Forum Klimatyzacja
Wyciek oleju przez zawór sterujący sprężarki DENSO 7SB16C - Wersja do druku

+- Forum Klimatyzacja (https://forum.klimatyzacja.pl)
+-- Dział: Klimatyzacja.pl (https://forum.klimatyzacja.pl/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Dział: Klimatyzacja samochodowa (https://forum.klimatyzacja.pl/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Wątek: Wyciek oleju przez zawór sterujący sprężarki DENSO 7SB16C (/showthread.php?tid=12323)



Wyciek oleju przez zawór sterujący sprężarki DENSO 7SB16C - jalu - 2021-06-17

Witam Wszystkich,

Próbując znaleźć informacje o moim problemie trafiłem tutaj.

Problem to drobny wyciek oleju ze sprężarki klimatyzacji "DENSO 7SB16C" (fabryczna sprężarka w moim samochodzie Audi A4 B5 2000r). Około tydzień temu zauważyłem przypadkowo (podczas innej naprawy) drobny wyciek oleju. Upewniłem się, że wycieka olej z gniazda zaworu sterującego sprężarki. Krople żółto-zielonego oleju pojawiają się bardzo powoli tylko wtedy, gdy sprężarka pracuje, natomiast gdy nie jest używana olej z zaworu sterującego nie wycieka. Sam olej w wiszących kropelkach wygląda na czysty. Klimatyzacja w samochodzie działa, sprężarka załącza się bez żadnych podejrzanych odgłosów.

Poszukałem w sieci i ustaliłem, że "DENSO 7SB16C" to sprężarka tłokowa ze zmienną wydajnością z mechanicznym zaworem sterującym. Pod tymi adresami widoczne są zdjęcia tego zaworu i jego rysunek techniczny (z wymiarami):

Ten mechaniczny zawór różni się od wielu podobnych tym, że posiada tylko dwa o-ringi, nie ma natomiast trzeciego "zewnętrznego" o-ringa (bezpośrednio pod talerzem osadczym zaworu) i tutaj pojawia się moje pytanie:

- Czy często się zdarza, że taki mechaniczny zawór sterujący (mój ma zapewne 21 lat) może mieć nieszczelność wewnętrzną (np. puszcza uszczelnienie ruchomego wewnętrznego trzpienia/elementu sterującego) i wymiana tych dwóch zewnętrznych o-ringów nic nie da, bo olej będzie się przedostawał przez dwa otwory (znajdujące się blisko talerza zaworu)? Może więc lepszym rozwiązaniem byłoby kupno i zamontowanie nowego zaworu?

Dziękuję i pozdrawiam.


Wyciek oleju przez zawór sterujący sprężarki DENSO 7SB16C - hrabiap - 2021-06-18

Odzysk czynnika. Demontaż zaworu. Wyczyścić z kamiennego nalotu który na pewno po tylu latach tam jest obudowę sprężarki i zaworu założyć nowe oringi. Test ciśnieniowy . Uzupełnienie czynnika z dodaniem pewnej ilości oleju... I tu wiadomo do wróżki Bo nie wiadomo jak długo jest wyciek ile tego oleju brakuje...im dłużej zwlekasz z naprawą tym większe koszty .


Wyciek oleju przez zawór sterujący sprężarki DENSO 7SB16C - jalu - 2021-06-24

Nie będąc pewny, czy zawór nie ma przecieku wewnętrznego (wtedy wymiana jego dwóch zewnętrznych o-ringów nie dałaby nic) kupiłem nowy zawór, dokładnie na tej aukcji: https://allegro.pl/oferta/2603012-zawor-sterujacy-denso-7sb16c-6c17-6ca17-6464941699

Oryginalny zawór jak i na zdjęciach z aukcji mają zabezpieczoną górną śrubę przed obrotem zaschniętym klejem, jednak zawór który do mnie dotarł nie ma takiego zabezpieczenia, a sama śruba jest wkręcona płycej.

Pytanie:
Czy ta "górna" śruba jest tylko zaślepką, czy też jednak jest śrubą regulacyjną i należy po zamontowaniu nowego zaworu i uzupełnieniu czynnika roboczego dokonać regulacji wytwarzanego przez sprężarką ciśnienia sprężania (na pracującej klimatyzacji przez obracanie tą śrubą i obserwowanie na manometrze wysokiego ciśnienia tłoczenia, jakie wysokie i niskie ciśnienia byłyby właściwe dla tej sprężarki - dokładnie to sprężarka Denso 7SB16C (oznaczenia VW/AUDI 8D0260805B), w układzie zgodnie z naklejką producenta powinno się znajdować 750g czynnika R134a i 250cm3 oleju)?

Dziękuję i pozdrawiam.