niewydolności)chłodnicy silnika może jest mocno zabrudzona, a serwis wymienił skraplacz (też ciekawe na jaki ?) a chłodnica została zawalona i pod obciążeniem tak się dzieje.
  • Odpowiedz

hellfire

  2010-07-25, 20:07:48
Nowy użytkownik
#7
Tadeusz4321 napisał(a):To jak zrobiłeś próbę cztery razy to uciekło ci 1 kg?. Skąd tyle w układzie?
Napełnianie... próba.. napełnianie... próba.

Tadeusz4321 napisał(a):Tak jak pisze mg problem moze tkwić w gwałtownym przyspieszaniu i w tym momencie winna się wyłączyć sprężarka.
Ale sprężarka wyłącza się tylko po to żeby w tej sytuacji samochód nie tracił mocy na napędzanie klimy.
No i u mnie sprężarka się wyłącza przy gazie do dechy (tyle że żeby spowodować wypchnięcie czynnika nie muszą aż tak mocno wciskać gazu).

Tadeusz4321 napisał(a):Możesz mieć za dużo oleju w układzie lub przytkany skraplacz.
Olej był za każdym razem ściągany podczas procedury opróżniania i napełniania układu czynnikiem. Czy możliwe że mimo to jakieś duże ilości oleju zostają w układzie (robione to było na dwóch różnych maszynach, więc awaria maszyny wykluczona).
Jeżeli chodzi o przytkany skraplacz, to czy nie byłoby tego widać na manometrach podczas pracy na postoju? I jak to powiązać z tym że do wypchnięcia dochodzi tylko przy przyspieszaniu?
No i ewentualnie jak to sprawdzić?


mt napisał(a):Ja bym się doszukiwał zanieczyszczenia(niewydolności)chłodnicy silnika może jest mocno zabrudzona, a serwis wymienił skraplacz (też ciekawe na jaki ?) a chłodnica została zawalona i pod obciążeniem tak się dzieje.
Elementy raczej zostały wymienione na nowe i ich numery katalogowe są zgodne z tym co powinno być.
Natomiast sądzę że nowe równie dobrze mogło być zasyfione.

Pytanie co się z czymś takim robi? Bo jeżeli istotnie przyczyną jest syf to w jaki sposób teraz wyczyścić układ?
  • Odpowiedz

Shitashii

  2010-07-25, 21:16:19
Moderator
#8
Jeżeli maszyną (automatem) ściągałeś olej, to znaczy że problem leży w ilości oleju. No chyba, że maszyna ściągnęła Ci np 200ml oleju, tak ?
Kiedy wszystko inne zawiedzie - przeczytaj instrukcję.
  • Odpowiedz

hellfire

  2010-07-26, 08:50:20
Nowy użytkownik
#9
Shitashii napisał(a):Jeżeli maszyną (automatem) ściągałeś olej, to znaczy że problem leży w ilości oleju. No chyba, że maszyna ściągnęła Ci np 200ml oleju, tak ?

No maszyna coś na kształt tego:
http://www.heka.warszawa.pl/images-N/ROB...C690-1.jpg

Z układu maszyna ściągnęła niewiele oleju - 20-30ml.
To maszyna podczas procedury wymiany, nie wyciąga też całego oleju?
  • Odpowiedz

Robert81r

  2010-07-26, 17:03:42
Zaawansowany użytkownik
#10
Cytat:To maszyna podczas procedury wymiany, nie wyciąga też całego oleju?

Nie wiem na czym polega procedura wymiany w tym urzadzeniu, ale fizycznie nie ma takiej opcji zeby caly olej odzyskac.
W urzadzeniach chlodniczych gdzie sprezarka jest w najnizszym punkcie ukladu, jest dodatkowow odolejacz i zlacza sa bezposrednio przy sprezarce mozna odzykac znaczna czesc oleju z czynnikiem, ale nie w przypadku tej klimy.
W ogole te maszyny sa srednie bo maja zwykle "cienkie" pompy prozniowe ...
  • Odpowiedz

hellfire

  2010-07-26, 17:20:51
Nowy użytkownik
#11
Robert81r napisał(a):Nie wiem na czym polega procedura wymiany w tym urzadzeniu, ale fizycznie nie ma takiej opcji zeby caly olej odzyskac.
No tylko co radzisz w takiej sytuacji zrobić?

Bo jednak w serwisach, takim urządzeniem opróżnia i napełnia się setki układów klimatyzacji i raczej problemu nadmiaru oleju jakoś powszechnie się nie spotyka.

Ale zadzwoniłem kontrolnie do 2 serwisów i panowie zgodnie twierdzą, że nie robi się nigdy żadnego dodatkowego spuszczania oleju - maszyna wyciąga wszystko poza jakimiś nieistotnymi resztkami i przy napełnianiu maszyna aplikuje odmierzoną ilość nowego oleju. W obu serwisach twierdzą że nigdy się nie spotkali z pozostającym olejem po pełnej procedurze wymiany.
  • Odpowiedz

PMC

  2010-07-26, 18:38:29
Nowy użytkownik
#12
hellfire nigdy maszyna nie ściąga całego oleju z układu klimy to co ściąga to jest to olej z rur i po części ze skraplacza żeby wyciągnąć w całości olej z układu to jest do tego inne urządzenie i na koniec się taki układ płucze tak więc nie wiem jak ktoś może myśleć że 10ml to cały olej a jeśli ci puszcza zawór bezp. to go wymień są to groszowe sprawy i trzeba sprawdzić czy presostat rozłącza sprężarkę przy 28 barach bo jeśli nie to dlatego puszcza zawór.
  • Odpowiedz

Robert81r

  2010-07-26, 18:53:40
Zaawansowany użytkownik
#13
Cytat:Ale zadzwoniłem kontrolnie do 2 serwisów i panowie zgodnie twierdzą, że nie robi się nigdy żadnego dodatkowego spuszczania oleju - maszyna wyciąga wszystko poza jakimiś nieistotnymi resztkami i przy napełnianiu maszyna aplikuje odmierzoną ilość nowego oleju. W obu serwisach twierdzą że nigdy się nie spotkali z pozostającym olejem po pełnej procedurze wymiany.

Widac, ze panowie uwierzyli w "moc tej maszyny" - zatem niech moc bedzie z nimi . Tylko zeby mozgow im rowniez nie zassalo ...
  • Odpowiedz

mg

  2010-07-26, 18:54:52
Top użytkownik
#14
Robert81r napisał(a):
Cytat:Ale zadzwoniłem kontrolnie do 2 serwisów i panowie zgodnie twierdzą, że nie robi się nigdy żadnego dodatkowego spuszczania oleju - maszyna wyciąga wszystko poza jakimiś nieistotnymi resztkami i przy napełnianiu maszyna aplikuje odmierzoną ilość nowego oleju. W obu serwisach twierdzą że nigdy się nie spotkali z pozostającym olejem po pełnej procedurze wymiany.

Widac, ze panowie uwierzyli w "moc tej maszyny" - zatem niech moc bedzie z nimi . Tylko zeby mozgow im rowniez nie zassalo ...

i wymieniło. Big Grin
  • Odpowiedz

Tadeusz4321

  2010-07-26, 19:03:46
Top użytkownik
#15
mg napisał(a):
Robert81r napisał(a):
Cytat:Ale zadzwoniłem kontrolnie do 2 serwisów i panowie zgodnie twierdzą, że nie robi się nigdy żadnego dodatkowego spuszczania oleju - maszyna wyciąga wszystko poza jakimiś nieistotnymi resztkami i przy napełnianiu maszyna aplikuje odmierzoną ilość nowego oleju. W obu serwisach twierdzą że nigdy się nie spotkali z pozostającym olejem po pełnej procedurze wymiany.

Widac, ze panowie uwierzyli w "moc tej maszyny" - zatem niech moc bedzie z nimi . Tylko zeby mozgow im rowniez nie zassalo ...

i wymieniło. Big Grin
Oby wymieniło
  • Odpowiedz

mg

  2010-07-26, 19:46:44
Top użytkownik
#16
Może chłopaki wlewają olej do układu w/g tabel po każdym przeglądzie. 0,5l w układzie może dać
efekt opisany powyżej.
  • Odpowiedz

hellfire

  2010-07-26, 22:51:28
Nowy użytkownik
#17
Ok, tylko teraz jak skutecznie pozbyć się całego oleju z układu (czynnika obecnie nie mam).
  • Odpowiedz

max

  2010-07-27, 10:37:29
Użytkownik
#18
W każdym z elementów układu klimatyzacji znajduje się ileś tam oleju. Najwięcej jest w sprężarce, niektóre z nich posiadają korki spustowe. Ażeby dokładnie wyczyścić układ z oleju trzeba każdy z tych elementów wymontować i "zlewać" - płukać, ale czy skóra warta jest wyprawy? Ponoć są maszyny do płukania układów bez demontażu, ale ja nic więcej na ten temat nie wiem.
Pytanie: wymieniałeś osuszacz? Jakie są ciśnienia pracującego układu klimatyzacji i jakie są temp?
  • Odpowiedz

Tadeusz4321

  2010-07-27, 17:19:45
Top użytkownik
#19
Aby pozbyć się oleju trzeba przepłukać układ. Niestety jest to trochę kosztowna procedura i nie na każdym serwisie Ci to zrobią.Napewno nie zrobią Ci tego rewelacyjnymi automatami.Napisz na priv to podam ci telefon i wytłumaczę Ci o co chodzi
  • Odpowiedz

hellfire

  2010-08-24, 18:00:57
Nowy użytkownik
#20
Zrobiliśmy dziś drugą sesję zabawy z moją klimą.

Ten kompresor chyba jest inny niż te które widziałem dotychczas.
Wydaje się nie mieć sprzęgła, a sprężarka napędzana jest cały czas.
Sterowana jest elektrycznie prawdopodobnie przez przestawianie jakiś zaworów z tyłu kompresora. I to powoduje czy sprężarka spręża, czy pracuje na "luzie" odprężona.
Ja tam się nie znam, ale może to jakieś powszechne rozwiązanie.

Wygląda na to że czynnik jest wypychany, kiedy depnie się w gaz i ECU daje sygnał do przejścia klimy na "luz", żeby ta nie stawiała oporu, w sytuacji kiedy silnik ma takie trochę wyższe obroty (powyżej około 3000rpm).

Teraz pytanie - czy da się taką sprężarkę naprawić, albo chociaż czy dostanę zwrot kaucji jeżeli kupiłbym sprężarkę regenerowaną?

Najgorsze że nie da się jeździć samochodem po wymontowaniu sprężarki (nie ma miejsca na puszczenie paska wielorowkowego po zdemontowaniu sprężarki), bo tak bym sobie wyjął kompresor i albo sam to pooglądał, albo wtedy szukał kogoś kto mi to naprawi. A tak to praktycznie musiałbym mieć kogoś kto to zrobi w góra 1-2 dni, bo mój drugi samochód niezbyt się nadaje do miejskiej jazdy.
  • Odpowiedz

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa