Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

Mroźnia

24 Odpowiedzi, 34330 Wyświetleń

pawelek

  2010-03-02, 08:36:14
Użytkownik
#1
Witam
mam wykonać klientowi mroźnie ( będzie to moja pierwsza mroźnia) o wymiarach 2*3,5*2,3 m. Ściany mają być zrobione z płyty obornickiej ( taką klient ma) o grubości 15 cm. Czy wystarczy taka grubość izolacji ?
Po drugie jak wykonać podłogę ? Mroźnia będzie stalą na stropie, pod dachem. Czy wystarczy dać styropian ok. 15 cm grubości i na to wylewka betonowa? Będą tam składowane mięsa w pojemnikach plastikowych, dokładane ręcznie co jakiś czas.
Jaką moc agregatu należałoby przyjąć?
  • Odpowiedz

rabix

  2010-03-02, 08:38:04
Użytkownik
#2
Podaj jeszcze jakie mają być warunki w środku. Jaka temperatura?
  • Odpowiedz

pawelek

  2010-03-02, 09:03:58
Użytkownik
#3
Klient sam nie wie. Na pewno poniżej -18*C. Che zamrażać mięso wieprzowe. Jest to masarnia. Będą wykrawane przeważnie szynki dwa razy w tygodniu i zamrażane. Mięso będzie składowane przez ok. 3 miesiące.
  • Odpowiedz

radekklimat

  2010-03-02, 15:02:55
Moderator
#4
Podłoga powinna byc wykonana z płyty poliuretanowej min 15 cm na to blacha alu ryflowana a w miejscach połaczen dobrze zabezpieczona przed przedostawaniem sie wilgoci np klejem Soudaflex FC 40.
Co do urzadzen to chyba wiesz jaka powinna byc moc?
  • Odpowiedz

qwer0512

  2010-03-04, 17:20:09
Nowy użytkownik
#5
tak jak przedmowca mowi podloga z plyty poliuretanowej wystarczy 100mm, dobrze wypianowac piana montazowa szczeliny miedzy sciana a podloga, poczekac az wyschnie polozyc na to sklejke wodoodporna i ja przykrecic no i na koniec alu oczywiscie ryflowana 4mm podkleic i przykrecic do sklejki. no i dobrze by bylo rozprowadzic przewod grzejny pod plyta. a co chodzi o plyty obornickie to jeszcze nie mialem z tym doczynienia wiec nie wiem czy taka izilazja wystarczy.
  • Odpowiedz

qwer0512

  2010-03-04, 17:59:37
Nowy użytkownik
#6
no i oczywiscie budujac mroznie musisz pamietac o delatacji ktora zapobiega przemarzaniu komory na zewnatrz
  • Odpowiedz

pawelek

  2010-03-05, 09:13:05
Użytkownik
#7
A jak dam te 15 cm styropianu na podłogę, a później jak mówisz sklejka no i blacha. To będzie?
Czym podkleić te blachę?
  • Odpowiedz

mariofreezer

  2010-03-05, 09:30:01
Użytkownik
#8
Najlepiej arkusze ryflowanego aluminium drogie ale sie sprawdza ja tego nigdy nie kleiłem tylko dawałem na wkręty do sklejki robisz pilota pod rozmiar wkręta potem większym wiertłem podtaczasz żeby łepek wkręta nie wystawał i wystarczy
  • Odpowiedz

crocens

  2010-03-05, 14:11:10
Top użytkownik
#9
Ja dodatkowo kładę kabel grzewczy pod posadzkę aby zabezpieczyć ją przed przemrażaniem gruntu które może wystąpić (nawet po paru latach) a które z reguły niszczy posadzkę. Ok 20-50 W/m2 w zależności od grubości izolacji. Można ewentualnie wykorzystać ciepło skraplania lub inny system grzewczy.
.
  • Odpowiedz

Artic

  2010-03-05, 17:13:47
Zaawansowany użytkownik
#10
najważniejszą rzeczą w mroźniach są mostki cieplne ich ilość należy ograniczyć do zera. po drugie tak jak radziu napisał uszczelnienie bardzo istotnaa sprawa. jeśli wykonujesz mroźnie to z płyty dobrze by była zastosowa 125 mm ale 100 poliuretanu też starczy. no i oczywiście podłoga, u nas obowiązkowo kleimy gęsto blachę do podłoża w mroźni klejem soudala (chyba ten co radziu podał nie jestem pewnien na 100%) około 5 opakowań na m2, obchodzi się wtedy bez wkrętów, a co najważniejsze bez dziurawienia podłogi i przedostawaniu się wilgoci do izolacji.

jeśli chcesz wykonać to fachowo to pytaj o szczegóły a napewno pomożemy.

PS: buduję wiele takich mroźni, chłodni wiec wiem co jest pięć Big Grin
Doświadczenie stworzyło sztukę, brak zaś doświadczenia - przypadek .... A prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn. Arystoteles
  • Odpowiedz

dominik486

  2010-03-05, 17:29:56
Zaawansowany użytkownik
#11
Tak, i jeżeli mają skrzynki wnosić tam ludzie a nie wjeżdzać na cięższych niż będziesz miał w umowie wózkach to taka podłoga jak najbardziej. Jeżeli klient stwierdzi, że może się coś zmieni to polecam oprócz tych bajerów co napisał Artic wszystkie łączenia zespawać( mieliśmy już takie 2 przypadki( w kebabie i masarni), mimo wymienienia blachy na grubszą dalej się wyginała - pracowała pod cięzarem za ciężkich wózków - na łączeniach ( i po zespawaniu problem zniknął)Big Grin Jak jakieś szczegółowe pytania to może pomogę, no chyba że kompletnie nie wiesz o tym nic Tongue P.S a izolacja ścian najlepiej z pianki poliuretanowej. No i dobre drzwi to do mrozni podstawa, już chyba nie musze pisać, no chyba ze ktoś chce otwierać za każdym razem drzwi łomem i i tak nie zawsze pójdzie za pierwszym razem.
Pozdr. Smile
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2010-03-05, 17:30:55 przez dominik486.)
  • Odpowiedz

pawelek

  2010-03-05, 17:57:10
Użytkownik
#12
Dzięki koledzy za podpowiedzi. Budowa ma się rozpocząć po świętach, więc mam troszeczkę czasu na przygotowanie. W razie wątpliwości bardzo chętnie skorzystam z rady doświadczonych fachowców. Jest to moja pierwsza mroźnia, chcę to dobrze wykonać by klient był zadowolony. Niestety jest to troszkę trudny klient.
Czy ten kabel grzewczy jest niezbędny? Mroźnia będzie stała na stropie, pod spodem są inne pomieszczenia.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2010-03-05, 17:59:38 przez pawelek.)
  • Odpowiedz

Artic

  2010-03-05, 18:20:50
Zaawansowany użytkownik
#13
odpuśc sobie kabel
Doświadczenie stworzyło sztukę, brak zaś doświadczenia - przypadek .... A prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn. Arystoteles
  • Odpowiedz

barbie

  2010-03-05, 18:35:42
Top użytkownik
#14
podstawa mroźni to dobre drzwi z grzałką w ościeżnicy aby uszczelka nie przymarzała do futryny.
  • Odpowiedz

qwer0512

  2010-03-06, 11:35:08
Nowy użytkownik
#15
pawelek napisał(a):Dzięki koledzy za podpowiedzi. Budowa ma się rozpocząć po świętach, więc mam troszeczkę czasu na przygotowanie. W razie wątpliwości bardzo chętnie skorzystam z rady doświadczonych fachowców. Jest to moja pierwsza mroźnia, chcę to dobrze wykonać by klient był zadowolony. Niestety jest to troszkę trudny klient.
Czy ten kabel grzewczy jest niezbędny? Mroźnia będzie stała na stropie, pod spodem są inne pomieszczenia.
jesli nie polozysz kabla grzewczego to wiekszej tragedii nie bedzie, a co chodzi o styropian zamiast plyty to jest taki w tym problem ze do styropianu sklejki nie przymocujesz pozadnie a do plyty poliuretanowej pokrytej blacha i owszem. drzwi moglbym polecic ktorej marki mozna wziac a od ktorych sie trzymac z daleka ale firm tu sie nie reklamuje, pamietac jedak nalezy tak jak tu juz wspomniano o grzalce w oscieznicy, o tym ze blache trzeba wsunac chociaz 1cm pod oscieznice, ze prog trzeba podkleic z blacha i znitowac bo czasem nie wytrzymuje pod naciskiem wozka. montuje sie tez w scianie zawor wyrownujacy cisnienie do latwiejszego otwierania drzwi ale bez tego tez mozna przezyc
  • Odpowiedz

R-40

  2010-03-06, 19:28:15
Zaawansowany użytkownik
#16
Obowiązkowo podgrzewana futryna komory jak napisał Barbie.Oprócz tego kabel grzewczy w instalacji skroplin i podgrzewana taca skroplin.Niezapominamy oczywiście o przycisku alarmowym wewnątrz komory na wypadek zamknięcia żywej istoty wewnątrz komory.Warunek odbioru budowlanego.
  • Odpowiedz

chlodpol

  2010-03-11, 11:24:30
Nowy użytkownik
#17
A o zaworze dekompresyjnym nikt nie pomyślał.
  • Odpowiedz

szk6

  2010-03-11, 13:23:00
Użytkownik
#18
ktoś już wspominał chyba nie chce mi się czytać wszystkich postów ale ktoś wspominał
  • Odpowiedz

szk6

  2010-03-11, 13:24:18
Użytkownik
#19
ktoś już wspominał chyba nie chce mi się czytać wszystkich postów ale ktoś wspominał " montuje sie tez w scianie zawor wyrownujacy cisnienie do latwiejszego otwierania drzwi ale bez tego tez mozna przezyc" masz post wyżej
  • Odpowiedz

pawelek

  2010-04-02, 18:59:44
Użytkownik
#20
koledzy muszę pomału kompletować sprzęt do komórki.
Czy ktoś mógłby sprawdzić, czy dobrze policzyłem moc chłodniczą. Wyszło mi 2,5 kw przy -30*C odparowania.
Jeszcze jedno - jak wygląda ten zawór wyrównujący ciśnienia.
  • Odpowiedz

szk6

  2010-04-02, 20:00:45
Użytkownik
#21
jak dla mnie to sporo przewymiarowane jak dla mnie sporo przewymiarowane no nie wiem ile na raz będzie ładowane
zawór wyrównujący montuje się w scianie ma taki zaworek zwrotny który pozwala aby powietrze podczas otwierania mogło sie dostać z zewnątrz aby łatiej było otworzyć drzwi i aby podczas ochładzania się powietrza w środku nie obnizało się ciśnienie
  • Odpowiedz

crocens

  2010-04-02, 21:31:56
Top użytkownik
#22
taki zaworek powinien byc zamontowany w dwie strony bo ma jeszcze jedna ważną cehcę. Mianownicie wyrównuje ciśnienia podczas trybu rozmrażania. Różnica ciśnien jest niewielka ale powoduje z czasem odejście od siebie płyt i nieszczelności
.
  • Odpowiedz

Tomisk

  2010-04-21, 13:45:17
Nowy użytkownik
#23
pawelek napisał(a):Czy ten kabel grzewczy jest niezbędny? Mroźnia będzie stała na stropie, pod spodem są inne pomieszczenia.
Kabel nie jest niezbędny - alternatywnie można zastosować profile wentylowane, na których stawia się taką małą komorę. Dzięki takiemu rozwiązaniu - od spodu komora jest wentylowana i nie ma niebezpieczeństwa "wysadzenia posadzki".
Zawór dekompresyjny do mroźni jest jak najbardziej wskazany - dzięki nie mu nie będzie problemów, o których wspominali przedmówcy. W ekstremalnych przypadkach brak zaworu może spowodować "złożenie się komory" - przy tych wymiarach chyba jednak to nie grozi. Na pewno poprawi eksploatację drzwi.
Pozdrawiam
  • Odpowiedz

CoolDragon

  2010-05-14, 12:14:51
Nowy użytkownik
#24
Witam
Cóż, jeśli chodzi o mrożnie paweleka to mój post już raczej nieaktualny ale przy okazji tematu podzielę się moimi spostrzeżeniami i proszę o komentarz w tej sprawie.
W dyskusji kilkakrotnie był poruszany problem przemarzania podłogi i stropu, jeśli nie od razu to po kilku latach.
Kiedyś przypadkowo dowiedziałem się dziwnej rzeczy, może trudno w to uwierzyć ale zwykłe pianki i styropiany "piją" wilgoć.
Choćby nie wiem jak się starać całkowicie wodoszczelnej podłogi nikt nie zrobi na zawsze. A jakie właściwości izolacyjne może mieć styropian z 20% zawartością wilgoci czy lodu każdy chyba się domyśla.
Zasięgnąłem języka i okazało się, że są specjalne izolacje wypierające wilgoć, stosowane do ocieplania podziemnych części murów.
Jak sądzicie, czy w praktyce warto o tym pomyśleć a może już ktoś takie płyty stosował?

Pozdrawiam
Każdy sprzęt elektryczny po podłączeniu do prądu zazwyczaj działa lepiej
  • Odpowiedz

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa