Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

układ z R404 a oleje z grupy PAO ?

24 Odpowiedzi, 27513 Wyświetleń

wit

  2011-03-26, 11:15:51
Top użytkownik
#1
Witam.
Czy spotkał się ktoś z przypadkiem zalania sprężarek olejem z grupy PAO (syntetyczny poliolifenowy) w układzie pracującym na czynniku R404 ? Co się typowo dzieje -jakich problemów można się spodziewać ?


I Jakie problemy mogą się pojawić w momencie wymiany oleju na estrowy POE ?
Może ktoś wymieniał -na co szczególnie zwrócić uwagę?

Niby przypadek podobny jak z wymianą oleju mineralnego na estrowy -tylko, czy jakieś inne pułapki się nie kryją?
  • Odpowiedz

mg

  2011-03-26, 18:14:38
Top użytkownik
#2
Ten olej nie miesza się z innymi olejami (zaleta czy wada?). Nie reaguje z innymi, czyli stary olej sobie a on sobie. Po zlaniu do pojemnika mieszanina zawsze się rozwarstwi. Przez producenta zalecany jest do retrofitu. Ja nie jestem przekonany choć nigdy problemów z nim nie miałem.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2011-03-26, 18:37:15 przez mg.)
  • Odpowiedz

wit

  2011-03-26, 18:43:21
Top użytkownik
#3
mg napisał(a):Ten olej nie miesza się z innymi olejami (zaleta czy wada?). Przez producenta zalecany jest do retrofitu. Ja nie jestem przekonany choć nigdy problemów z nim nie miałem.

tylko o którym konkretnie oleju piszesz ? PAO czy POE?
  • Odpowiedz

mg

  2011-03-26, 18:49:52
Top użytkownik
#4
Opisałem moje doświadczenia z PAO Smile
  • Odpowiedz

mg

  2011-03-26, 18:52:00
Top użytkownik
#5
Które sprężarki nim zalewają? PAO
  • Odpowiedz

mg

  2011-03-26, 19:03:55
Top użytkownik
#6
W/g specyfikacji ten olej nie osłabia wymienników. Obserwowałem w układzie klimatyzacji samochodowej R134a, w oczku ciekawe zjawisko jakby toczenia się po powierzchni szkła maleńkich kulek olejowych. Czyli nie tworzy trwałej warstwy(filmu olejowego) na powierzchni wymiennika.
  • Odpowiedz

wit

  2011-03-26, 19:07:36
Top użytkownik
#7
fabrycznie o ile wiem żadnych na nowe czynniki tym nie zalewają.

PAO był do R22 lepszym gatunkowo olejem niż mineralny oraz jest dedykowany do .... amoniaku. zalecany także do CO2.

Ktoś tym omyłkowo zalał układ z R404.
-wlał olej który był tam kiedyś dawno kiedy układ pracował jeszcze na R22 -i którego typ był na tabliczce znamionowej. Według producenta oleju nie zalecany do r404. według producenta sprężarek też niezalecany.

Pierwotnie był R22 i olej PAO -potem -po przezbrojeniu kilka lat temu instalacji na R404 prawdopodobnie był olej estrowy typu POE -są nalepki serwisowe.

A potem... ktoś przy rutynowej wymianie oleju znowu wlał PAO -nie patrząc, że układ jest na nowy czynnik a nie na stary jak na tabliczkach sprężarek. Z układem są problemy -jednak błędów jest więcej -i trudno jednoznacznie określić w jakim procencie za problemy odpowiada olej a w jakim samo poprowadzenie instalacji i jej ewentualne zawilgocenie.

Zależy mi na info jakich problemów można się spodziewać przy współpracy czynnika R404 z olejem PAO -czy ktoś spotkał się z tym zestawieniem PRAKTYCZNIE.
  • Odpowiedz

wit

  2011-03-26, 19:13:33
Top użytkownik
#8
A spotkałeś się z tym olejem w dużych instalacjach? Z r404 ?
niektóre PAO są dopuszczalne do zastosowania z r134 właśnie w samochodówce.
Efekt z kuleczkami -bardzo wyraźnie widoczny w dużym układzie z r404. tak bardzo widoczny... że chwilami w oczku płynie sam olej zamiast czynnika...
  • Odpowiedz

wit

  2011-03-26, 19:17:48
Top użytkownik
#9
I jeszcze jedno mg -chodzi Ci na pewno o rodzaj oleju PAO a nie o PAG ?
  • Odpowiedz

mg

  2011-03-26, 19:39:20
Top użytkownik
#10
Bazuje na specyfikacji oleju PAO Hella, według niej ten olej można stosować z czynnikiem R404a w sprężarkach tłokowych. Generalnie olej jest dedykowany do klimatyzacji samochodowej jak również chłodnictwa transportowego w którym r404a występuje.
Używam go do retrofitu z r12 na r134 i się sprawdza choć zachowuje się faktycznie nietypowo.
W większych instalacjach na r 404a nigdy go nie widziałem. Smile
  • Odpowiedz

wit

  2011-03-26, 19:51:13
Top użytkownik
#11
dzięki mg -zawsze jakaś dodatkowa informacja...

choć zależy mi głównie o to jak zachowuje siew dużej instalacji z r404 -szczególnie przy niskich temp odparowania...
pozdrawiam.

może ktoś jeszcze się spotkał...
  • Odpowiedz

mg

  2011-03-26, 20:07:19
Top użytkownik
#12
wit napisał(a):Efekt z kuleczkami -bardzo wyraźnie widoczny w dużym układzie z r404. tak bardzo widoczny... że chwilami w oczku płynie sam olej zamiast czynnika...
Odolejacza nie masz w tym dużym układzie ?
  • Odpowiedz

wit

  2011-03-26, 20:16:50
Top użytkownik
#13
mg napisał(a):
wit napisał(a):Efekt z kuleczkami -bardzo wyraźnie widoczny w dużym układzie z r404. tak bardzo widoczny... że chwilami w oczku płynie sam olej zamiast czynnika...
Odolejacza nie masz w tym dużym układzie ?

jest -i to całkiem dobry. A właściwie nawet niedawno zmieniony jeden dobry odolejacz na drugi dobry -lepszy nowy.

olej -niby niewielkie ilości przepuszczone przez odolejacz -wytrąca się z czynnika jeszcze w skraplaczu i zbiorniku cieczy... potem się pomału pomału zbiera większa ilość w zbiorniku cieczy.... a potem to są jaja....
  • Odpowiedz

mg

  2011-03-26, 20:24:46
Top użytkownik
#14
Transportuj go kapilarą z dna zbiornika do karteru sprężarki. Wink
Pozdrawiam
  • Odpowiedz

llort

  2011-03-26, 20:25:16
Zaawansowany użytkownik
#15
wit napisał(a):A spotkałeś się z tym olejem w dużych instalacjach? Z r404 ?
niektóre PAO są dopuszczalne do zastosowania z r134 właśnie w samochodówce.
Efekt z kuleczkami -bardzo wyraźnie widoczny w dużym układzie z r404. tak bardzo widoczny... że chwilami w oczku płynie sam olej zamiast czynnika...
Taki efekt jest dowodem złego oleju w instalacji.Brak odpowiedniego mieszania się oleju z czynnikiem doprowadza do złego powrotu oleju i złego smarowania elementów ciernych oraz braku wydajności chłodniczej układu.Często zapominamy o liczbie w symbolach które mówią do jakiego układu jest przystosowany olej.Minusowego czy plusowego.
Masz problem w dziedzinie chłodnictwa i kanalizacji?STEFAN BUD ci pomoże.Człowiek orkiestra.Ponoć tynki maszynowe wykonuje gratis.Do administracji to nie jest reklama
  • Odpowiedz

wit

  2011-03-26, 21:07:56
Top użytkownik
#16
llort napisał(a):Często zapominamy o liczbie w symbolach które mówią do jakiego układu jest przystosowany olej.Minusowego czy plusowego.
tylko,że przystosowanie oleju do układu minusowego/plusowego (liczby Wink ma wpływ na rozwarstwianie w chłodnicach oraz na powrót oleju z "części zimnej" układu. A tu rozwarstwienie występuje już na części tłocznej ina pewno w zbiorniku cieczy...

Pierwszą częścią wypowiedzi potwierdzasz w 100% moją diagnozę...
niby wiem co źle i co zrobić -ale na tej awarii wyłożyło się już kilka firm chłodniczych... wiec -nie chciałbym być kolejnym... -i "szukam wsparcia moralnego" potwierdzenia lub zaprzeczenia moim diagnozom.
  • Odpowiedz

llort

  2011-03-26, 21:37:21
Zaawansowany użytkownik
#17
Napisz czy układ kiedyś działał.Potwierdzenie użytkownika bądż właściciela układu mnie nigdy nie przekonywało.Napisz o czynnościach serwisowych podejmowanych przez inne firmy.Czy separator oleju jest odpowiednio zamontowany.Bardzo ciekawy temat.Szkoda że renomowani użytkownicy tego forum omijają tematy gdzie koledze z branży wypadało by pomóc.Kolego Wit Jeszcze jedna moja myśl.Czy układ nie posiada tak zwanej pułapki olejowej uwalniającj olej do układu po jej wypełnieniu.Czy układ nie gubi wydajności co potwierdzało by moją tezę?Oczywiście w pewnych okresach czasowych.
Masz problem w dziedzinie chłodnictwa i kanalizacji?STEFAN BUD ci pomoże.Człowiek orkiestra.Ponoć tynki maszynowe wykonuje gratis.Do administracji to nie jest reklama
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2011-03-26, 21:45:35 przez llort.)
  • Odpowiedz

mg

  2011-03-26, 22:45:22
Top użytkownik
#18
To chyba oczywiste że trzeba pozbyć się tego oleju zanim dojdzie do elementu dławiącego.
Możliwe że częste ,,porcje" czystego oleju mogą czopować element dławiący wpływając na wydajność układu.
  • Odpowiedz

wit

  2011-03-26, 23:06:52
Top użytkownik
#19
układ działał i działa nadal -jednak obecnie są okresowe spore problemy. układ przeszedł wiele zmian... i etapów...

spora mroźnia układ power pack wielo sprężąrkowy -cztery chłodnice w mroźni i dwie w przedsionku (komorze zerowej). odparowania w zakresie -35 -38C.Regulacja wydajności poprzez wyłączanie poszczególnych maszyn.
odolejacz,zbiornik oleju, regulatory poziomu, oddzielacz cieczy -prawidłowo .
pułapki olejowe są ale... mam spore wątpliwości co do ich poprawności i działania...

prawdopodobna historia układu...
1 ) początkowo na czynnik r22 i olej alkilobenzenowy -zalany oryginalnie przez producenta sprężarek -praca nieznana ale układ prawdopodobnie działał prawidłowo.

2 ) Potem dokonano modernizacji -przezbrojenia na czynnik R404 i prawdopodobnie (niepotwierdzone -ale są naklejki na sprężarkach) zalano olejem estrowym o zalecanej lepkości 32. Układ znowu tylko prawdopodobnie bo informacja niepotwierdzona działał prawidłowo.

3 ) układ zdemontowano i zamontowano ponownie w innym miejscu. Montaż -z wykorzystaniem poprzednich rurociągów -raczej niestaranny-w nowym miejscu błędne średnice rurociągów, zbyt małe spadki, lub nawet na krótkich odcinkach spadki nie w tą stronę co trzeba... poprowadzenie rurociągów razi moje poczucie estetyki i koliduje z moją wiedzą fachową...

nie wiadomo czy zaraz po przeniesieniu instalacji -czy przy którejś kolejnej wymianie oleju -wlano olej PAO zamiast POE i o lepkości większej niż zalecana 68 zamiast 32...
układ działał -jednak okresowo co kilka miesięcy pojawiały się problemy z powrotem oleju -olej znikał ze sprężarek i jednocześnie blokowały się zawory rozprężne -umieszczone bezpośrednio przy chłodnicach -a wiec w mroźni przy temp rzędu -25C.
Według informacji użytkownika -po drobnych manipulacjach układ dawał się uruchomić -olej wracał i instalacja pracowała -do kolejnego wyrzutu oleju. Dokonywano okresowo serwisu -także wymian oleju -ciągle na ten "nieszczęsny" PAO o lepkości 68 zamiast na POE 32
i układ szedł okresowo stwarzając problemy.

4)
układ zaczął się blokować nawet po kilka razy w tygodniu olej okresowo znika, blokowanie zaworów rozprężnych, stwierdzono znaczne zawilgocenie. Zawilgocenie opanowane wymianą filtrów, jednak układ nadal ma problemy z powrotem oleju. Kilka firm walczyło... wymieniono połowę armatury... bezskutecznie -użytkownik poniósł spore koszty -problemy pozostały..

Obecnie -po przespawaniu kilku "najbardziej rażących oczy" fragmentów rurociągów ssawnych -pułapek - oraz dalszym suszeniu układu -instalacja pracuje kilka dni prawidłowo -co oznacza, że bez zatrzymań awaryjnych. Jednak -olej wytrąca się z czynnika i gromadzi już w zbiorniku cieczy -a w szkiełku widać krople oleju a czasami przepływ oleju zamiast czynnika - wtedy zazwyczaj blokuje się któryś z zaworów rozprężnych.
W planie wymiana oleju na POE 32 -rodzaj i lepkość zalecana przez producenta sprężarek -producent oleju już niekoniecznie z tej listy . Pozostają drobne wątpliwości i niepokój, że coś może pójść "nie tak" -i obawa, że może jeszcze coś przeoczyłem.
I co Koledzy -Kolego Ilort -jakie wnioski? -podobne do moich ? Jakieś sugestie?
pozdrawiam
i dziękuję.
  • Odpowiedz

mg

  2011-03-26, 23:29:11
Top użytkownik
#20
Napisałem wyżej co o tym myślę. Gwoli ścisłości PAO 68 , -68- prawdopodobnie nie oznacza lepkości a zakres pracy(temp. krzepnięcia)
Tak na 99% Wink
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2011-03-26, 23:31:58 przez mg.)
  • Odpowiedz

wit

  2011-03-26, 23:46:49
Top użytkownik
#21
mg napisał(a):Gwoli ścisłości PAO 68 , -68- prawdopodobnie nie oznacza lepkości a zakres pracy(temp. krzepnięcia)
Tak na 99% Wink

w tym przypadku na pewno oznacza klasę lepkości. tak na100% .
bo to sam napisałem uznałem, że nazwa i producent oleju w tym momencie nieważne -ważny rodzaj i lepkość i to podałem. jest to olej Mobil gargoyle arctic SHC 226 E
  • Odpowiedz

llort

  2011-03-27, 14:42:07
Zaawansowany użytkownik
#22
Tak jak mg napisał konieczna wymiana oleju i niestety bez poprawy rurociągów raczej nie obejdzie się tego problemu.A zakres pracy oleju zależy od lepkości.Nieodpowiednie średnice rurociągów mają duże znaczenie co do odpowiedniego powrotu oleju.Osobiście zaczął bym od uporządkowania rurociągów.Gorzka prawda fuszerki.
Masz problem w dziedzinie chłodnictwa i kanalizacji?STEFAN BUD ci pomoże.Człowiek orkiestra.Ponoć tynki maszynowe wykonuje gratis.Do administracji to nie jest reklama
  • Odpowiedz

wit

  2011-03-28, 19:10:16
Top użytkownik
#23
rurociągi poprawiłem tuż przed zadaniem pytania na forum -przynajmniej w najbardziej sfuszerowanych miejscach. Tyle co dało się "na szybko" -reszta rurociągów -do ideału im daleko ale już nie straszy. Tak że może wystarczy.

A olej właśnie zmieniony. Zobaczymy co się będzie działo. Na razie układ musi się przepłukać i wypluć stary olej PAO.
Tak, że po 2-3 wymianach oleju będzie można w pełni ocenić co dała naprawa. No i oczywiście "czas pokaże"

dziękuję wszystkim za rady -za wsparcie moralne. Gdy sprawa dotyczy urządzenia z kilkuset kg towaru -który można "w razie czego" gdzieś przewieźć to szczegół i naprawia się spokojnie.
gdy towaru w chłodni grube tony -to troszkę niepokój dopada -nie ma miejsca na błędy... odpowiedzialność moralna przygniata...
  • Odpowiedz

llort

  2011-03-28, 20:40:51
Zaawansowany użytkownik
#24
Pomyśl o niezamierzonych syfonach w instalacji.Na necie najlepsze artykuły pisał na ten temat DR.Stefan Reszewski z Wrocławia.
Masz problem w dziedzinie chłodnictwa i kanalizacji?STEFAN BUD ci pomoże.Człowiek orkiestra.Ponoć tynki maszynowe wykonuje gratis.Do administracji to nie jest reklama
  • Odpowiedz

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa