Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

Sprezarka - pobor mocy/momentu obrotowego

20 Odpowiedzi, 29441 Wyświetleń

Skwara007

  2010-01-24, 16:14:07
Nowy użytkownik
#1
WitamSmile

Buduje prace magisterska a dokładnie model klimatyzacji samochodowej..jestem na etapie doboru silnika elektrycznego i mam zagwozdkę...jakiej mocy silnik potrzebuje by moc napędzić sprężarkę :

[Obrazek: 7785be2b034e1cb5m.jpg]


Kolo pasowe sprężarki ma d=+-130mm ...kolo walu silnika dobiorę najmniejsze jakie się da na wałek d=19mm...kolo pełne, d=63mm...przełożenie bliskie i=2

teraz jest kwestia jakie mocy silnik:...czy 1,5kW przy 1430obr/min starczy czy możne mocniejszy ?? I tu od razu drugie pytanie...jakie mogą być minimalne obroty sprężarki, by zauważalna była jej wydajność->czyt.spadek temperatury na parownikuWink

Z mojego wstępnego rozrachunku wynika ze taki silnik przy okolo 720obr/min dalby moment 20,2Nm...czy to wystarczy?

czekam na wszelka pomoc badz pomyslySmile) pozdrawiamSmile))
  • Odpowiedz

Tadeusz4321

  2010-01-24, 16:22:24
Top użytkownik
#2
Sprężarki napedzane są od silnika spalinowego.Na poczatek poczytaj o zasadzie działania klimatyzacji w samochodzie
  • Odpowiedz

Shitashii

  2010-01-24, 16:25:38
Moderator
#3
Ale on buduje MODEL KLIMATYZACJI. i nie chodzi o silnik tylko o pracę sprężarki.
W teorii sprężarka odbiera od silnika od 2 do 5 KM, a więc przy dużym obciążeniu cieplnym potrzebowałbyś 5x0,735kW = 3,675 kW . Dobrze liczę?
Kiedy wszystko inne zawiedzie - przeczytaj instrukcję.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2010-01-24, 17:51:07 przez Shitashii.)
  • Odpowiedz

księciu

  2010-01-24, 17:07:37
Nowy użytkownik
#4
Zbudowałem kiedyś taki model klimatyzacji i z doświadczenia powiem że powinieneś zacząć od 2,0kW ponieważ podczas pracy kompresora silnik elektryczny o mocy takiej jak piszesz po prostu zatrzymywał się,(zależy to również od kompresora i skraplacza jakim dysponujesz).Do instalacji elektrycznej proponuje dołączyć falownik by móc regulować prędkością silnika.
  • Odpowiedz

Skwara007

  2010-01-24, 18:43:14
Nowy użytkownik
#5
Instalacje jest od Renault megane 1,6 K7M...sprężarka bodajże Harrisona...nie pamiętam jaki tam model...

Shitashii...no właśnie...przyjmując 2km daje 1,5kW...ale to tak na granicy Tongue

Księciu...a przełożenie jakieś stosowałeś??... Czy 1:1??...Bo mam wrażenie, ze najważniejszy jest ten moment obrotowy rozruchu...

Co do falownika to raczej zrezygnuje...i tak mnie ta praca mgr juz kosztuje ponad 1000zl:/

Dzieki, i czekam jeszcze na resztę forumowiczy...możne ktoś coś dopowieSmile
  • Odpowiedz

Remik

  2010-01-24, 19:45:26
Zaawansowany użytkownik
#6
Silniki wolnoobrotowe rosną w gabaryty i tak np. 1,5kW 720 u/min będzie miał wielkość silnika 3kW 1400 u/min. Silniki o obrotach 1400 i 2800 obr/min zwykle mają taką samą wielkość mechaniczną
W typoszeregu silników elektrycznych nie ma takiego jak wychodzi z obliczeń. Do dyspozycji masz 1,5 ; 2,2 ; 3 i 4kW
  • Odpowiedz

radekklimat

  2010-01-24, 19:47:21
Moderator
#7
pamietaj jeszcze o zastosowaniu opoznienia czasowego do załaczenia sprezarki bo moze ci silnik nie wystartowac
sam silnik powinien byc 2,2 kW 1410rpm/min ponizej tej predkosci bedzie problem z utrzymaniem cisnienia w układzie i co za tym idzie brak powrotu oleju do sprezarki co grozi jej zatarciem
  • Odpowiedz

Skwara007

  2010-01-25, 07:02:46
Nowy użytkownik
#8
R11...ze srednica kola to najmniejszy problem...z typoszeregu kol pasowych (d=63mm)wychodzi mi przełożenie i=2...co do przeliczenia tej wydajności chlodniczej...dobry pomysl...przelicze i toSmile

Tak jak Remik napisal...moce silnikow to 1,5 2,2 3 itd...

radekklimat...sprezarka bedzie zalaczana tak jak w samochodzie, przyciskiem...przez sprzegielkoWink wiec tu problemu nie ma...dzieki odnosnie tych obrotów, bo nie wiedzialem wlasnie czy moge zejsc z obrotami sprezarki do predkosci ponizej np. 800obr/min. Tongue

Suma sumarum...albo silniczek 1,5kw...albo z zapasem 2,2kW...jeszcze dla pewnosci poprzeliczam co sie daWink..Dzieki wielkie PanowieSmile)))
  • Odpowiedz

radekklimat

  2010-01-25, 08:53:50
Moderator
#9
załaczanie wyłacznikiem ok ale najpierw startuje silnik elektryczny a po ok 2-4 s startuje sprezarka a dokladnie załacza sie jej spzeglo
wydajnosci kompresorow sa rozne w zaleznosci od producenta itp
przewaznie jest to 3-5 kW
skraplacz 11 kW

sinik 2,2 kW nie jest z zadnym zapasem tylko min jakie musisz zastosowac(taki jest w agregatach samochodowych znapedem elektrycznym)
  • Odpowiedz

Skwara007

  2010-01-25, 09:58:17
Nowy użytkownik
#10
radekklimat napisał(a):załaczanie wyłacznikiem ok ale najpierw startuje silnik elektryczny a po ok 2-4 s startuje sprezarka a dokladnie załacza sie jej spzeglo
wydajnosci kompresorow sa rozne w zaleznosci od producenta itp
przewaznie jest to 3-5 kW
skraplacz 11 kW

sinik 2,2 kW nie jest z zadnym zapasem tylko min jakie musisz zastosowac(taki jest w agregatach samochodowych znapedem elektrycznym)
Dzieki bardzoSmile to biore 2,2kW 1430obr/min. ... i miejmy nadzieje ze to ustrojstwo ruszyTongue ...
  • Odpowiedz

gajdek419

  2010-01-25, 12:15:40
Zaawansowany użytkownik
#11
Witam
a co ten model będzie robił tzn czy będzie wykonywał pomiary jakiś wielkosci, czy będzie można zmieniać parametry pracy układu
?? Na jakiej uczelni wykonujesz taki projekt?
Moim zdaniem silnik 2,2KW 1430 obr/min to będzie naprawdę na styk. Nie wiem czy bedziesz zmieniał warunki pracy ale gdy cisnienie skraplania wzrosnie gwałtownie to układ moze sie zatrzymac. Widziałem taki zatrzymujacy się układ własnie pzrez zbyt mały silnik.
W pracy mamy taki układ do badań wytrzymałościowych regenerowanych sprężarek z silnikiem ponad 22kW plus falownik... ale to zupełnie inny budżet niż kieszeń studenta
  • Odpowiedz

mg

  2010-01-25, 15:25:18
Top użytkownik
#12
22 kW to ,,lekka" przesada, no ale profesjonalna firma musi mieć zapas mocy. Smile
Wystarczy moc chłodniczą podzielić przez 3 + 15% na straty w przekładni i mamy moc silnika.
  • Odpowiedz

gajdek419

  2010-01-25, 15:39:17
Zaawansowany użytkownik
#13
nie do końca te 22kW to pzresada. Mając max 3000obr/min. obrotów przy 22kW na silniku i chcąc uzyskać obroty na sprężarce ok. 10000 obr/min. czyli pzrełozenie musi być ponad 3. Jezeli obroty zwiąkszasz 3razy to żeby zapewnic to 7kW mocy do napedu sprezarki to moc silnika wychodzi około 21kW. Poza tym tzreba mieć zapas momentu zeby sprawdzić trwałość sprzęgieł zrywalnych, zasymulowac gwałtowny wzrost obrotów silnika itp...
Także chcąc testowac w pełnym zakresie asortyment sprezarek to juz taka moc silnika nie jest przesadą.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2010-01-25, 15:40:31 przez gajdek419.)
  • Odpowiedz

mg

  2010-01-25, 16:28:27
Top użytkownik
#14
To ostro testujecie. Bałbym się stać przy tym stanowisku Smile
  • Odpowiedz

barbie

  2010-01-25, 16:51:17
Top użytkownik
#15
załatw ze złomowca jakąś starą skrzynię biegów aby możliwa była zmiana obrotów .
  • Odpowiedz

freon

  2010-01-25, 18:01:33
Nowy użytkownik
#16
dokladnie tak jak pisze barbie skrzynia biegow od volva z połówkami najlepiej i bedziesz mogl sobie dobrac przełożenie ;d
  • Odpowiedz

RobertS

  2010-01-25, 22:43:47
Użytkownik
#17
gajdek419 napisał(a):nie do końca te 22kW to pzresada. Mając max 3000obr/min. obrotów przy 22kW na silniku i chcąc uzyskać obroty na sprężarce ok. 10000 obr/min. czyli pzrełozenie musi być ponad 3. Jezeli obroty zwiąkszasz 3razy to żeby zapewnic to 7kW mocy do napedu sprezarki to moc silnika wychodzi około 21kW. Poza tym tzreba mieć zapas momentu zeby sprawdzić trwałość sprzęgieł zrywalnych, zasymulowac gwałtowny wzrost obrotów silnika itp...
Także chcąc testowac w pełnym zakresie asortyment sprezarek to juz taka moc silnika nie jest przesadą.
mam wrażenie że nie do końca rozumiesz czym jest moc. To co opisujesz to moment obrotowy.
Jeśli masz silnik 10 kw przy 10000 obr/min to gdy zastosujesz przekładnię która da wzrost obrotów do 20 000/min to moc się nie zmniejszy (zakładając że przekładnia jest 'bezstratna') - wzrosną obroty, ale spadnie moment obrotowy (siła z jaką silnik się obraca)
  • Odpowiedz

gajdek419

  2010-01-26, 06:48:45
Zaawansowany użytkownik
#18
RobertS napisał(a):
gajdek419 napisał(a):nie do końca te 22kW to pzresada. Mając max 3000obr/min. obrotów przy 22kW na silniku i chcąc uzyskać obroty na sprężarce ok. 10000 obr/min. czyli pzrełozenie musi być ponad 3. Jezeli obroty zwiąkszasz 3razy to żeby zapewnic to 7kW mocy do napedu sprezarki to moc silnika wychodzi około 21kW. Poza tym tzreba mieć zapas momentu zeby sprawdzić trwałość sprzęgieł zrywalnych, zasymulowac gwałtowny wzrost obrotów silnika itp...
Także chcąc testowac w pełnym zakresie asortyment sprezarek to juz taka moc silnika nie jest przesadą.
mam wrażenie że nie do końca rozumiesz czym jest moc. To co opisujesz to moment obrotowy.
Jeśli masz silnik 10 kw przy 10000 obr/min to gdy zastosujesz przekładnię która da wzrost obrotów do 20 000/min to moc się nie zmniejszy (zakładając że przekładnia jest 'bezstratna') - wzrosną obroty, ale spadnie moment obrotowy (siła z jaką silnik się obraca)
Przyznaję rację - chodzi o zapas momentu a moc w przekładni ginac nie może.
Dzięki @RobertS za zwrócenie uwagi.
  • Odpowiedz

Skwara007

  2010-01-26, 07:32:44
Nowy użytkownik
#19
gajdek419 napisał(a):Witam
a co ten model będzie robił tzn czy będzie wykonywał pomiary jakiś wielkosci, czy będzie można zmieniać parametry pracy układu
?? Na jakiej uczelni wykonujesz taki projekt?
Moim zdaniem silnik 2,2KW 1430 obr/min to będzie naprawdę na styk. Nie wiem czy bedziesz zmieniał warunki pracy ale gdy cisnienie skraplania wzrosnie gwałtownie to układ moze sie zatrzymac. Widziałem taki zatrzymujacy się układ własnie pzrez zbyt mały silnik.
W pracy mamy taki układ do badań wytrzymałościowych regenerowanych sprężarek z silnikiem ponad 22kW plus falownik... ale to zupełnie inny budżet niż kieszeń studenta
No i wlasnie... gdyby niee wchodzila tu kwestia ekonomiczna...pewnie zdecydowałbym sie na silnik wiekszej mocy...a projekt robie na Uniwersytecie Zielonogorskim...jako prace magisterskaSmile ...co do modelu klimatyzacji to wielkigo szalu nie bedzie jesli chodzi o pomiary...co najwyzej jakies temperatury pomiedzy strona HP - LP...i cos moze sie po drodze jeszcze wymysli...

Na ta chwile mam silnik 2,2kW 1410obr/min. ... na dniach zamontuje i dam znac czy układ ruszyl z miejscaSmile)
  • Odpowiedz

sandal23rx

  2016-01-18, 08:02:46
Nowy użytkownik
#20
Witam,
również buduję takie stanowisko. Czy silnik tej mocy zdał egzamin?
  • Odpowiedz

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa