Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

Kilka pytan poczatkujacego

41 Odpowiedzi, 31485 Wyświetleń
Wątek zamknięty 
1 2 Dalej

Jarek79kk

  2016-05-28, 19:13:34
Użytkownik
#1
Witam, z racji zapotrzebowania zakupilem do serwisu urzadzenie do obslugi kliatyzacji i mam kilka pytan

Duzo czytam i probuje sie tego ustrojstwa nauczyc w podstawach jakie sa mi potrzebne do codziennej pracy.

Pytania z przykladow wczorajszego dnia wlasciwie pierwsze jakich nie rozumiem.

Sam osobowy podpiety automat i uruchomiony proces, wszystko przebieglo jak zawsze. Proba klimatyzacji i problem. Kompresor chodzi wentylator rowniez rurka od hp tak goraca ze nie da sie zlapac, druga w normalnej temp. Po chwili kompresor sie wylacza w kabinie oczywiscie temperatura nawiewu nieodpowiednia.

Cz dobrze przeprowadzilem proces? Napelnianie w warsztacie jednak w upalny dzien. Uklad z pojemnoscia 390g i tyle wpisalem maszynie. Jednak jak mi wiadomo moglem to wykonac niepoprawmie ze wzgledu na warunki temperaturowe jakie w tym dniu byly , czyli gazu zaladowalo sie wiecej? Odciagnalem to i wyszlo 450g !

Czyli 60g wiecej niz zaladowalem.

Zrobilem 2 nabicie i wpisalem 60g mniej czyli 330g. Efekt identyczy jesli chodzi o dzialanie.

Klient twierdzi ze klima dzialala przed przyjazdem.

Prosze o sugestie.

Jak napelnia sie uklad "na cisnienie" czy to moze za wysokie progi dla poczatkujacego?

Dodam jeszcze ze podczas pracy klimatyzacji i podlaczeniu manometru na wys cisnieniu jest prawie 30bar. Jak sprezarka stanie to spada do 20-25
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2016-05-28, 19:28:16 przez Jarek79kk.)

driver1979

  2016-05-28, 19:48:51
Użytkownik
#2
Klient kłamie. Klimatyzacja nie mogła działać. Do wymiany sprężarka, zawór rozprężny, płukanie układu i odgrzybianie.

Jarek79kk

  2016-05-28, 20:33:11
Użytkownik
#3
Haha dobry jestes zycze kazdemu zeby kazdy klient od razu godzil sie na wymiane tylu elementow. O zaworze rozpreznym myslalem. Da sie go jakos sprawdzic po demontazu?? Niby dlaczego sprezarka? Ladne 2 letnie auto nic nie kombinowane. Sprezarke wykluczam

awax

  2016-05-28, 20:50:52
Top użytkownik
#4
Jarek79kk napisał(a):Haha dobry jestes zycze kazdemu zeby kazdy klient od razu godzil sie na wymiane tylu elementow. O zaworze rozpreznym myslalem. Da sie go jakos sprawdzic po demontazu?? Niby dlaczego sprezarka? Ladne 2 letnie auto nic nie kombinowane. Sprezarke wykluczam

Jeżeli potrzebujesz rady to podaj ciśnienia LP,HP i temperatury w poszczególnych punktach.Sprawdz czy Masz w automacie czysty R134.Więcej po uzyskaniu odp.

Jarek79kk

  2016-05-29, 06:58:34
Użytkownik
#5
Awax cisnienia w instalacji na spoczynku czy podczas pracy? W automacie raczej czysto tydzien temu zakupilem 3 butle i teraz na niej robie 3 auto tego samego klienta ktory raczej nigdzie nie byl a auta nie kombinowane i wszystko 2 latki. A wlasnie jeszcze pytanie odnosnoe auta ktore przyjedzie np z azotem w instalacji i ja to pociagne do swojej maszyny. Czyli czynnik "na smietnik" maszyna do plukania czy da sie to jakos odseparowac? Kazdy z was sprawdza co klient ma w ukladzie? Ja pytam zawsze czy dziala i sam sprawdzam czy faktycznie chlodzi ale zaopatrze sie w urzadzenie do sprawdzania jakosci czynnika w ukladzie, mysle ze to dobra rzecz i dodatkowa kasa. Choc nie robie tego dlugo to po klientach czuc ze oczekuja czegos wiecej niz samo "nabicie" i wymiane filtra i nawet chetnie za to cos wiecej zaplaca wiec tym bardziej warto.

Jarek79kk

  2016-05-29, 07:03:28
Użytkownik
#6
Wszystkie auta robilem mu kolejno i tylko to jedno ma taki objaw. Takze czystosc gazu raczej pewna. Na koncowce starej butli robilem jakas padaczke po kilku szczelnosciach i tam sie obawialem bo klient byl juz w 2 innych punktach ale w rezultacie wymienilem chlodnice, uszczelnilem i zaladowalem czynnik i rowniez wszystko chodzilo. Na kontroli klient byl po tygodniu i wszystko gra.

Whisky

  2016-05-29, 08:19:08
Top użytkownik
#7
Największym twoim błędem było nie sprawdzenie stanu klimatyzacji przed całym procesem serwisowym. Jeżeli "nabijanie" czynnika nie wychodzi wagowo dobrze to skalibrować wagę musisz młody padawanie. Jeżeli masz problem z urządzeniem to dzwon do serwisu i dopytaj bo porządny serwis powinien pomóc.

awax

  2016-05-29, 09:25:36
Top użytkownik
#8
Jarek79kk napisał(a):Awax cisnienia w instalacji na spoczynku czy podczas pracy? W automacie raczej czysto tydzien temu zakupilem 3 butle i teraz na niej robie 3 auto tego samego klienta ktory raczej nigdzie nie byl a auta nie kombinowane i wszystko 2 latki. A wlasnie jeszcze pytanie odnosnoe auta ktore przyjedzie np z azotem w instalacji i ja to pociagne do swojej maszyny. Czyli czynnik "na smietnik" maszyna do plukania czy da sie to jakos odseparowac? Kazdy z was sprawdza co klient ma w ukladzie? Ja pytam zawsze czy dziala i sam sprawdzam czy faktycznie chlodzi ale zaopatrze sie w urzadzenie do sprawdzania jakosci czynnika w ukladzie, mysle ze to dobra rzecz i dodatkowa kasa. Choc nie robie tego dlugo to po klientach czuc ze oczekuja czegos wiecej niz samo "nabicie" i wymiane filtra i nawet chetnie za to cos wiecej zaplaca wiec tym bardziej warto.

Ciśnienie "na spoczynku" może mi tylko powiedziec jaka jest temperatura pod maską w autku,zakładając jednak,że Masz czysty R134a.
Nie obawiaj się ,że przyjedzie do Ciebie ktoś z azotem w instalacji,to łatwo zauważyć.Gorzej jeżeli przyjedzie kilka autek z brudnym,zakwaszonym lub zawilgoconym czynnikiem.Wtedy kolejnym Swoim Klientom serwujesz takie świństwo.
Wracając do tematu to podaj ciśnienia w trakcie pracy,zwłaszcza w momencie wyłączania sprężarki.

Jarek79kk

  2016-05-30, 13:50:40
Użytkownik
#9
witam, w miedzyczasie mam t.yaris 2010r uklad 370g, wbite, klima nie chłodzi, z kratek leci okolo 15st.C., kompresor pracvuje na stale, wentylator dziala, auto pracuje na wolnych obrotacvh LP 3 bar, HP 11,5, przy zwiekszaniu obrotow bez zmian (delikatnie pulsuje LP, bardzo malo) temp. skraplacza,52-67st, co jeszcze moge pomierzyc moim amatorskim termometrem. dobilem 50g czynnika i zaczelo chlodzic, na kratkach pokazuje 9-11 st.C.

slabo wydajny kompresor???

Jarek79kk

  2016-05-30, 14:45:54
Użytkownik
#10
witam ponownie, powracam do forda LP 3, HP 30 na pracujacym silniku i klimie, przewod LP w normalnej temp otoczenia, od HP bardzo goracy, temp skraplacza 86stC, wentylator nie chodzi ! a wiec w nim problem? w kabinie cieple powietrze

podlaczylem wentylator na krotko i chodzi
teraz wyniki sa takie LP 2,4, HP 13,8, przewod LP lekko zimny, HP dosc goracy nie da sie utrzymac, jednak w kabinie zaledwie 12stC, slaba wydajnosc sprezarki bym wykluczal ze wzgledu ze to auto ma dopiero 40k przebiegu i 2 lata
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2016-05-30, 15:10:54 przez Jarek79kk.)

radekrp90

  2016-05-30, 15:49:43
Użytkownik
#11
Temperatura skraplacza odpowiada ciśnieniu czynnika (zgodnie z wykresem, ~85st dla 30 bar i ~50st dla 14 bar). Sprężarka ma dobrą wydajność, bo ciśnienia LP i HP wydają się ok. Problemu szukałbym raczej w klapach mieszalnika w kabinie. Z drugiej strony - temperaturę 12st masz w kabinie jako gdzieś na środku czy z kratki?

Podobnie rzecz się ma (moim zdaniem) w Yarisie - raczej problem z kanałami powietrznymi niż z kompresorem, który pracuje w prawidłowych ciśnieniach. Zauważ, że LP 2.4-3 bar to temperatury od -10 do 0 stopni (tyle ma czynnik na wylocie z dyszy/zaworu) więc potencjał jest ale nie wykorzystany.

Sprawdzałeś filtr przeciwpyłkowy czy jest drożny?

Jarek79kk

  2016-05-30, 16:43:33
Użytkownik
#12
tak yaris filtr wymieniony

ford temperatura mierzona wewnatrz kratki

moge prosic o jakas tabele z ktorej dane mi podales?

radekrp90

  2016-05-30, 17:06:05
Użytkownik
#13
To nie tabela. To wykres p-h dla R134a. Do znalezienia w sieci. Są nawet kalkulatory.

Jeszcze jedno - woda z rurki odpływowej leci cały czas po uruchomieniu klimatyzacji? Co dzieje się z wodą po jej wyłączeniu?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2016-05-30, 17:13:16 przez radekrp90.)

radekklimat

  2016-05-30, 17:55:10
Moderator
#14
radekrp90 napisał(a):Temperatura skraplacza odpowiada ciśnieniu czynnika (zgodnie z wykresem, ~85st dla 30 bar i ~50st dla 14 bar). Sprężarka ma dobrą wydajność, bo ciśnienia LP i HP wydają się ok. Problemu szukałbym raczej w klapach mieszalnika w kabinie. Z drugiej strony - temperaturę 12st masz w kabinie jako gdzieś na środku czy z kratki?

Podobnie rzecz się ma (moim zdaniem) w Yarisie - raczej problem z kanałami powietrznymi niż z kompresorem, który pracuje w prawidłowych ciśnieniach. Zauważ, że LP 2.4-3 bar to temperatury od -10 do 0 stopni (tyle ma czynnik na wylocie z dyszy/zaworu) więc potencjał jest ale nie wykorzystany.

Sprawdzałeś filtr przeciwpyłkowy czy jest drożny?


Przy cisnieniu 2Bary czynnik R134a ma temperature parowania rowne zero stopni, z kad ci sie wzieło -10?

Jarek79kk

  2016-05-30, 19:31:22
Użytkownik
#15
radekrp90 napisał(a):Jeszcze jedno - woda z rurki odpływowej leci cały czas po uruchomieniu klimatyzacji? Co dzieje się z wodą po jej wyłączeniu?
Czy caly czas to nie wiem i co sie dzieje po wylaczeniu rowniez nieneiem ale generalnie po kilkunastu minutach pracy jak idstawilem auto na bok to woda na podlodze byla wiec leci

A jaka jest zaleznosc z ta woda?

radekrp90

  2016-05-30, 20:42:35
Użytkownik
#16
radekklimat napisał(a):
radekrp90 napisał(a):(...)

Przy cisnieniu 2Bary czynnik R134a ma temperature parowania rowne zero stopni, z kad ci sie wzieło -10?

Z wykresu - na linii przemiany fazowej (parowania) jest dla 2 bar -10 st.C, dla 3 bar około 0 st.C.
Może coś mylę ale takie wartości widzę na wykresie i kalkulatorze (teraz sprawdzałem w kalkulatorze, bo wcześniej oglądałem tylko wykres). Może coś mylę - nie przeczę ale obstaje przy swoim Wink
Pamiętać należy, że to że czynnik ma -10 nie oznacza jednocześnie, że parownik też się da tak oziębić - zawsze jest pewna "delta" Wink Ale przecież nie będziemy tu robić wykładów z wymiany ciepła.


Jarek79kk napisał(a):
radekrp90 napisał(a):(...)
Czy caly czas to nie wiem i co sie dzieje po wylaczeniu rowniez nieneiem ale generalnie po kilkunastu minutach pracy jak idstawilem auto na bok to woda na podlodze byla wiec leci

A jaka jest zaleznosc z ta woda?

Jeśli ilość wody skraplanej maleje wraz z pracą układu i gwałtownie rośnie po jego wyłączeniu (z włączonym nawiewem) to z dużym prawdopodobieństwem zamarza parownik (tym samym zmniejszając czynną powierzchnię pracy oraz przepływ powietrza) - tak tak na logikę według mnie jedna z możliwości diagnozy po upewnieniu się, że klapy działają.

Jarek79kk

  2016-05-30, 21:12:03
Użytkownik
#17
Radekrp90 jesli mialby zamarzac parownik to czy rura przed nim nie byla by bardzo zimna niz tylko zimna???

radekrp90

  2016-05-31, 06:23:58
Użytkownik
#18
Jakie to są dokładnie auta (model/rocznik)?
Rurka powinna być lodowata zaraz za zaworem rozprężnym/dyszą dławiącą, bo to właśnie jest punkt ekspansji i to tam jest spadek temperatury. Skoro masz LP w okolicach 2-3 bar to gdzieś ten czynnik się rozpręża teraz tylko pytanie do Ciebie - gdzie masz lodowate rurki?

Jarek79kk

  2016-05-31, 06:32:10
Użytkownik
#19
toyota yaris 2010 1.3
ford fiesta 2012 1.2

zaraz za zaworem to nie wiem jaka jest rurka, przed zaworem jest zimna ale nie jakas bardzo, odczuwalnie w dloni czuc ze zimna, nie jest ani oszroniona ani mokra, wydaje mi sie ze jednak za slabo zimna, w moim prywatnym aucie jest wyraznie zimniejsza

radekrp90

  2016-05-31, 07:01:01
Użytkownik
#20
Przed zaworem? Przed zaworem nie powinna być rurka zimna - dobrze patrzysz na obieg? Cienka czy gruba rurka?

Jarek79kk

  2016-05-31, 07:31:43
Użytkownik
#21
patrze na obieg tak ze za zaworem rozpreznym to jest za grodzia, a przed to w komorze silnika - widze zawor, i rurki przed nim

wiec w komorze silnika rurka gruba jest zimna, cienka jest ciepla

radekrp90

  2016-05-31, 09:07:46
Użytkownik
#22
Jest ok - tak ma być. "Przed zaworem" = cienka rurka, gruba = "za zaworem",bo to powrót do kompresora.
Gruba rurka to rurka niskiego ciśnienia więc panuje tam niska temperatura. Rurka cienka HP - wysoka temperatura. Poszukaj sobie kilku schematów w necie jak pracuje układ chłodniczy to może coś załapiesz szybciej Wink

Jarek79kk

  2016-05-31, 10:31:00
Użytkownik
#23
radekrp90 napisał(a):Jest ok - tak ma być. "Przed zaworem" = cienka rurka, gruba = "za zaworem",bo to powrót do kompresora.
Gruba rurka to rurka niskiego ciśnienia więc panuje tam niska temperatura. Rurka cienka HP - wysoka temperatura. Poszukaj sobie kilku schematów w necie jak pracuje układ chłodniczy to może coś załapiesz szybciej Wink
to akurat rozumiem :-)

Jarek79kk

  2016-05-31, 12:51:33
Użytkownik
#24
a czego moge sie dowiedziec z takich cisnien
LP 6,4 bar
HP 7 bar
kompresor chodzi
rurki w temp otoczenia
klima nie chlodzi

Jarek79kk

  2016-05-31, 15:19:42
Użytkownik
#25
Dodatkowo znowu nie chodzi wentylator przy skraplaczu. Vas robi test i wymusza wlaczenie wentylatorow i klima zaczyna chlodzic, dalej w tescie widac ze za parownikiem jest 4stC ale pokazuje jeszcze blad jakiegos czujnika. Jutro sprawdze dokladniej.
1 2 Dalej

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa