Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

Dobor rurociagu

33 Odpowiedzi, 35674 Wyświetleń
Wstecz 1 2

R-40

  2010-05-07, 18:16:10
Zaawansowany użytkownik
#26
Jak zakladzsz 1000 kolan to warto zapłacić za projekt.
  • Odpowiedz

zuku

  2010-05-10, 18:24:39
Użytkownik
#27
Dałem cieczowa 5/8 dlatego że: wyjście z agregatu było fi 16, korpus zaworu miał przyłącz fi 12 Ssąca fi 28 bo: takie bylo wyjscie z agregatu i program do doboru rurociągu taki dobral a predkosc byla 12,5 m/s Dzięki za wszelkie wskazówki.
  • Odpowiedz

CoolDragon

  2010-05-14, 11:20:25
Nowy użytkownik
#28
Ciekawa wydała mi się dyskusja pomiędzy szk6 a R-40. Patrząc na argumenty (szczególnie te z bramkami i autostradą) to racja powinna być po stronie R-40. Jednak coś mi mówi że lepiej robić jak sugeruje szk6. Tak sobie myślę (wracając do autostrady) rura fi 16 - autostrada 2 pasy ruchu i zawór fi16 dwie bramki, to teoretycznie idealnie rozwiązanie i zwiększenie do miliona bramek lub pasów nic nie zmieni. Jednak teoria a praktyka... (wiadomo)
W praktyce ani autostrady ani przewody nie biegną prostoliniowo i na małych dystansach. Wystarczy dodać zakrętów (syfonów) i ani samochody ani inne media już nie płyną jednostajnie (na łuku czynnik płynący po zewnętrznej ma inną prędkość i drogę od tego po wewnętrznej) i okazuje się, że nabierają straty w stosunku do przepustowości bramek... wiec lepiej dodać jeden pas więcej czyli zamiast fi16 lepiej 18.
Tyle praktyki. Niestety jest jeszcze jedna teoria która przemawia tym razem za R-40, niestety nie umiem jej przełożyć wymiernie na praktykę, nawet tę autostradową. Mianowicie: na całkowity opór czynnika w rurze składa się jeszcze opór tarcia z powierzchnią a ten zależy jak byk od fi rurki. Im większe fi tym gorzej.
Jednak zakładając, że tego problemu niemal nikt nie uwzględnia, straty chyba mają się nijak do zysków i dlatego lepiej mimo wszystko fi 18
Jednak właśnie po to jest forum aby takie sprawy analizować i konfrontować z tym co pokazuje życie.
Tak, to się rozpisałem :-)
To dla tych co nie tylko lubią wiedzieć, że działa ale też dlaczego działa

Pozdrawiam, szczególnie R-40 i szk6
Każdy sprzęt elektryczny po podłączeniu do prądu zazwyczaj działa lepiej
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2010-05-14, 11:24:25 przez CoolDragon.)
  • Odpowiedz

Shitashii

  2010-05-14, 11:31:22
Moderator
#29
CoolDragon napisał(a):(...) Mianowicie: na całkowity opór czynnika w rurze składa się jeszcze opór tarcia z powierzchnią a ten zależy jak byk od fi rurki. Im większe fi tym gorzej.
(...)
Tu się nie zgodzę. Przy większej średnicy opór przepływu (wynikający z oporów tarcia ze ściankami) będzie mniejszy. A to ze względu na pole przekroju poprzecznego rury, a dalej z drugiej pochodnej tego pola Big Grin
Kiedy wszystko inne zawiedzie - przeczytaj instrukcję.
  • Odpowiedz

CoolDragon

  2010-05-14, 12:41:52
Nowy użytkownik
#30
Całościowy opór oczywiście będzie mniejszy ze wzrostem średnicy i to są plusy ale z tego co mi się wydaje, to cząstkowy opór tarcia jest jednak większy przy wzroście pola powierzchni. Jeśli płynące medium musi pokonać tarcie dajmy na to o wartości 1 wynikający z pola powierzchni styku powiedzmy też 1, to jeśli to pole zwiększymy do 2 no to na "chłopski" rozum opór też wzrośnie do 2 i to jest właśnie minus.

Jedno jest pewne, opór łódki płynącej w wodzie zależy m.in. od tarcia na polu powierzchni zamoczonej. A przecież jest sprawą umowną i bez znaczenia czy medium trze o powierzchnie czy powierzchnia trze o medium.

Mylę się?
Jeśli tak, to R-40 zostaje bez argumentu?
Pozdrawiam
Każdy sprzęt elektryczny po podłączeniu do prądu zazwyczaj działa lepiej
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2010-05-14, 12:42:28 przez CoolDragon.)
  • Odpowiedz

Shitashii

  2010-05-14, 16:18:43
Moderator
#31
Poetycko z tą łódką :-)
A tu trochę wiedzy akademickiej: http://www.uwm.edu.pl/kiap/dydaktyka/H01.pdf - zobacz pierwszy wzór. Upraszczając przepływ, to obrazuje on, że opór maleje wraz z kwadratem średnicy rury.
Oczywiście dla zachowania prędkości przepływu oraz ze względów ekonomicznych nie możemy popaść w absurdy i dawać do np agregatu 5kW rur o olbrzymich średnicach jak w gazociągu jamalskim Smile (czy jakoś tak).

hm.... a dlaczego link nie robi się hiperłączem, nawet gdy piszę w klamrach [ u r l ] [ / u r l ] ???
Kiedy wszystko inne zawiedzie - przeczytaj instrukcję.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2010-05-14, 16:21:56 przez Shitashii.)
  • Odpowiedz

R-40

  2010-05-14, 16:45:05
Zaawansowany użytkownik
#32
Poniekąd wszyscy mają rację.Jedni są zdania że zwiększenie przekroju rurociągu ssawnego polepszy powrót oleju,Ja sądzę inaczej.
  • Odpowiedz

barbie

  2010-05-14, 17:31:15
Top użytkownik
#33
to wszystko zależy co jest wyżej -chłodnica czy agregat i czy są syfony .
  • Odpowiedz
Wstecz 1 2

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek:

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa