Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

Odpowiednie wartości ciśnień i temp. dla r134a

31 Odpowiedzi, 77061 Wyświetleń
1 2 Dalej

dominik486

  2011-09-14, 20:06:18
Zaawansowany użytkownik
#1
Różni ludzie różnie piszą odnośnie ciśnień i temperatur dla czynnika r134a. Owszem były już na tym forum ogólne posty na ten temat jednak chciałbym się dowiedzieć, jak to wygląda w samochodówce w praktyce!
Powiedzmy książkowo przy:
P: 8,4 bar t: 10 st. C
P: 12,3bar t: 24 st. C

Jak te ciśnienia mają się w praktyce w klimatyzacji samochodowej, z którą nie mam wogóle styczności? Jakie powinny być wg Was cisnienia Lp, Hp oraz temperatury?
  • Odpowiedz

dominik486

  2011-09-14, 21:28:26
Zaawansowany użytkownik
#2
Powiedzmy temp. zewnetrzna 22 stopnie, Lp 3,5 bara, ile powinno być na Hp jeżeli samochód jest pusty, temp. w środku pojazdu 23 stopnie a klima chodzi? Jaka temp. nawiewu? W jakich granicach prawidłowo?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2011-09-14, 21:48:39 przez dominik486.)
  • Odpowiedz

dominik486

  2011-09-14, 21:30:57
Zaawansowany użytkownik
#3
Aha i przy prawidłowo naładowanej wagowo ilości czynnika przy tej temp. zewnętrznej ile powinny wynosić wg Ciebie ciśnienia w spoczynku po wyrównaniu? (klima nie chodzi)
  • Odpowiedz

dominik486

  2011-09-15, 06:53:54
Zaawansowany użytkownik
#4
O jejku naprawdę, niemożliwe!!!! Piszesz to co wiem ale nie odpowiadasz na konkrety.... Napisałem wyraźnie w jakich warunkach mniej więcej powinno to działać - jakie ciśnienia z doświadczenia w różnych autach prawidłowe i temp. nawiewu, widać, że się chyba klimatyzacją samochodową nie zajmujesz tak jak ja tylko się mądrzysz z rzeczy oczywistych dla chłodniarza z minimum 5 letnim doświadczeniem. Pozdrawiam i prosze o konkrety Smile
  • Odpowiedz

Tadeusz4321

  2011-09-15, 07:27:12
Top użytkownik
#5
Temperatura z kratek zależy od stanu technicznego układu (sprężarka,skraplacz) ,marka auta.Generalnie jeżeli autko na kratkach osiąga ponizej 9 st to nie jest zle. W oplach np można uzyskać nawet 2 stopnie.Jeżeli chodzi o HP to zależy od stanu sprężarki, wydajności skraplacza z wentylatorem oraz temperatury otoczenia .Ciśnienia te powinny zawierać się w przedziale:
7,9 do 13,8n bara dla temp otoczenia 21........27 st C
9,6 do 16 barów dla temp otoczenia 27.........32 st C
11 do 18 bar 32.........38
14 do 22 bar 38........44
do 28 bar przyb temp do 48 st C
Jeżeli w małym stopniu wartości te odbiegaja od w/w wskazań to też nie ma co toczyć piany,bo w dużej mierze zależy wszystko od stanu technicznego auta.
  • Odpowiedz

awax

  2011-09-15, 07:33:00
Top użytkownik
#6
dominik486 napisał(a):O jejku naprawdę, niemożliwe!!!! Piszesz to co wiem ale nie odpowiadasz na konkrety.... Napisałem wyraźnie w jakich warunkach mniej więcej powinno to działać - jakie ciśnienia z doświadczenia w różnych autach prawidłowe i temp. nawiewu, widać, że się chyba klimatyzacją samochodową nie zajmujesz tak jak ja tylko się mądrzysz z rzeczy oczywistych dla chłodniarza z minimum 5 letnim doświadczeniem. Pozdrawiam i prosze o konkrety Smile


Konkrety???Jeżeli zajmujesz się klimatyzacją samochodową to Twoje pytanie jest "niekonkretne"

"Powiedzmy temp. zewnetrzna 22 stopnie, Lp 3,5 bara, ile powinno być na Hp jeżeli samochód jest pusty, temp. w środku pojazdu 23 stopnie a klima chodzi? Jaka temp. nawiewu? W jakich granicach prawidłowo"

LP 3,5 bara ???????? niby skąd takie ciśnienie?czy ogrzewanie jest załączone?
HP może być od 7 do około 15 bar w zależności od np. temperatury silnika.
Twoje pytanie przypomina "zagadkę" kogos kto podglądnął fachowca przy pracy i cieszy się ,że juz wie w która stronę obraca się koło pasowe.

Klimatyzacja to nic innego jak chłodnictwo ,ciśnienia uzależnione są od tych samych czynników tzn.zapotrzebowannie wydajności itp i regulowane są np przez zawór lub pracę wentylatorów.Również budowa i dobór wymienników czy tez sprężarki ze zmienną wydajnością ma wpływ na ciśnienia.
Jaki cel ma takie pytanie?czy chodzi o sprowokowanie np. Kolegi "znany" ???
  • Odpowiedz

Shitashii

  2011-09-15, 07:50:09
Moderator
#7
Dominik napisał, że się klimatyzacją samochodową NIE zajmuje. Ale podejrzewam, że ma zamiar.
LP powinno oscylować wokół 0*C. Oczywiście w warunkach dość ustalonych (a nie zaraz po włączeniu nagrzanego auta). HP się zmienia wg warunków jak koledzy napisali wyżej. Chociażby sterowany presostatem wentylator skraplacza powoduje pewną histerezę HP np. pomiędzy 12-18barów.
Kiedy wszystko inne zawiedzie - przeczytaj instrukcję.
  • Odpowiedz

awax

  2011-09-15, 07:57:37
Top użytkownik
#8
Ja natomiast napisałem,że klimatyzacja samochodowa tak jak i stacjonarna to nic innego tylko chłodnictwo.
Wszelkie parametry powinny być zgodne z podanymi przez projektanta danego układu i dla uzyskania maksymalnej sprawności utrzymywać prawidłowe przegrzanie i dochłodzenie.
  • Odpowiedz

dominik486

  2011-09-15, 09:09:26
Zaawansowany użytkownik
#9
Tak zgadza się nie zajmuję się klimą samochodową ani też nie zamierzam, poprostu po koleżeńsku chciałem komuś naprawić Smile Dlatego takie dziwne pytania, ponieważ chciałęm coś udowodnić. Takie wysokie Hp koło 18 bar jest tak apropo dla czynnika r134a za wysokie dla jasności, najlepsze własciwości ma w granicach 7,8 bara... Mierzyłem parametry pracy w 3 różnych dobrze działających autach i we wszystkich jest lekko za wysokie a przecież ani nie jest samochód nagrzany ani nie jest ciepło dzis/ wczoraj - około 18 stopni. Dlatego się nie dziwię, że były w Stanach jak kiedyś czytałem takie przypadki z klimą typu "wybuchała" Big Grin Nigdy do tej pory nie podppinałem nawet manometrów do samochodu stąd takie dziwne pytania Smile Dzisiaj jeszcze raz wieczorkiem podejdę do tej klimy jak przyjedzie kumpel Smile Może mi ktoś podać dane ile wagowo powinno być nabite tego czynnika dla vw polo kombi 1997 rocznik? Na tabliczce znamionowej jest 850g ale wyczytałem że max to 750g ???? Klima jak do mnie przyjechał nie działała, zobaczyłem ze ciśnienia są lekko za małe więc ściagnałem czynnik, prożnia, na nowo 850g i nic nam nie zbijało(temp nawiewu przy max nadmuchu i wł. klimie tyle samo co na dworze a że było już bardzo późno to do dzisiaj się tym dalej nie bawiłem Smile Pozdrawiam
Albo coś nie tak z moją wagą , albo nie wiem gdzie to powietrze ucieka Tongue Sprężarka załącza prawidłowo- tylko te ciśnienia 3,5 i 8,7bara albo już mieli powoli albo coś źle dodałem dzisiaj się rozstrzygnie tylko powiedzcie prosze czy ta waga to nie jest trochę za dużo jak na taki układzik?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2011-09-15, 09:18:17 przez dominik486.)
  • Odpowiedz

Tadeusz4321

  2011-09-15, 11:41:01
Top użytkownik
#10
Masz za wysokie LP-max 2 ,5 bara a wysokie trochę za niskie .Dobre jak by było ok 10 bar.Nie wiem o jakim powietrzu mówisz co ci ucieka gdzieś.Waga czynnika 850 g-880 g jest prawidłowa dla tego rocznika.Temperature na kratkach sprawdzaj na min nadmuchu.Możliwe,że sprężarka się kończy.Natomiast o wybuchu klimy zapomnij-nie ma takiej opcji-chyba że pęknie przewód i ujście czynnika uważasz za wybuch, no ale w stanach wszystko możliwe -tam to dopiero głupoli nie brakuje.
  • Odpowiedz

awax

  2011-09-15, 12:05:02
Top użytkownik
#11
Twoja sprężarka nie ma wydajności ,jeżeli jest sprężarka ze zmienną wydajnością to prawdopodobnie zawór kontrolny nie działa prawidłowo.
Pozdrawiam
  • Odpowiedz

dominik486

  2011-09-15, 12:23:08
Zaawansowany użytkownik
#12
Teraz jak porównałem z 3 innymi autami to wiem, że jest źle, w 1 z tych trzech tez było troche mało czynnika ale teraz chodzi super Big Grin Nadal twierdze, że ten czynnik nie jest na takie wysokie ciśnienia, gdyż temp. krytyczna to 70 stopni Smile Z tym powietrzem co ucieka to taki żart sytuacyjny Tongue Chodziło o to, że jak mam różnicę 5 bar. między ssaniem a tłoczeniem to chociaż powinno zbijać o te 5 stopni prawda? a tu nic nie zbija kompletnie. Pisali niedawno o tym czynniku w USA że wybuchają tez twierdze ze pewnie ktos czynnik zobaczył ze szybko ucieka i dlatego. Sam czynnik do zapłonu jest zdolny ten akurat jest palny jednak co pod maską spowodowałoby iskre? Na ten temat nie ma co gadac Stany to Stany tak jak Tadeusz określiłeś Big Grin Tak tak temp. nadmuchu na kratkach sprawdzałem na najmniejszym nadmuchu spokojnie. Kurczę ukłąd faktycznie chłodniczy jakby nie patrzeć, ale dla kogoś kto się tym na codzien nie zajmuje, wg pierwszy raz pod auto podpiął manometry to sami rozumiecie, chcę przeanalizować wszystkie wersje zanim znajomego wyślę na wymianę sprężarki, taki już jestem Smile
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2011-09-15, 12:26:20 przez dominik486.)
  • Odpowiedz

dominik486

  2011-09-15, 12:24:35
Zaawansowany użytkownik
#13
Aha co do sprężarki to faktycznie może mielić, nie mieć już dobrej pracy ale dzisiaj się okaże...
  • Odpowiedz

Tadeusz4321

  2011-09-15, 13:44:52
Top użytkownik
#14
Co ty gadasz?.Od kiedy R134a jest palny.Chyba że ruskie ci sprzedali propan butan jak to w ubiegłym roku miało dużo razy miejsce.Wtedy na pewno ani nie uzyskasz odpowiednich ciśnień no i może wybuchnąć
  • Odpowiedz

Tadeusz4321

  2011-09-15, 13:57:13
Top użytkownik
#15
A propos temp krytycznej to nie 70 st C a 101,2 .Oj coś na bakier z podstawowymi wiadomościami kolego
  • Odpowiedz

dominik486

  2011-09-15, 16:25:08
Zaawansowany użytkownik
#16
Tadeusz4321 napisał(a):Co ty gadasz?.Od kiedy R134a jest palny.Chyba że ruskie ci sprzedali propan butan jak to w ubiegłym roku miało dużo razy miejsce.Wtedy na pewno ani nie uzyskasz odpowiednich ciśnień no i może wybuchnąć

1)
Nie ruskie jednak sprawdzona hurtownia chyba w odróżnieniu od Ciebie Smile Nie twierdzę, że są palne tak sobie tylko ze źródeł: "CZYNNIKI CHŁODNICZE I NOŚNIKI CIEPŁA" z Masty
Zakres palności w powietrzu: 7,1 - 16,1 % objętości - cyt: "Czynnik R 134a jest palnym związkiem jednorodnym o wzorze chemicznym CF3-CH3"
Jakbym nie miał dowodu to bym nie pisał tego


2)
"A propos temp krytycznej to nie 70 st C a 101,2 .Oj coś na bakier z podstawowymi wiadomościami kolego"

Z tej samej książki: Temperatura krytyczna: 73,2 st. C
Ciśnienie krytyczne: 37,6 bar
Gęstość krytyczna: 434 kg/m3
Normalna temp. wrzenia: -47,6 st. C
Temp. krzepnięcia: -111 st. C

3)
"Chłodnictwo to szeroka gama urządzeń.A zasady ich funkcjonowania są jednakowe.Większość czynników chłodniczych jest palna w temperaturach przeważnie pow.700 stopni.Nawet azbest jest palny.Różnica między chłodnictwem stacjonarnym a samochodowym polega tylko na poszukaniu odpowiednich elementów co w szczególności w samochodówce czasami nie jest łatwe.Jak rozumiem dominik486 ty nie masz problemu z poszukaniem np zaworów serwisowych ale masz problemy z chłodnictwem."

Zgadza się chłodnictwo to szeroka gama urządzeń od płytki Peltiera, lodówek przez chłodnictwo komercyjne oraz przemysłowe freonowe, amoniakalne i wiadomo układy klimatyzacji. Zasada działania taka sama tylko na innych podzespołach, armaturze itd chyba wszyscy to wiemy...
Owszem poszukiwanie odpowiednich elementów nie zawsze jest łatwe, jednak jak wiemy o co chodzi dotrzemy do wszystkiego czyż nie?
Zawory serwisowe od klimy znalazłby podejrzewam prawie każdy wulkanicator nie znający zasady działania tej otóż klimatyzacji. Czy ja mam problemy z chłodnictwem? Hmm powiem tak rozwijam sie i poszerzam wiedzę jak tylko mogę, każdy z nas uczy się całe życie, jednak jeżeli chcesz pogadać o konkretach i sprawdzić moją wiedzę to zapraszam, możesz się jeszcze niemile rozczarować Big Grin
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2011-09-15, 16:26:57 przez dominik486.)
  • Odpowiedz

dominik486

  2011-09-15, 16:53:40
Zaawansowany użytkownik
#17
znany napisał(a):Chłodnictwo to szeroka gama urządzeń.A zasady ich funkcjonowania są jednakowe.Większość czynników chłodniczych jest palna w temperaturach przeważnie pow.700 stopni.Nawet azbest jest palny.Różnica między chłodnictwem stacjonarnym a samochodowym polega tylko na poszukaniu odpowiednich elementów co w szczególności w samochodówce czasami nie jest łatwe.Jak rozumiem dominik486 ty nie masz problemu z poszukaniem np zaworów serwisowych ale masz problemy z chłodnictwem.

W chłodnictwie nie wystarczy patrzeć na manometry w stylu Lp, Hp, są jeszcze inne wartości jak odparowania na przykład Smile
  • Odpowiedz

jarosz

  2011-09-15, 17:23:04
Nowy użytkownik
#18
dominik486 napisał(a):
Tadeusz4321 napisał(a):Co ty gadasz?.Od kiedy R134a jest palny.Chyba że ruskie ci sprzedali propan butan jak to w ubiegłym roku miało dużo razy miejsce.Wtedy na pewno ani nie uzyskasz odpowiednich ciśnień no i może wybuchnąć

1)
Nie ruskie jednak sprawdzona hurtownia chyba w odróżnieniu od Ciebie Smile Nie twierdzę, że są palne tak sobie tylko ze źródeł: "CZYNNIKI CHŁODNICZE I NOŚNIKI CIEPŁA" z Masty
Zakres palności w powietrzu: 7,1 - 16,1 % objętości - cyt: "Czynnik R 134a jest palnym związkiem jednorodnym o wzorze chemicznym CF3-CH3"

bez zaglądania do książki:
R 134a -- > 1,1,1,2-tetrafluoroetan C2H2F4 Temperatura krytyczna: 101,2 st. C

R 143a --> 1,1,1-Trifluoroetan C2H3F3 Temperatura krytyczna: 73,2 st. C

"Oj coś na bakier z podstawowymi wiadomościami kolego"

w pewnych warunkach tworzy mieszaninę wybuchową ( przy zawartości 60% powietrza i pod wysokim ciśnieniem)
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2011-09-15, 17:35:49 przez jarosz.)
  • Odpowiedz

dominik486

  2011-09-15, 17:33:58
Zaawansowany użytkownik
#19
O kurde!!!! Mój błąd ok, szacun Smile Tak to jest zmęczenie robi swoje a później trzymanie się jednej wersji bo raz sprawdziłem dla pewnosci Big Grin Jeszcze raz sory o tym czynniku Smile tez to było dla mnie dziwne ale ok Smile Ale nadal twierdzę, ze do klimy samochodowej nie wystarczy znac co to jest Lp i Hp tylko inne umiejętnosci tez sie przydają Smile
Może nie na bakier z podstawowymi informacjami ale pisanie tego, czego byłem niby pewnien bo chciałem coś udowodnic Big Grin Na codzien wystarczyła mi wiedza, że ładujemy cieczą, do czego stosujemy(zamiennik starej 12) a tak to naprawdę rzadko mam z nim do czynienia a teraz już wiem więcej dzięki poniekąd klimie samochodowej Smile
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2011-09-15, 17:44:31 przez dominik486.)
  • Odpowiedz

jarosz

  2011-09-15, 17:42:31
Nowy użytkownik
#20
Zawsze można podważyć teorię mieszaniny wybuchowej stosując próbę ciśnieniową w obecności powietrza/tlenu Big Grin Ktoś próbował zadać takie warunki? :/


< Każdemu zdarza się pomylić >
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2011-09-15, 17:46:51 przez jarosz.)
  • Odpowiedz

Tadeusz4321

  2011-09-15, 17:56:02
Top użytkownik
#21
Jarosz uściślij-powietrze czy tlen.Jeżeli powietrze to teoretycznie przy każdym rozszczelnieniu auto leci w powietrze.
Dominik.Wejdź na google i wpisz charektystyka R134a i dowiesz sie o palności lub nie tego czynnika.
Wzór chemiczny to nie to co podajesz a CF3-CH2F.
P-kt 3 Twojej wypowiedzi nie odnoś do mnie bo nie ja to pisałem.
To tyle
  • Odpowiedz

dominik486

  2011-09-15, 18:02:09
Zaawansowany użytkownik
#22
Nie było do Ciebie Tadeusz4321, do Ciebie była tylko pierwsza wypowiedz, a reszte cytowałem od innych Smile Taa wujek google prawde Ci powie Tongue Ja zamiast google wzorowałem się na ksiązce ale widać się zamotałem co nie zmienia faktu ze wiekszosc z moich wypowiedzi podtrzymuje oprocz właściwości tego czynnika
  • Odpowiedz

Tadeusz4321

  2011-09-15, 18:04:53
Top użytkownik
#23
bez zaglądania do książki:
R 134a -- > 1,1,1,2-tetrafluoroetan C2H2F4
Jarosz-wzór to CF3-CH2F
  • Odpowiedz

dominik486

  2011-09-15, 18:08:11
Zaawansowany użytkownik
#24
Dobra trzeba usunac temat bo troche głupoty wyszły z tym czynnikiem Big Grin Zeby nie było zatrzeć ślady Tongue Ale wracając do tematu klima juz zdjagnozowana na nowo i wszystko jasne Smile
  • Odpowiedz

Tadeusz4321

  2011-09-15, 18:08:59
Top użytkownik
#25
dominik486 napisał(a):Nie było do Ciebie Tadeusz4321, do Ciebie była tylko pierwsza wypowiedz, a reszte cytowałem od innych Smile Taa wujek google prawde Ci powie Tongue Ja zamiast google wzorowałem się na ksiązce ale widać się zamotałem co nie zmienia faktu ze wiekszosc z moich wypowiedzi podtrzymuje oprocz właściwości tego czynnika
Ja tylko pisałem o właściwosciach czynnika z którymi nie zgadzam sie z tym co opisujesz.Natomiast chciałem Ci pomóc a mam wrazenie ze sie obraziłeś.Odośnie propan butanu to rozmawiałem z kolegami z Podlasia gdzie właśnie w ubiegłym roku kupili to badziejstwo po 800 zł za butle
  • Odpowiedz
1 2 Dalej

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa