Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

brak czynnika, serwis nie potrafi znaleźć nieszczelności

80 Odpowiedzi, 70263 Wyświetleń

ignas

  2017-07-03, 12:33:47
Nowy użytkownik
#61
Kwestia wyboru skraplacza już za mną (czy dokonałem dobrego to okaże się "w praniu"), pozostała kwestia oleju.

Na początek dane referencyjne dla mojego auta - Ford Focus mk3 kombi 1.6 125KM (pnda) 2013r. (takie odnalazłem w kilku miejscach w sieci):
ilość czynnika: 530g (+/- 15g)
ilość oleju: 150ml (+/- 10ml)

Jak już pisałem wcześniej "mój" warsztat leje wszystkim olej PAG100, a do mojego auta (kompresora) powinien być PAG46. Umówiłem się z serwisantem, że dostarczę swój olej, a on go "poda ręcznie" (jedne z kolegów pisał o możliwości przepłukania maszyny i podania dowolnego oleju przez bezpośrednio przez automat, ale nie chcę już takimi tematami serwisantowi głowy zawracać, bo mnie przegoni Wink ), w związku z tym mam kilka pytań:

1. Znalazłem informację, że przy wymianie skraplacza należy uzupełnić 10% referencyjnej ilości oleju (czyli 0,1 x 150ml = 15ml), tak samo przy wymianie osuszacza (w moim przypadku oba elementy są zintegrowane), czyli łącznie należy dodać 30ml oleju.

Sprawę komplikuje (?) fakt, że podczas zeszłorocznego serwisu dodano o 21g za mało oleju (odciągnięto 31g, a dodano "sztampowe" 10g), więc w układzie po serwisie było nie 150ml, a jedynie 129ml (ciekawe, jak/czy mogło wpłynąć to na stan kompresora...) - przy założeniu, że 1g = 1 ml (gdzieś wyczytałem, że proporcja jest 1:0,95, ale nie pamiętam, w którą stronę - proszę o skorygowanie, bo to jednak 5% różnicy...) i że fabrycznie było wlane równe 150ml (tego ostatniego chyba należy się trzymać).

Czyli należałoby skorygować wyliczoną ilość oleju (30g) i dolać 2 x 10% x 129ml, czyli ok 26ml (różnica wydaje mi się niewielka, ale procentowo to ponad 13%, przy tolerancji ilości oleju w układzie na poziomie niecałych 7%: +/-10ml / 150ml).

Podsumowując: należałoby dodać 26ml ze względu na wymieniane części oraz 21ml jako uzupełnienie niedoboru po zeszłorocznym serwisie, czyli łącznie 47ml.

Czy moje rozumowanie jest prawidłowe?

2. Czy jest sens kupowania oleju z barwnikiem UV? Chodzi mi o to, że przy dolaniu 47ml będzie to ok 1/3 całkowitej objętości, a zakładając, że olej obecny w układzie nie ma dodanego barwnika (nie wiem, czy fabryka od razu go dodaje) barwnik dodany wraz z olejem "rozwodniłby się" w obecnym w układzie oleju. Czy może lepiej kupić olej bez markera i poprosić serwisanta o podanie barwnika osobno (jaka ilość na 150g oleju?).
A może w ogóle zrezygnować z markera (czytałem, że producenci sprężarek zabraniają jego stosowania, a dobre serwisy potrafią wykryć nieszczelność bez niego)? Pewnie można go dodać w przyszłości, gdy będzie to rzeczywiście konieczne.

3. Wiem, że oleje PAG są silnie higroskopijne - jak długo może być przechowywany taki olej po otwarciu (mam na myśli możliwie szczelnie zamknięte oryginalne opakowanie), aby nie stracił swoich właściwości? Czy zakup oleju w metalowej puszcze (z nakrętką z twardego plastiku, np. taki Magneti Marelli lub taki Matrix) może wydłużyć jego trwałość w stosunku do opakowania plastikowego (np. Errecom)? Generalnie chodzi mi o to, czy taki olej może być użyty po roku, podczas kolejnego serwisu klimatyzacji.

4. Gdzie serwisant ma podać ten olej? Domyślam się, że nie chodzi o wlanie go do skraplacza, tylko do kompresora (albo bezpośrednio przed kompresor, żeby ostatecznie do niego trafił). Mam nadzieję, że serwisant wie gdzie ma to zaaplikować, ALE... (chodzi mi o to, czy może coś "zepsuć" przy ręcznym podawaniu oleju).

Przepraszam za zadawanie być może banalnych pytań - wierzcie mi, gdybym miał w okolicy dobry warsztat to nie drążyłbym tych tematów. Pytania są obszerne, ale odpowiedzi (jak mniemam) mogą być jednozdaniowe lub wręcz jednowyrazowe - liczę na wyrozumiałość i dalszą pomoc Kolegów.


EDIT:
Ad 1. A może po prostu podczas wymiany można fizycznie sprawdzić (zlać i zmierzyć) ile oleju rzeczywiście było w skraplaczu i filtrze?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2017-07-03, 12:37:43 przez ignas.)
  • Odpowiedz

Wiadomości w tym wątku

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa