Forum Klimatyzacja
Klimatyzacja się wyłącza (DENSO, Fiat Bravo 2.0) - Wersja do druku

+- Forum Klimatyzacja (https://forum.klimatyzacja.pl)
+-- Dział: Klimatyzacja.pl (https://forum.klimatyzacja.pl/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Dział: Klimatyzacja samochodowa (https://forum.klimatyzacja.pl/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Wątek: Klimatyzacja się wyłącza (DENSO, Fiat Bravo 2.0) (/showthread.php?tid=528)



Klimatyzacja się wyłącza (DENSO, Fiat Bravo 2.0) - losiosmak - 2007-05-31

Witam

Sprzęt:
--------
- Fiat Bravo 2.0
- sprężarka DENSO TV12SC - spiralna, napędzana mimośrodowo (klimatyzator nie jest zatarty!! i obraca się lekko i cicho)

Problem jest następujący:
------------------------------
- klimatyzacja została napełniona czynnikiem R134a w ilości 630g (producent zaleca 650g+-25g) + 40ml oleju
- po załączeniu klimatyzacji ciśnienie wzrasta do ponad 25atm i presostat wyłącza klimę i po chwili załącza z powrotem (i tak w kółko, niezależnie od obrotów)

Próby rozwiązania problemu:
---------------------------------
- firma która to napełniała, stwiedziła że może za dużo czynnika, upuścili 50g, jednak efekt wyłączania był dalej (tylko wydłużył się czas pomiędzy wyłączeniami)

Padło podejrzenie na chłodnicę (był upał)
- wyczyściłem chłodnicę klimatyzacji i silnika i sprawdziłem wentylator (jak tylko chłodnica klimy robi się ciepła włącza się wentylaor i szybko wszystko schładza), nic się nie zmieniło

Ponieważ żaden przewód nie jest nigdzie uszkodzony mechanicznie, pomyślałem sobie że to zawór rozprężny (lub dysza dławiąca bo nie wiem co tam siedzi), co skutkowałoby słabym chłodzeniem (z racji rozprężania małej ilości czynnika)
- zmierzyłem temperaturę na wylocie na wolnych obrotach (750) i wyszło 7stC przy 28stC na zewnątrz (oczywiście się wyłączała okresowo)
- w czasie jazdy pomiarowej ze stalymi obrotami 3000 temperatura zeszła do 2stC przy 28stC na zewnątrz i uaktywnił się czujnik oszronieniowy (działa poniżej 3,5stC na parowniku) następnie po ogrzaniu się powietrza do około 10-12stC ponownie się włączyła (i tak w kółko)

Wnioski:
---------
Eliminując po kolei różne elementy doszedłem do punktu, w którym nie wiem co zrobić. Wzrost ciśnienia może wskazywać na dwie rzeczy:
- za duża ilość czynnika
- przytkany zawór rozprężny (przewody są OK)
Druga możliwość wydaje mi się wykluczona ze względu na dużą wydajność urządzenia, więc wychodziłoby na za dużą ilość czynnika. Jednak w tej firmie co napełniałem (serwis Volvo MOTOMAR w Krakowie) twierdzą że z ich sprzętem jest OK. Nadmienie, że taki sam problem miałem po napełnieniu klimy w serwisie BOSCH Gładysek w Krakowie. (dwa popsute urządzenia??)

Czy zasadnym jest spuszczenie kolejnych np. 50g i zobaczenie co się będzie działo?
Czy smarowanie na tym nie ucierpii (bo według wskazań tych urządzeń będzie już o 100g za mało czynnika)?

Proszę o radę i z góry dziękuje.


Klimatyzacja się wyłącza (DENSO, Fiat Bravo 2.0) - losiosmak - 2007-06-01

Filtr odwadniający (osuszacz) wymieniony pól roku temu. Wentylator działa na obydwu biegach i chłodzi wydajnie bo na 1szym biegu był wstanie schłodzić chłodnicę przy 28stC na zewnątrz (sprawdzałem przykładając dłoń do chłodnicy, zaraz po tym jak zrobiła się ciepła włączał się wentylator).

Czy jest jakaś możliwość pozbycia się nadmiaru oleju lub całkiem, żeby podać tyle ile powinno być??


Klimatyzacja się wyłącza (DENSO, Fiat Bravo 2.0) - kretul - 2007-06-01

Nie jestem ekspertem ale może to presostat? Powinien wyłączać sprężarkę przy HP powyżej 28 bar, a załączać ją z powrotem dopiero poniżej 20 bar. Czy sprężarka włącza się i wyłącza właśnie w takim cyklu?


Klimatyzacja się wyłącza (DENSO, Fiat Bravo 2.0) - losiosmak - 2007-06-01

Podejrzewam, że presosta działa w porządku bo (według FIATa) ciśnienie robocze nie powinno przekraczać 16atm przy 28stC. A poza tym to jestem na 100% pewien że to PRESOSTAT wyłącza w większości przypadków, ale to nie jest powód wzrostu ciśnienia!! tylko zabezpieczenie.

Znalazłem również, że do tego układu powinno się dodać 80ml+-20 oleju. Ponieważ układ był rozszczelniony (oczywiście zabezpieczony przed wilgocią i we właściwym położeniu przechowywany) i opróżniony do zera więc nie powinno być za dużo oleju.

Cały czas myśle o ty żeby spuścić tyle R134a, aż uzyskam ciśnienie jakie podaje producent, czyli dla temp. 20-28stC przy 1500 obr/min powinno być 11-16atm.

Co myślicie o takim pomyśle (pytanie kierowane do ekspertów i osób dobrze znających układy klimatyzacji)?