Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

Uszkodzony zawór serwisowy i zła praca

24 Odpowiedzi, 21758 Wyświetleń

heineken72

  2008-08-16, 18:13:40
Użytkownik
#1
Dziś na serwisie znów miałem okazje sie przekonać jakim kiepskim rozwiązaniem są samochodowe zaworki serwisowe.
Urządzenie duże bo 8,5 kW mocy chłodniczej Trane pracujący na R22 (zas. 400V)
Na rurze gazowej zawór nie trzymał i nie mogłem się podpiąć z zegarami.
Wymianę odpuściłem natenczas i popiołem sie pod rurę cieczową (wysokiego cisnienia jak kto woli).

I tak:

Na rurze cieczowej ciśń - 20 bar co daje 53 st C
Na rurze cieczowej temp- 47 st C

Dolałem trochę freonu na cieczy (trudne to było) i wyszło:

Na rurze cieczowej ciśń - 20,5 bar co daje 54 st C
Na rurze cieczowej temp- 47 st C

Dolałem ze 200 gr freonu ale urządzenie słabo reaguje na tą zmiane
Czy w ten sposób przegrzanie tez jest liczone prawidłowo??
54-47=7 st

Dodam że na wylocie prawie nie chłodzi wydmuch 21 st na zasysie 27

Proszę kolegów o opinie i sugestie
pozdrawiam
z klimatyzacją ... za pan brat od 1997
  • Odpowiedz

AS

  2008-08-16, 19:00:12
Zaawansowany użytkownik
#2
Kolego, to co obliczyłeś to nie jest przegrzanie tylko dochłodzenie ciekłego czynnika chłodniczego.
To bardzo dziwne, że przy dzisiejszych temperaturach zewnętrznych agregat miał 20 bar na tłoczeniu. Z danych przedstawionych wyżej: zapowietrzenie układu lub za dużo czynnika chłodniczego.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2008-08-16, 19:02:01 przez AS.)
  • Odpowiedz

gadget

  2008-08-16, 19:24:45
Zaawansowany użytkownik
#3
A ile bylo w spoczynku ? (Cisnienie) . Przelacz w tryb grzania i zobacz ile jest i podaj odczyty temp i cisnienie.
  • Odpowiedz

heineken72

  2008-08-16, 20:57:50
Użytkownik
#4
Próbowałem uruchomić na grzaniu ale też nic z tego bo zawór trójdrogowy zaciety i dalej chłodzi ;( porażka
dziś było zimno bo padał deszcz na zewnątrz z 22 st
w pomieszczeniu przy jedn. wewn 27 st
z klimatyzacją ... za pan brat od 1997
  • Odpowiedz

awax

  2008-08-17, 07:53:10
Top użytkownik
#5
Witam
Jak sądzę przyczyn może być kilka:

-zanieczyszczony skraplacz
-uszkodzony wentylator skraplacza
-zanieczyszczony filtr odwadniacz przy zbyt dużej ilości czynnika
-i parę innych.

Obawiam się,że bez ściągnięcia czynnika nie stwierdzisz co jest uszkodzone,zapowietrzony układ wykluczyłem pod warunkiem,że nie była klima ostatnio dopełniana znaczną ilością czynnika.

Moja propozycja:
-odzysk
-wymiana filtra odwadniacza
-naprawa (wymiana) zaworu niskiego i może przy okazji trójdrożnego
-napełnienie

Przy 22 stopniach takie ciśnienia są nienormalne

Pozdrawiam
  • Odpowiedz

radekklimat

  2008-08-17, 08:13:16
Moderator
#6
jak mozna naprawic urzadzenie jak przegrzanie sie mierzy na rurze tłocznej, zenada
  • Odpowiedz

byniom

  2008-08-17, 09:59:37
Moderator
#7
Co do zaworków to jest taki przyżąd do ich wymiany pod ciśnieniem i myślę że warto taki mieć bo często się przydaje . Mnie wiele razy pomógł
Nie daję łapówek i nie biorę łapówek ale zawsze można się ze mną dogadać
  • Odpowiedz

heineken72

  2008-08-17, 10:40:19
Użytkownik
#8
aleś Radekklima błysnął ... żenada
porade życiową na forum walnołeś
w drugą stronę też można pomierzyć tylko pod warunkiem że urządzenie sie uruchomi na grzaniu

jak wszytkim tak pomagasz to miło

dzięki awax.
wymiennik w skraplaczu czysty
w parowniku średnio .... to pX montowany przy suficie w dodatku zabudowany cały boazerią
z klimatyzacją ... za pan brat od 1997
  • Odpowiedz

Fujitsu Szczecin

  2008-08-17, 11:14:33
Top użytkownik
#9
Witam

Superheating (przegrzanie) to różnica między aktualną temperaturą (mierzona czujnikiem) czynnika mierzoną na wyjściu z chłodnicy, a temperaturą wrzenia czynnika w baterii chłodnicy (temp. nasycenia). Po osiągnięciu temperatury wrzenia, czynnik wciąż podnosi swą temperaturę. Ilość stopni o jakie czynnik zwiększył swoją temperaturę nazywa się przegrzaniem.
W najbardziej niekorzystnych warunkach, czynnik chłodnicy zaczyna wrzeć w końcowej części baterii chłodnicy, by zapobiec tej sytuacji dostania się cieczy do sprężarki producenci publikują tabele przeliczeniowe. Tabele te wskazują jaka powinna być wartość przegrzania danego urządzenia.
Pomiar przegrzania jest najlepszą wskazówką odpowiedniego napełnienia systemu ze stałą dyszą czynnikiem i warunków pracy. Jeżeli cały system pracuje poprawnie, a wartość przegrzania jest za wysoka, należy dodać czynnika. Jeżeli wartość przegrzania jest za niska, należy zmniejszyć ilość czynnika.

Subcooling (dochłodzenie) to różnica między temperaturą skraplania czynnika w skraplaczu (temp. nasycenia), a aktualna temperaturą (mierzoną czujnikiem) czynnika na wyjściu ze skraplacza. Ilość stopni poniżej temperatury wrzenia to dochłodzenie. W najbardziej niekorzystnych warunkach, w systemach z termostatycznym zaworem rozprężnym (TXV) temperatura dochłodzenia będzie się zwiększała. Jeżeli zwiększy się za wysoko, ciecz może być cofnięta do sprężarki powodując uszkodzenia. Wiec nic nam po niej.

A teraz poważnie jeżeli wszystko nam zawodzi i nie mamy możliwości sprawdzenia zostają stare metody diagnozy na piechotę.

- zmierzyć temperaturę powietrza na wlocie do j. z. w trybie pracy grzewczej
- zmierzyć temperaturę powietrza na wylocie z j. z. w trybie pracy grzewczej
Przy prawidłowym działaniu jednostki ustala się różnicę temperatur 6 - 10K

Ale i to u ciebie zawiodło więc zostało jeszcze:
- zmierzyć temperaturę na wlocie j. w. w trybie pracy chłodniczej
- zmierzyć temperaturę na wylocie z j. w. w trybie pracy chłodniczej
Przy prawidłowym działaniu układu ustala się różnicę temperatur 10 - 14K

Można je jeszcze bardziej skomplikować.

Jeżeli te działania nie pomogą musisz zrobić to co napisał kolega Byniom i kolega Awax i kolega Radekklimat Wink

Pozdrawiam
Wszyscy, wszystko wiedzieli... a mój fotoblog?
  • Odpowiedz

gadget

  2008-08-17, 19:34:20
Zaawansowany użytkownik
#10
Jak zwykle bedzie ze sie czepiam ale

stefanbud napisał(a):by zapobiec tej sytuacji dostania się cieczy do sprężarki producenci publikują tabele przeliczeniowe.
???!

chyba autor sie tu poprawi ? A po drodze jest jesszcze odstojnik w ktorym przy tej mocy miesci sie z pol szklanki .A poczatkujacemu nie ma co mieszac .

heineken zmierz to co mowilem i dodatkowo temperature kroccow wychodzacy z jednostki zewnetrznej .

radekklimat ale ten pomiar da nam ogolne pojecie co sie w ukladzie dzieje jeszcze przed typowym "dobijaniem" czy rozszczelnieniem ukladu bo narazie ja nie wiem nic co tam sie dzieje
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2008-08-17, 19:44:15 przez gadget.)
  • Odpowiedz

awax

  2008-08-17, 19:51:38
Top użytkownik
#11
Mnie dawno temu uczono,że zbyt duża ilość czynnika powoduje ,iż w skraplaczu znajduje się nasycona ciecz i po prostu zmniejsza jego aktywna powierzchnie wymiany ciepła,to z kolei powoduje obniżzenie sprawności oraz znaczny wzrost ciśnienia skraplania.Niemniej jednak przy niskich temperaturach może dojść do sytuacji,że część odparowania zachodzi w sprężarce co daje sporo negatywnych skutków .

Wracając jednak do yego konkretnego przypadku idę o zakład,że jest tu zbieg kilku nieprawidłowości np.za dużo czynnika+dławiony obieg na filtrze,zaworze...Jednym słowem dorażna naprawa raczej jest nieuzasadniona.

A swoją droga nie można pominąć,że mamy tu R22 i ????????????

pozdrawiam Wszystkich
awax
  • Odpowiedz

Artic

  2008-08-17, 20:47:00
Zaawansowany użytkownik
#12
awax ładny masz warsztat w szczecinku jest czego pozazdrościć

pozdrawiam
Doświadczenie stworzyło sztukę, brak zaś doświadczenia - przypadek .... A prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn. Arystoteles
  • Odpowiedz

heineken72

  2008-08-17, 21:04:44
Użytkownik
#13
Dziekuje kolegom za odpowiedz...
Bynio ... wiem ze jest taka maszynka do wymiany zaworków, ale chyba w moim przypadku sie nie przyda - bo zamiast nakrętki z łbem sześciokątnym jest okrągła nakrętka, radełkowana (jak zaślepka od butli z gazem).

Mam taki plan.
Przetocze "cały" freon do sprężarki i na zakreconych zaworach, przy ciśnieniu cirka 1 bar wymienie zaworek. Robiłem tak kiedyś i przy takim ciśnieniu dmucha jak z wentyla i nie trzeba znów próżniować układu.
No i chyba zacznę dalej drążyć temat.

Dodam że instalacja jest nie syfonowana a spręzarka jest wyżej o ok 10 m od jedn. wewn.

Awax ... wiem że myślisz że spręzarka mogłą cie zalewać czynnikiem chłodniczym a to kiepsko jej wróży.

podam jeszcze temp przy zaworach:
gazowa - 15 st C
cieczowa - 47 st C
na zewnątrz - ~25 st C
no i ciśnienie na cieczowej 20,5 do odpowiada 54 st dla R22
z klimatyzacją ... za pan brat od 1997
  • Odpowiedz

awax

  2008-08-18, 11:15:05
Top użytkownik
#14
Artic napisał(a):awax ładny masz warsztat w szczecinku jest czego pozazdrościć

pozdrawiam
Dziękuję
Zawsze zapraszam na kawę ,a i poplotkować też mozna.
Przy okazji,jak autko?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2008-08-18, 11:24:49 przez awax.)
  • Odpowiedz

awax

  2008-08-18, 11:22:18
Top użytkownik
#15
heineken72 napisał(a):Dziekuje kolegom za odpowiedz...
Bynio ... wiem ze jest taka maszynka do wymiany zaworków, ale chyba w moim przypadku sie nie przyda - bo zamiast nakrętki z łbem sześciokątnym jest okrągła nakrętka, radełkowana (jak zaślepka od butli z gazem).

Mam taki plan.
Przetocze "cały" freon do sprężarki i na zakreconych zaworach, przy ciśnieniu cirka 1 bar wymienie zaworek. Robiłem tak kiedyś i przy takim ciśnieniu dmucha jak z wentyla i nie trzeba znów próżniować układu.
No i chyba zacznę dalej drążyć temat.

Dodam że instalacja jest nie syfonowana a spręzarka jest wyżej o ok 10 m od jedn. wewn.

Awax ... wiem że myślisz że spręzarka mogłą cie zalewać czynnikiem chłodniczym a to kiepsko jej wróży.

podam jeszcze temp przy zaworach:
gazowa - 15 st C
cieczowa - 47 st C
na zewnątrz - ~25 st C
no i ciśnienie na cieczowej 20,5 do odpowiada 54 st dla R22
W Twoim przypadku nie trzeba się obawiać zbytnio zalewania sprężarki,scroll jest na to odporny (poza wypłukiwaniem oleju oczywiście)
Po prosty ciśnienie ponad 20 bar na tłoczeniu przy tej temp. zewnętzrnej jest dla R22 NIENORMALNE!!! .Co będzie się działo przy + 30 ??
Nie powinieneś ograniczać się do naprawy zaworka
pozdrawiam
  • Odpowiedz

Artic

  2008-08-18, 14:11:25
Zaawansowany użytkownik
#16
a dzieki juz sprawne Big Grin wiesz kiedyś zajade napewno
pozdrawiam
Doświadczenie stworzyło sztukę, brak zaś doświadczenia - przypadek .... A prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn. Arystoteles
  • Odpowiedz

heineken72

  2008-08-18, 20:59:25
Użytkownik
#17
nie no jak wymienię zaworek to dopiero zaczne dalej walczyć
szkoda tylko że to aż 50 km od szczecina
a zgadza ... się scroll są odporne na to ... pod warunkiem że to jest krótkotrwałe zalewanie - przynajmniej tak producenci podają

nic poza za dużą ilością freonu w układzie mi nie przychodzi do głowy
jak to dławienie po stronie filtra lub jeszcze coś to mała lipa
z klimatyzacją ... za pan brat od 1997
  • Odpowiedz

gadget

  2008-08-18, 21:48:32
Zaawansowany użytkownik
#18
Tez wydaje mi sie ze jest za duzo freonu ale chyba to nie wszystko . Za kilka dni jade do podobmego przypdku na r22 . Niestety na razie nie moge znalezc manometrow na ktorych mialem podzialke na r22.
  • Odpowiedz

Fujitsu Szczecin

  2008-08-19, 05:26:59
Top użytkownik
#19
gadget napisał(a):Niestety na razie nie moge znalezc manometrow na ktorych mialem podzialke na r22.
Witam
Ktoś kiedyś mnie spytał na forum, dlaczego ja tak zachwalam elektroniczne manometry? O właśnie dla tego że nie muszę szukać oraz brać całej kolekcji ze sobą. Prawie wszystkie czynniki są przez niego obsługiwane.

A co do problemu kolegi heineken72 to podzielam zdanie kolegów, ale osobiście wolałbym odzyskać czynnik, naprawić zaworek i przejrzeć pozostałe komponenty urządzenia. Napełnić przefiltrowanym czynnikiem, a najlepiej już zamiennikiem. Ten stary mógł ulec rozwarstwieniu. Szkoda czasu.

Pozdrawiam
Wszyscy, wszystko wiedzieli... a mój fotoblog?
  • Odpowiedz

bodzio

  2008-08-19, 05:47:20
Zaawansowany użytkownik
#20
R 22 się nie rozwarstwia
  • Odpowiedz

Fujitsu Szczecin

  2008-08-19, 19:48:45
Top użytkownik
#21
bodzio napisał(a):R 22 się nie rozwarstwia
Witam
No to jeszcze lepiej, odzyskać, przefiltrować, naprawić to co nieprawidłowo pracuje. Można zaproponować przejście na zamiennik lub nabić tym samym. Mało mam do czynienia z R22 to i mało o nim wiem. Chodziło mi o to że szkoda czasu na doświadczenia, urządzenia wymagają gruntownej naprawy i tyle. Więcej chłopak na paliwo wyda niż zarobi, nikt mu nie zapłaci za czas na eksperymentowaniu i braku efektu.

Pozdrawiam
Wszyscy, wszystko wiedzieli... a mój fotoblog?
  • Odpowiedz

awax

  2008-08-19, 20:10:45
Top użytkownik
#22
Witam
Jestem w stu% pewien,że nie jest to jedynie przeładowanie.Szkoda czasu na eksperymenty bez odzysku czynnika i sprawdzenia drożności układu.
Oczywiście zakładam ,że żaden "fachowiec nie dopełniał wcześniej innym czynnikiem lub nie zapowietrzył układu.
Pozdrawiam
  • Odpowiedz

heineken72

  2008-08-20, 10:31:20
Użytkownik
#23
Właśnie naprawiłem wagę do freonu ... stara jest i trochę popuszczała przy szklanej rurce wskazującej ilość.
Jeśli jest za dużo freonu to nadmiar wleje do wagi ... niestety nie posiadam stacji odzysku ;/

Panowie czy Wy takie freon używacie dalej na serwisach?

Kiedyś spuściłem ze sprężarki freon i był koloru kawy z domieszką rudego
... wlałem go do butli (dobrze że waga ma grzałke) i oddałem do sklepu.
z klimatyzacją ... za pan brat od 1997
  • Odpowiedz

Alpak

  2008-08-21, 15:38:24
Użytkownik
#24
Jak freon moze miec kolor ? Wink To byl olej z freonem.
  • Odpowiedz

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa