Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

brak I biegu wentylatora Ford Focus

11 Odpowiedzi, 19972 Wyświetleń

janko

  2008-02-02, 23:37:05
Nowy użytkownik
#1
Witam !

Szukałem, ale nie mogłem znaleźć...

Klimatyzacja działa, ale "wariuje" I bieg wentylatora - raz jest , raz go nie ma. Jeśli go nie ma, to włącza się cyklami II bieg. Sprężarka pracuje OK.

Sprawa wyszła na jaw już w ubiegłym roku przy dobijaniu klimy. Po zaliczeniu wizyt u kilku elektryków i własnych poszukiwaniach nadal nie było wiadomo co jest tego powodem (sam wentylator, rezystor, przekaźnik - sprawne).
Lato jakoś przejeździłem dziwnym zbiegiem okolicznosci, bo po podmienieniu przekaźnika i sprawdzeniu rezystora I bieg powrócił. Myślałem że na zawsze - później okazało się, że na króto. I co gorsza - jest kug go nie ma całkowicie losowo.

Wentylator kręci po zwarciu styków pod przekaźnikiem, czynnik jest. Rezystor wyciągałem w tamtym roku. Był w porządku. Poza tym myślę, że gdyby to była wina rezystora, to went. nie chodziłby po zwarciu styków przekaźnika. Chyba, że się mylę...

Dzisiaj dobrałem się do czujnika wysokiego ciśnienia. Sprawa ma się następująco: po zwarciu pinów od wentylatora włącza sie II bieg. Trochę mnie to zbiło z tropu.
Co zatem powoduje włączenie I? Od jednostki sterującej (ściągnąłem schematy) powinna być podana masa (-) na przekaźnik, ale jej nie ma. + na przekaźniku jest.

Do lata jeszcze trochę czasu, ale wolałbym zrobić to już teraz. Może ktoś ma jakiś pomysł/ doświadczenia w tym temacie?

Pozdrawiam,
Janusz
  • Odpowiedz

radekklimat

  2008-02-03, 08:31:54
Moderator
#2
podaj rocznik i pojemnosc silnika
  • Odpowiedz

janko

  2008-02-03, 09:21:02
Nowy użytkownik
#3
Focus 1,8 TDDi 2001
Klima manualna
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2008-02-03, 18:27:49 przez janko.)
  • Odpowiedz

radekklimat

  2008-02-04, 19:26:57
Moderator
#4
trudno powiedziec jednoznacznie ale powinienes sprawdzic czystosc połaczen czy nie ma gdzies sniedzi na złaczkach przekaznikow od 1i 2 biegu, sprawdzic czy napiecie jest w granicach 14,0 v i wyzej gdy silnik pracyje i przede wszystkim musi byc dobra masa
  • Odpowiedz

RobertS

  2008-02-06, 23:15:25
Użytkownik
#5
zwarcie czujnika wc powoduje, że komputer włącza wentylator na wysokie obroty by schłodzić skraplacz - to normalne.
sprawdź, czy przy wyłączonej klimie wentylator startuje na niskich obrotach gdy silnik się mocno nagrzeje
  • Odpowiedz

betowen2

  2008-02-17, 10:40:09
Nowy użytkownik
#6
Ja bym stawiał na przełącznik ,jeśli wszystko inne działa i tak jak pisze Radek nie ma styku tj.śniedź lub coś z tym związane
  • Odpowiedz

janko

  2008-02-17, 12:06:46
Nowy użytkownik
#7
Dla wszystkich zainteresowanych: sprawa już zdiagnozowana. Okazało się to, co podejrzewałem, ale miałem nadzieję, że to nie to... "Komputer" (moduł sterujący pracą silnika) nie podaje masy na cewkę przekaźnika. Podobno takie uszkodzenia modułów (niekoniecznie w obwodzie klimatyzacji) się zdarzają.

Sposób naprawy:
1. podanie masy na cewkę przekaźnika wolnych obrotów wentylatora z obwodu sterującego pracą sprężarki - sposób teoretycznie dobry, ale podobno może być to zbyt duże obciążenie dla tego drugiego obwodu... Podobno...

2. zamontowanie dodaktowego "małego" przekaźnika podającego masę j/w ale sterowanego z obwodu pracy sprężarki a nie z obwodu nią sterującego. Może tochę zawile to opisałem, jakby co, to mogę rozwinąć.

Na 2 sposób jestem umówiony z elektrykeim jak się zrobi cieplej, bo nei jest to sprawa nagląca. Przy tych tempraturach klima daje radę.

Mała wada obu rozwiązań: I bieg wentylatora będzie niestety odłączany w momencie cyklicznego odłączenia sprężarki, ale wg mnie lepsze takie rozwiązanie niż wymiana modułu za znaaaacznie większą kasę.
Poza tym, tak jak pisałem wcześniej, czasami układ chodzi 100% poprawnie (oszacowałbym że w połowie przypadków) a wtedy ten dodatkowy przekaźnik nie będzie miał znaczenia. Jego rola będzie tylko w sytuacji pracy "nienormalnej".
  • Odpowiedz

hrekat

  2008-04-28, 19:01:19
Nowy użytkownik
#8
Czesc,
Obawiam sie ze u mnie moze byc ten sam problem (dokladnie ten sam typ focusa).
Ale dopiero zaczynam badac problem wiec potrzebuje odpowiedzi na kilka pytan. Wszystko zaczelo sie gdy po nabiciu klimy w serwisie powiedzieli, ze pojawia sie za duze cisnienie bo jeden z wentylatorow nie dziala.
Dzis sprawdzilem: po uruchomieniu zimnego silnika i wlaczeniu klimy oba wentylatory dmuchaja ze hej! Mam wiec pytania:
1. Jak odroznic pierwszy bieg od drugiego?
2. Gdzie na przekazniku powinna byc masa, gdzie +14V i co z czym zewrzec zeby wymusic uruchomienie wentylatora.

Dzieki za pomoc, Tomek
  • Odpowiedz

janko

  2008-04-29, 11:47:33
Nowy użytkownik
#9
hrekat napisał(a):1. Jak odroznic pierwszy bieg od drugiego?
Zobaczysz jak chodzi bieg I a jak II gdy wykonasz punkt 2 - zewrzesz na krótko styki pod odpowiednimi przekaźnikami.

Cytat:2. Gdzie na przekazniku powinna byc masa, gdzie +14V i co z czym zewrzec zeby wymusic uruchomienie wentylatora.
Wieczorem podeślę ci schemat elektryczny to zobaczysz gdzie masa a gdzie +. Teraz nie pamiętam
Zewrzeć trzeba większe styki, nawet bez włączonego zapłonu - da się je rozróżnić bez problemu.
Cewka przekaźnika wisi na + (o ile pamieatm po włączeniu zapłonu, ale pewien nie jestem) a mase dostaje z komputera. No i u mnie tej masy nie było...
Tak więc jeżeli wszystko jest ok, to na 4 stykach przekaźnika (piąty styk przy I biegu w zasadzie nie jest tu istotny) powinienieś mieć dwa raz + i dwa razy masę.
Ale tak jak napisałem zobaczysz sobie na schemacie.


Pozdrawiam
Janusz
  • Odpowiedz

jakubbi

  2008-05-02, 21:48:01
Nowy użytkownik
#10
Wygląda na to że rezystor ci zszedł ( rezystor wentylatora)
  • Odpowiedz

cima

  2015-03-03, 20:08:05
Nowy użytkownik
#11
odgrzebię stary temat
Mam ten sam problem co @janko. Także obstawiam uszkodzony PCM (nie podaje masy na przekaźnik od I biegu wentylatora po załączeniu klimatyzacji). Może ktoś wie jak naprawić PCM, albo jak w prosty sposób go wymienić (immo itd.) Może ktoś miał ten problem, ciekawi mnie czy to przypadłość Focusa czy zbieg okoliczności .
  • Odpowiedz

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa