Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

Dziwny kolor oleju ?

21 Odpowiedzi, 25005 Wyświetleń

p.obelix

  2011-06-27, 16:11:43
Zaawansowany użytkownik
#1
Dostałem zlecenie na wymianę oleju w instalacjach chłodniczych w pewnym markecie. Instalacja plusowa 4 spr. na ramie instalacja minusowa 2 spr na ramie. Co mnie zadziwiło do bardzo dziwny kolor oleju, ni to żółty ni to zielony bardzo jaskrawy mocno świecący. Czy ktoś wie co jest przyczyną takiego efektu.
TEORIA jest wtedy gdy wszystko wiemy a nic nie działa,
PRAKTYKA jest wtedy gdy wszystko działa a nikt nie wie dlaczego.
  • Odpowiedz

Shitashii

  2011-06-27, 16:18:42
Moderator
#2
Gdybyś robił klimatyzację samochodową, to byś wiedział. To najprawdopodobniej barwnik (tzw. kontrast) do wykrywania nieszczelności w świetle UV. Podejrzewam, że tak do końca to tego nie wypłuczesz.
Kiedy wszystko inne zawiedzie - przeczytaj instrukcję.
  • Odpowiedz

wit

  2011-06-27, 16:33:45
Top użytkownik
#3
może być gorzej... kiedyś widziałem tak zakwaszony olej... samoistnie -wskutek rozpuszczonej miedzi zmienił kolor na podobny... o stan sprężarek lepiej wtedy nie pytać...
  • Odpowiedz

p.obelix

  2011-06-27, 16:46:32
Zaawansowany użytkownik
#4
Dodam jeszcze że cała instalacja został pospawana lutem z wysoką ilością srebra chyba 30%.
TEORIA jest wtedy gdy wszystko wiemy a nic nie działa,
PRAKTYKA jest wtedy gdy wszystko działa a nikt nie wie dlaczego.
  • Odpowiedz

llort

  2011-06-27, 18:33:10
Zaawansowany użytkownik
#5
wit napisał(a):może być gorzej... kiedyś widziałem tak zakwaszony olej... samoistnie -wskutek rozpuszczonej miedzi zmienił kolor na podobny... o stan sprężarek lepiej wtedy nie pytać...
Wit możesz rozwinąć bo przynajmniej ja uczę się całe życie.A co do foto wziernika to wielka desperacja poszukiwaczy.
Masz problem w dziedzinie chłodnictwa i kanalizacji?STEFAN BUD ci pomoże.Człowiek orkiestra.Ponoć tynki maszynowe wykonuje gratis.Do administracji to nie jest reklama
  • Odpowiedz

wit

  2011-06-27, 20:33:37
Top użytkownik
#6
widziałem przeciętą sprężarkę hermetyczna -dużą i drogą która padła... po bardzo krótkiej pracy.

olej miał podobny kolor. praktycznie kwas -uzwojenia zeżarte a rozpuszczona miedź -jakiś jej związek nadała zieloniutki kolor olejowi.
prawdopodobnie sprężarka źle fabrycznie zamknięta -łapała powietrze.
stała w magazynie - i to w miejscowości nadmorskiej -wiec pewnie i sól swoje zrobiła... olej się zakwasił.
zeżarło uzwojenia.
zamontowana.... i zaraz padła.

silnie -wręcz bardzo silnie zakwaszony, zawilgocony olej -miedź reaguje -powstająca sól miedzi się rozpuszcza w oleju bądź w zawartej w nim wilgoci -i barwi olej na zielonkawy kolor.
  • Odpowiedz

llort

  2011-06-27, 20:52:34
Zaawansowany użytkownik
#7
Do sedna sprawy. Co rozpuszcza CU.
Masz problem w dziedzinie chłodnictwa i kanalizacji?STEFAN BUD ci pomoże.Człowiek orkiestra.Ponoć tynki maszynowe wykonuje gratis.Do administracji to nie jest reklama
  • Odpowiedz

wit

  2011-06-27, 21:06:17
Top użytkownik
#8
kwas.
kwas powstały z rozpadu oleju estrowego.

lub w przypadku który widziałem najprawdopodobniej sól morska zawarta w powietrzu dostającym się do agregatu przez nieszczelne korki.


(kwas powstający np pod wpływem wilgoci, powietrza i wysokiej temperatury -przegrzewania się agregatu -typowe np. przy częstym "serwisowaniu" z zaniedbaniem porządnego próżniowania -gdy zamiast próżni przedmuchuje się układ czynnikiem. niektórzy tak robią. za każdym razem do układu dostaje się trochę powietrza. po kilku serwisach to już nie jest trochę. wyższe skraplanie zapowietrzonego układu, wyższa temp tłoczenia, powietrze i tlen reagujący z olejem, wilgoć. powstaje kwas.... który powoduje dalsze powstawanie kwasu.... mechanizm samonapędzający się.
podobnie - tlenki miedzi po lutowaniu bez osłony azotu -także w pewnych warunkach powodują zakwaszanie oleju. i z czasem reakcja się nasila.
  • Odpowiedz

llort

  2011-07-02, 16:15:16
Zaawansowany użytkownik
#9
Moim zdaniem żadne te reakcje nie rozpuszczają CU po za bujną wyobrażnią.
Masz problem w dziedzinie chłodnictwa i kanalizacji?STEFAN BUD ci pomoże.Człowiek orkiestra.Ponoć tynki maszynowe wykonuje gratis.Do administracji to nie jest reklama
  • Odpowiedz

elektromechanik

  2011-07-02, 17:59:58
Zaawansowany użytkownik
#10
wit napisał(a):kwas powstały z rozpadu oleju estrowego.

Kol. wit.

Rozumiem że olej mógł się zakwasić ale od czego? Rolleyes

Nie sądzę aby tyle razy i na tak długo był otwierany układ aby załapać tyle > słonej wilgoci <. ( jak piszesz ).
Ile powietrza musiałoby się tam dostać?
Przy tak dużej ilości powietrza sprężarka dawno by już siadła ze względu na ciśnienie skraplania jeśli by w ogóle pracowała ze względu na zamarzającą wilgoć w zaworze rozprężnym.

A tak na marginesie proste sprawdzenie. Poluzuj minimalnie jakieś złącze na ułamek sekundy a następnie oświetl to miejsce lampą UV i sprawa jasna.
  • Odpowiedz

mg

  2011-07-02, 19:59:33
Top użytkownik
#11
elektromechanik napisał(a):
wit napisał(a):kwas powstały z rozpadu oleju estrowego.

Kol. wit.

Rozumiem że olej mógł się zakwasić ale od czego? Rolleyes

Nie sądzę aby tyle razy i na tak długo był otwierany układ aby załapać tyle > słonej wilgoci <. ( jak piszesz ).
Ile powietrza musiałoby się tam dostać?
Przy tak dużej ilości powietrza sprężarka dawno by już siadła ze względu na ciśnienie skraplania jeśli by w ogóle pracowała ze względu na zamarzającą wilgoć w zaworze rozprężnym.

A tak na marginesie proste sprawdzenie. Poluzuj minimalnie jakieś złącze na ułamek sekundy a następnie oświetl to miejsce lampą UV i sprawa jasna.

Prosty test z lampą UV i okularami rozwieje dylematy
  • Odpowiedz

wit

  2011-07-02, 20:10:45
Top użytkownik
#12
elektromechanik napisał(a):
wit napisał(a):kwas powstały z rozpadu oleju estrowego.

Kol. wit.

Rozumiem że olej mógł się zakwasić ale od czego? Rolleyes

Nie sądzę aby tyle razy i na tak długo był otwierany układ aby załapać tyle > słonej wilgoci <. ( jak piszesz ).
Ile powietrza musiałoby się tam dostać?
Przy tak dużej ilości powietrza sprężarka dawno by już siadła ze względu na ciśnienie skraplania jeśli by w ogóle pracowała ze względu na zamarzającą wilgoć w zaworze rozprężnym.
.

to dodam troszkę info o opisywanym przypadku -"przy okazji" -byłem poproszony o obejrzenie sprężarki i niezależna opinię -ekspertyzę robiło poważne laboratorium.
NOWE sprężarki hermetyczne tłokowe (duże i raczej drogie) -chodziło o bodajże 2 szt zakupione jednocześnie. jedna w ogóle nie ruszyła po zamontowaniu do układu -druga ruszyła prawidłowo - i spaliła się po niecałej godzinie pracy -ściślej po kilkunastu minutach.

producent i sprzedawca odmówili gwarancji -wiec sprężarki poszły do ekspertyzy... po przecięciu i demontażu -okazało się, ze olej ma taki zielony kolor jak tutaj na zdjęciach i jest bardzo silnie zakwaszony. wyraźna korozja wnętrza sprężarek, zwłaszcza listków zaworowych, panewek. ta co ruszyła i pracowała kilkanaście minut -wyraźne ślady zatarcia. W obu na uzwojeniach widoczne mikroskopijne jakby wżery i solne wykwity. Sprężarki były fabrycznie nowe i nigdy nieużywane -przestały jedynie w hiszpańskim magazynie w nadmorskiej miejscowości około 2 lata od daty produkcji. z fabrycznymi korkami na przyłączach. bezpośrednią przyczyną zniszczenia były zakwaszony olej oraz uszkodzenia korozyjne -zwłaszcza uzwojeń , panewek i zaworów.
Przyczyna zakwaszenia oleju w nowych magazynowych urządzeniach -nieustalona -tylko spekulacje -właśnie jako nieszczelne zamknięcie króćców i wnikanie nadmorskiego powietrza przez okres przechowywania...

tyle wiem. z tym przypadkiem spotkałem się "przy okazji" załatwiania innych spraw w firmie współpracującej z moim poprzednim pracodawcą... wiem tyle co mi powiedziano i co widziałem. a wnętrze sprężarki wyglądało "ciekawie" -nigdy dotąd czegoś podobnego nie widziałem.
  • Odpowiedz

mg

  2011-07-02, 20:13:18
Top użytkownik
#13
Patyna?
  • Odpowiedz

llort

  2011-07-02, 20:22:44
Zaawansowany użytkownik
#14
Bujna wyobrażnia nie zna granic Smile
Masz problem w dziedzinie chłodnictwa i kanalizacji?STEFAN BUD ci pomoże.Człowiek orkiestra.Ponoć tynki maszynowe wykonuje gratis.Do administracji to nie jest reklama
  • Odpowiedz

wit

  2011-07-02, 20:34:07
Top użytkownik
#15
llort napisał(a):Bujna wyobrażnia nie zna granic Smile
ignorancja i brak wyobraźni tez granic nie zna...
  • Odpowiedz

elektromechanik

  2011-07-02, 21:04:26
Zaawansowany użytkownik
#16
wit napisał(a):Sprężarki były fabrycznie nowe i nigdy nieużywane -przestały jedynie w hiszpańskim magazynie w nadmorskiej miejscowości około 2 lata od daty produkcji. z fabrycznymi korkami na przyłączach.


Gdyby tak było to ewidentna wina producenta.

A tak na marginesie. Uzwojenia sprężarek są robione z drutu w emalii do pracy w środowiskach >agresywnych chemicznie < i niema mowy aby jakaś wilgoć nawet osolona porobiła wżery na izolacji.

Dość często naprawiam chłodnie do mleka u rolników przywiezione z zachodu.


Zdarzało mi się rozcinać sprężarki pracujące po 20parę lat lub więcej i tam dopiero zdarzało się błoto.

Nie spotkałem aby całość była w takim stanie jak opisujesz.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2011-07-02, 21:07:53 przez elektromechanik.)
  • Odpowiedz

wit

  2011-07-02, 21:39:03
Top użytkownik
#17
wina ewidentna bądź pośrednika handlowego bądź producenta. nie wiem jak to się skończyło -ale sprzedawca usiłował wykręcać się z gwarancji i dlatego sprężarki trafiły do ekspertyzy -i dlatego też poproszono kolegę i mnie żebyśmy obejrzeli sprężarkę która wróciła z ekspertyzy wyrazili swoje opnie -i sporządzili stosowna notatkę...

co do starych chłodni do mleka.... zauważ, że prawdopodobnie były na r22 i z olejem mineralnym który się nie zakwasza.
a błoto -jest mniej niebezpieczne dla uzwojeń niż zakwaszony olej. wielokrotnie widziałem jak po wymianie spalonych sprężarek -nowe paliły się po pół roku wskutek pozostawienia zakwaszonego oleju...

wilgoć raczej bezpośrednio nie zaszkodziła uzwojeniom. ale mogła spowodować rozpad oleju. a powstające zakwaszenie -łącznie z solami już pomału izolacje gryzły... ale to tylko hipoteza.
  • Odpowiedz

wit

  2011-07-02, 21:47:31
Top użytkownik
#18
jakieś zdjęcie znalazłem...
  • Odpowiedz

wit

  2011-07-02, 21:50:34
Top użytkownik
#19
i sama sprężarka wyciągnięta z wnętrza tego gara...
  • Odpowiedz

elektromechanik

  2011-07-03, 06:57:11
Zaawansowany użytkownik
#20
wit napisał(a):co do starych chłodni do mleka.... zauważ, że prawdopodobnie były na r22 i z olejem mineralnym który się nie zakwasza.

Naprawdę cenię Twoją wiedzę ale tym razem >pojechałeś < równo.

Akurat mineralny się zakwasza bez porównanie z syntetykiem. Syntetyki za to bardziej lubią > pić wodę <.

Co do starych chłodni do mleka to w większości chodziły na R12 i trochę na R 22.
Co do > błota < to jak myślisz z czego się bierze????????????
  • Odpowiedz

wit

  2011-07-03, 08:00:57
Top użytkownik
#21
mineralny głównie tworzy nagar.
zakwaszanie DOBREGO mineralnego praktycznie nieprawdopodobne.

to olej POE -związek chemiczny estrowy jest związkiem typu kwas -alkochol -i pod wpływem np. wilgoci -tlenu i wysokiej temperatury rozpada się uwalniając z cząsteczki kwasu i alkohol . alkohol niestety nie spożywczy... tylko wielowęglowy.
kwas niestety uszkadzający izolację uzwojeń.

i niestety powstający kwas -powoduje dalsze zakwaszanie -reakcja chemiczna samonapędzająca.

stary mineralny olej tracił właściwości smarne, zmieniał się na nagar sadzę brud błoto -zapychał układy -ale nie żarł chemicznie uzwojeń.

a błoto bierze się chętnie właśnie ze starego mineralnego oleju. a jeszcze chętniej z niestarannej instalacji i spawania-lutowania bez osłony azotu.


elektromechanik -lepiej napisz co myślisz o kolorze oleju z mojego zdjęcia.
-to nowa sprężarka która nigdy nie pracowała. prosto z magazynu zamontowana i nie ruszyła -w wyniku korozji zablokowane panewki i tłoki.
sprężarka z fabrycznie zalanym olejem -na100% bez żadnych barwników -zarówno według dokumentacji -jak i z analizy chemicznej -w tym zielonym oleju nie było barwnika..
  • Odpowiedz

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa